کرمانشاه- ایرنا- شرکتی که متقاضی احداث آزادراه کرمانشاه - همدان بود زیر بار شرط وزارت راه و شهرسازی نرفت تا کار به انتشار فراخوان بکشد؛ اقدامی که به اعتقاد استاندار کرمانشاه موثر نیست و باید منتظر فراخوان دوم با شرایط جدید بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کرمانشاه ۲۶ آذر ۹۷ در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی شرکت عمرانی و راهسازی «آبادراهان پارس» را برای سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه کرمانشاه - همدان معرفی کرد و خواستار مشارکت این وزارتخانه در طرح شد.

۲ روز بعد وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون خود و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نوشت: سرمایه‌گذار آمادگی آوردن ۵۰ درصد از سرمایه طرح را اعلام کرده و استان کرمانشاه هم در طرح مشارکت می‌کند، بنابراین شما در یک مدل مالی توافق و سریع‌تر قرارداد را امضا و مبادله کنید.

وزارت راه در نهایت مدل مشارکتی ۷۰-۳۰ را به شرکت آبادراهان پارس ارائه کرد اما آنچنان که استاندار کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت، این شرکت زیربار چنین توافقی نرفته است.

هوشنگ بازوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شرکت آبادراهان پارس مشارکت ۷۰ درصدی در احداث آزادراه کرمانشاه - همدان را نپذیرفت و بر مشارکت ۵۰-۵۰ با دولت اصرار داشت.

او افزود: به همین دلیل قرار است که وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه گذار آزادراه کرمانشاه – همدان فراخوان منتشر کند.

این تصمیم نتیجه دیدار ۱۰ تیر استاندار کرمانشاه با وزیر راه و شهرسازی است.

کار به فراخوان دوم می‌کشد

بازوند در عین حال پیش بینی کرد که فراخوان وزارت راه برای جذب سرمایه‌گذار با شرط مشارکت ۷۰ درصدی، به نتیجه نرسد اما در هر صورت این فراخوان باید منتشر شود تا ایراد قانونی به روند کار وارد نباشد.

استاندار کرمانشاه گفت: اگر در این فراخوان هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به مشارکت نشد، در گام بعد فراخوانی برای مشارکت بخش خصوصی و دولت به صورت ۵۰-۵۰ منتشر می‌کنیم که ممکن است شرکت آبادراهان پارس یا هر شرکت دیگری در آن فراخوان برنده شود.

بازوند سوم تیر هم به ایرنا گفته بود که جذب سرمایه گذار برای احداث آزادراه کرمانشاه – همدان نیازمند رایزنی و پیگیری مستمر است و بی‌شک این اتفاق خواهد افتاد زیرا ما با جدیت پیگیر آن هستیم.

هزینه تقریبی ساخت آزادراه کرمانشاه - همدان حدود ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

هم اکنون احداث هر کیلومتر آزاد راه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و هر کیلومتر آن نیز بسته به محیط جغرافیایی بین ۴۰ تا ۲۵۰ شغل مستقیم و ۲ برابر آن هم شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

هزینه تقریبی ساخت آزادراه کرمانشاه - همدان حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است

مشکل مالیاتی

علاوه بر نحوه مشارکت در ساخت، میزان مالیات پرداختی هم دیگر مشکلی بود که سبب کاهش رغبت شرکت آبادراهان پارس برای ساخت آزادراه کرمانشاه – همدان شد.

به گفته معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس «یک چهارم سود سرمایه گذاران حوزه عمرانی را سازمان امور مالیاتی از آنان می‌گیرد که این یک مشکل بزرگ است که باید اصلاح شود.»

«خدایار خاشع» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما در این زمینه پیشنهادهای خود را برای حل مشکل مالیاتی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و منتظر پیگیری و رسیدگی مسئولان وزارتخانه هستیم.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه هنوز آزادراه ندارد اما ۴۱۷ کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.

البته از بهمن ۱۳۹۷ ساخت آزادراه بیستون – کرمانشاه که بخشی از طرح آزادراهی کرمانشاه - همدان است، آغاز شده. محوری به طول ۱۴۱ کیلومتر و با اعتباری معادل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

این استان در مجموع بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه بین شهری و درون شهری دارد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی