تهران - ایرنا - گفت وگوی تلفنی دکتر حسن روحانی با رئیس جمهوری فرانسه، گفت و گوی تلفنی سران انگلیس و آمریکا در باره برجام، سفر بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی برای انجام حج تمتع با ۵۷۵ کاروان، اشتغال پایدار برای ۱۵۰ هزار روستائی با پرداخت تسهیلات، آغاز بکار کارگروه آشنایی با معماری آشکارسازی در زمینه امنیت هسته‌ای در تهران و ارزیابی مثبت مذاکرات صلح افغانستان در قطر از مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه بود.

داخلی

******

تهران - حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در پاسخ به تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کرد.

تهران - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در سفر معنوی حج تمتع امسال، ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در ۵۷۵ کاروان سازماندهی شده اند.

سنندج - اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی سلیمانیه، خواستار ایجاد مرکزی برای ضمانت معاملات و سرمایه گذاری خارجی در اقلیم کردستان عراق شدند.

اراک - معاون توسعه روستایی ومناطق محروم ریاست جمهوری گفت: ۱۵۰ هزار فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار برای روستاییان و عشایر کشور فراهم شده است.

تهران - نخستین نشست کارگروه آشنایی با معماری آشکارسازی در زمینه امنیت هسته‌ای با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تهران آغاز بکار کرد.

تهران - نخستین تمرین تیم فوتبال پرسپولیس با حضور خبرنگاران وعلاقمندان، عصر روز شنبه با هدایت گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی سرخ‌پوشان در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار شد.

تهران - مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سطح کشور فعال بوده که این میزان بیشتر از حوزه‌های برادران است، گفت: هم اکنون در ۱۲۵ منطقه کشور این مدارس در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعال بوده که تلاش داریم استفاده از مدرس مرد در تدریس سطح ۲ و ۳ را به صفر برسانیم.

تهران - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع و احترام به بیمه شدگان یکی از اصول بنیادین سازمان است، گفت: دفاتر پیشخوان دروازه ارتباط مردم با بیمه سلامت هستند و در نتیجه باید نحوه عملکرد آنان بسیار جدی ‏گرفته شود.

رشت - معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر لزوم مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغیر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در استان گیلان تأکید کرد و خواستار تدوین راهکارهای مؤثر اجتماعی و فرهنگی برای حفظ این زمین‌ها شد.

اراک - «محمد امید» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری روز شنبه در سفری یک روزه به استان مرکزی در نشست تخصصی کارگروه اشتغال و همایش دهیاران استان مرکزی شرکت کرد.

خارجی

******

لندن - ترزا می نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آستانه پایان مهلت ۶۰ روزه ایران برای کاهش بخشی از تعهداتش در برجام درباره پیشگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای تلفنی گفت وگو کردند.

تهران - روزنامه هندی در گزارشی به راهبرد هوشمندانه تهران برای مقابله با سیاست‌های ایران ستیزانه جنگ طلبان کاخ سفید اشاره کرد و نوشت: تاکتیک «فشار حداکثری» ایران علیه ایالات متحده به نتیجه نزدیک می‌شود.

کابل - نماینده آمریکا در مذاکرات صلح و سخنگوی طالبان در دوحه قطر روز شنبه با انتشار توئیت های جداگانه ای، نتیجه هفتمین دور مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

تهران - رئیس شورای نظامی سودان قول داد که توافق امضا شده با گروه‌های مخالف موسوم به نیروهای «آزادی و تغییر» را اجرا و از آن حمایت کند.

نیویورک - نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده از روز اول از ایران نفرت داشت و اقدام‌های ترامپ علیه تهران تحریک آمیز است.

تهران - نیروهای یمنی با موشک و توپخانه مواضع مزدوران سعودی را در استان الضالع و تعز درهم کوبیدند و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کردند.

لندن - وزیر امور اسکاتلند در واکنش به سخنان بوریس جانسون بخت اصلی سمت نخست وزیری انگلیس درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هشدار داد که این رویکرد به تحریک جناح‌های راست افراطی و تجزیه انگلیس منجر خواهد شد.

نیویورک - نماینده بین الملل جنبش "امت اسلام" در آمریکا معتقد است که رئیس جمهوری این کشور موجی از نژادپرستی را در آمریکا به راه انداخته و انتخابات آتی، به شدت تحت تأثیر تبعیض نژادی و فعالیت گروه‌های ضد رنگین پوستان قرارخواهد داشت.

تهران - نامزد دمکرات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا با اشتباه خواندن خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران در سال گذشته، تاکید کرد که وجود برجام بهتر از نبودن توافق است.