تهران- ایرنا- نگاهی به ظرفیت‌های پنج سال گذشته کنکور سراسری نشان می‌دهد با وجود آمادگی دانشگاه‌ها برای پذیرش حدود ۷۵۰ هزار دانشجو، تنها نیمی از این ظرفیت پُر می‌شود.

کنکور سراسری سال ۹۸ روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه امسال با مشارکت بیش از یک میلیون داوطلب برگزار شد. ابراهیم خدایی در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو در این آزمون اعلام کرده بود که همانند سال گذشته حدود ۷۲۰ هزار نفر پذیرفته می شوند.

با نگاهی به آمار کنکور در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ مشخص می‌شود ظرفیت پذیرش با اندکی نوسان روی عدد ۷۰۰ هزار نفر است.

در کنکور سراسری سال گذشته، ظرفیت ۷۲۵ هزار نفر برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام شد که از این میزان ۳۸۸ هزار نفر قبول شدند.

این آمار در سال ۹۶ حدود ۷۴۴ هزار نفر بدون احتساب ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد بود و در سال ۹۵ این ظرفیت ۷۵۰ هزار نفر بود که در نهایت ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر راهی دانشگاه ها شدند.

از آنجا که بیشترین رقابت ها در کنکور سراسری بر سر تصاحب صندلی‌های دانشگاه های سطح یک و دو دانشگاه های کشور است، داوطلبان زیادی با مشاهده کارنامه خود یا قبولی در سایر دانشگاه ها اقدام به انتخاب رشته نمی کنند و نیمی از ظرفیت اعلام شده در هر سال خالی می ماند.

ابراهیم خدایی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در این باره، اظهار کرد: اصولاً تعداد زیادی از داوطلبان انتخاب رشته نمی کنند چرا که به دنبال صندلی دانشگاه های مدنظر خود هستند.

وی افزود: ظرفیت پذیرش امسال با اینکه ۷۲۰ هزار نفر اعلام شده است اما با توجه به استقبال داوطلبان از انتخاب رشته، تصور می کنم آمار نهایی قبولی های کنکور مشابه سال گذشته یا کمتر و بیشتر باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان برای ورود به رشته ها و دانشگاه های اصلی، پشت کنکور می‌مانند.