کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات، هزینهتراشی بی مورد، انجام ندادن کار یا حل ایراد؛ خونسردی و بی تفاوتی برخی پرسنل فنی، عدم دقت یا ناتوانی در تشخیص عیوب خودرو از جمله دلایل ناخرسندی مردم از خدمات پس از فروش نمایندگی های خودرو است.
در استان یزد، گاهاً برخی مالکان خودروها از خدمات پس از فروش نمایندگی ها گله مند هستند به گونه ای که خیلی از آنها از بردن وسایل نقلیه خود به این دسته از نمایندگی ها خودداری می کنند و حتی آنهایی که خودرو آنها گارانتی هم دارد از رفتن به این مراکز اجتناب می کنند.
اما چرا دست به قلم شدیم؟ وقتی خودت وارد میدان می شوی و کارت پیش نمایندگی ها گیر می کند آن وقت پی می بری که مردم چه می کشند و نارضایتی آنها از خدمات پس از فروش خودروها بی جا نیست.
داستان از آنجا آغاز شد که بنده خبرنگار نیز خودرو پژو ۲۰۶ فرزندم دچار مشکل شد و آن را به چند مرکز خدمات شخصی خودرو در یزد نشان دادم و آنها بالاتفاق گفتند این را باید به نمایندگی ها ببرید و کاری از دست ما ساخته نیست.
بنده هم با وجود آنکه خودرو فرزندم گارانتی بود اما مثل بسیاری از خریداران از رفتن به نمایندگی ها خود داری می کردم! اما با توجه به آنکه هیچ متخصصی در خارج نمایندگی ها بعلت نوع عیب آن حاضر به پذیرش نشدند و حتی برخی از آنها نتوانستند عیب خودرو را برطرف کنند به ناچار تصمیم گرفتم به نمایندگیها سری بزنم.
به چند نمایندگی ایران خودرو در شهر یزد سر زدم و ماشین را نشانشان دادم؛ یکی گفت "دستگاه عیب یاب دیاگ دارم اما برنامه اش به کامپیوتر خودرو شما نمی خورد"!.
نمایندگی دوم گفت "خودرو شما را به دستگاه عیب یاب زدم اما عیب و مشکلی ندارد! " و این عجیب بود که چطور خودروی که گاز نمی خورد و باید با یدک کش آن را حمل کنیم عیبی ندارد!؟.
به ناچار عازم نمایندگی سومی هم شدیم که خیلی ها معتقدند از همه نمایندگی های ایران خودرو در یزد بهتر است و متخصص فنی مستقر در آن هم که خودرو ما به آن نیاز دارد از بهترین هاست.
وقتی وارد شدیم آن متخصص یاد شده در محل نمایندگی نبود! همکارانش گفتند خودرو را بگذار و برو و وقتی بنده مصر شدم که خودرو را نیاز دارم گفتند پس صبر کن! حدود یک ساعتی صبر کردیم تا آمد و وقتی خودرو را به دستگاه عیب یاب زد گفت "تنها عیبی که نشان می دهد "خرابی سنسور دور موتور" است و لاغیر.
وقتی سنسور دور موتور را تعویض کرد اعلام کرد که این قطعه، مشمول گارانتی است و نیازی به پرداخت هزینه نیست و البته تاکید کرد که خودرو شما درست شد و می توانید بروید.
هنوز چند ساعتی از این ماجرا نگذشته بود که خودرو دوباره به تیپ و تاپ افتاد و خاموش شد!!! عجب! پس نمایندگی و آن متخصص فنی چه کردند؟ اصلاً اگر نمایندگی های خودرو نتوانند عیب خودرو را رفع کنند پس باید به کجا مراجعه کرد؟! و تکلیف راننده چیست؟!.
دو روز پس از این ماجرا از ایران خودرو تهران تماس گرفتند و از نحوه خدمات رسانی نمایندگی آنها در یزد و کیفیت کار و میزان رضایت ما سوال کردند و ما هم همه داستان را گفتیم و ظاهراً آنها ناراحت شدند و اعلام کردند رسیدگی می کنند؛ رسیدگی که هنوز محقق نشده است و ماشین ما همچنان در گاراز منزل متوقف است و نمی دانیم باید چه کنیم و به کجا مراجعه نماییم!!.
راستی کجای کار می لنگد؟ چرا اغلب مردم از خدمات پس از فروش نمایندگی های خودرو ناراضی هستند؟ اصلاً چرا اغلب خریداران خودروها فقط از دو نمایندگی اصلی خودرو در کشور و استان نارضایتی دارند و کسی از دیگر نمایندگی های خودرو گله ندارد یا کمتر دارد؟!.
ناظر بر نمایندگی های خودروها در استان یزد کیست؟ مردم باید شکایت خود را به کدام مرجع ببرند؟ چرا نارضایتی در این بخش زیاد است؟ چرا خریداران از خدمات پس از فروش آنها گله مند هستند؟ چرا خریداران خودرو با وجود گارانتی بودن وسیله نقلیه شان ترجیح می دهند خودرو خود را به مراکز خصوصی برای تعمیر ببرند و سر و کارشان به نمایندگی ها نیفتد؟.
ناظر کیست؟ صنعت و معدن و تجارت؟ اصناف؟ تعزیرات حکومتی؟ بازرس کل؟؛ یکی باید باشد که بر این وضعیت نظارت کند و نسخه شفابخشی برای آن بپیچد.
۶۱۹۷