سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: فقدان مطالبه‌گری مردم موجب شده تا مدیران استان سمنان از خطرپذیری لازم برخوردار نباشند.

علیرضا آشناگر روز شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن اجتماعات یادگار امام (ره) استانداری افزود: مدیران استان سمنان در فهم ریسک‌پذیری، پذیرش خطر و تصمیم گرفتن در شرایط غیر قطعیت ضعف دارند و باید مدیران قدرت ریسک‌پذیری خود را برای توسعه استان افزایش دهند.

وی اضافه کرد: در شرایط غیرعادی ۷۵ درصد موفقیت قطعی است ولی برخی مدیران در این شرایط پذیرش ریسک ندارند و این نشان از فقدان تمایل به پویایی است.

استاندار سمنان ادامه داد: مدیران به عنوان افرادی که مسئولیت عمومی برعهده دارند باید با تقویت ریسک پذیری برای ارتقای شاخص توسعه تلاش کنند.

وی اظهار داشت: موفقیت پشت ترس هاست و اگر مدیران بر ترس غالب نشوند ضرر متوجه جامعه می شود، ضروری است مدیران برای ایده های نو از شخصیت خود خرج کنند.

استاندار سمنان گفت: کارهای بزرگ و ماندگار ریسک بزرگ دارد و مدیران کارآمد و دلسوز باید با تجزیه و تحلیل داده ها تصمیم درست بگیرند.

به گفته وی، ریسک‌گریزی تحت تاثیر عوامل مختلف مانند جهل قانون و فقدان اشراف به قوانین، ترس از اجرای قوانین است و انتخاب افراد متخصص و کاربلد در جایگاه‌های مدیریتی توسط فرمانداران در شهرستان ها زمینه ساز توسعه و افزایش قدرت ریسک‌پذیری مدیران است.

وی گفت: کشور درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی است و دلبستگی و وابستگی به ریاست، از قدرت ریسک پذیری مدیران کاسته و این نحوه برخورد مانع از توفیق کشور می‌شود.

۹۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب خزر

استاندار سمنان در ادامه گفت: ۹۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب خزر به فلات مرکزی در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود طرح در مدت چهار سال به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: انتقال آب خزر به فلات مرکزی راهکار تامین آب پایدار در استان سمنان است و مسئولان با همدلی و هماهنگی برای اجرایی شدن طرح کمک کنند.

وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای انتقال آب خزر به فلات مرکزی چندین برابر بیش از بودجه استانی است و برای بهره‌مند شدن استان از اعتبارهای بیشتر باید طرح‌های ملی تعریف شود و اکنون طرح‌های عمرانی استان به نسبت طرح‌های ملی کم است.

وی ابراز داشت: امسال بودجه استان پنج هزار و ۸۰ میلیارد ریال است که از مجموع این بودجه، ۲ هزار و ۴۰ میلیارد ریال آن مربوط به تملک دارایی و ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال مربوط به بودجه هزینه‌ای است.

آشناگر خاطر نشان کرد: بودجه شهرستان بر اساس شاخص‌های مختلف مانند جمعیت، میزان اعتبارات سال گذشته و توزیع بر مبنای عدالت ابلاغ شده است.

انتقاد از بالا بودن میزان بدهی دستگاه های اجرایی بابت انرژی

استاندار سمنان با تاکید بر مصرف بهینه برق اظهار داشت: با رعایت مشترکان در مصرف برق، استان سمنان از فهرست پنج استان پر مصرف و رنگ قرمز خارج شده و اکنون در گروه استان‌های سبز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سهم بدهی برق مربوط به دستگاه های اجرایی بالاست، اضافه کرد: برخی دستگاه‌ها با توجه به ناکافی بودن بودجه جاری بدهی بابت مصارف انرژی را به سال بعد موکول می‌کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته دستگاه‌های اجرایی عملکرد خوبی داشته و توانستند ۴۰۰ میلیارد ریال از ۴۴۰ میلیارد بدهی خود بابت مصرف انرژی را پرداخت کنند.

ثبت ۳۴ زمین لرزه در دامغان

آشناگر گفت: براساس گزارش های ثبت شده، شهرستان دامغان از روز پنجشنبه تاکنون ۳۴ بار لرزیده و اکنون تمام دستگاه‌های خدماتی در حالت آماده‌باش به سر می برند.

وی یادآور شد: هلال احمر، فرمانداران شهرستان های دامغان، مهدیشهر، سمنان و استان‌های معین استان سمنان برای عملکرد مطلوب در شرایط وقوع حوادث احتمالی آماده‌باش هستند.

مدیران حضور فعال در نماز جمعه داشته باشند

استاندار سمنان گفت: نماز جمعه پایگاه خوب برای تحکیم، انسجام، هدایتگری معنوی و فرهنگی و تداوم کار در کشور است و در چهار دهه گذشته نماز جمعه عملکرد مطلوب در انسجام کشور داشته است.

آشناگر اظهار داشت: مدیران و همکاران در نمازجمعه حضور جدی و فعال داشته باشند و از ظرفیت نماز جمعه برای تحکیم و انسجام بیش از پیش استفاده شود.

رده چهارم استان سمنان در پایش محیط‌های کسب و کار

استاندار سمنان خاطرنشا ن کرد: پایش محیط های کسب و کار به صورت ملی انجام شده و در استان سمنان نیز این پایش با موفقیت قابل توجه انجام شد.

وی یادآور شد: پایش محیط کسب و کار بر اساس ۴۲ مولفه انجام شده و شاخص کسب و کار در استان سمنان ۵.۹۳ است و با یک درصد اختلاف در رده چهارم بعد از زنجان قرار گرفته که این شاخص مطلوب است.

استاندار سمنان ادامه داد: مبنای پایش محیط کسب و کار ۱۰ بوده و کاهش از عدد ۱۰ نشان دهنده بهبود است.

به گفته وی، برداشت و نگاه سلیقه‌ای، برداشت‌های سخت و ناعادلانه از قوانین از عوامل موثر و نامطلوب در شاخص‌های کسب و کار در استان سمنان بوده است.

شورای اداری استان سمنان با حضور آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و احمد همتی و ابوالفضل حسن بیگی نمایندگان مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه و دامغان در مجلس شورای اسلام. برگزار شد.

/ ‏۷۴۰۸/‏۷۳۴۲