مراغه - ایرنا - جمعی از مسئولان و اعضای انجمن‌های ادبی و نویسندگان مراغه با حضور در منزل استاد حیدر عباسی، متخلص به «باریشماز»»، شاعر و هنرمند پیشکسوت، برای ساعتی میهمان وی شدند.

به گزارش ایرنا، استاد حیدر عباسی از پرآوازه‌ترین سخن سرایان معاصر و از محافظان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی است؛ هنرمندی که در بیشتر حوزه‌های هنری صاحب سبک بوده و آثار زیادی از وی به چاپ رسیده است.

استاد «باریشماز» در هنر شعر و شاعری به کمک خلاقیت خارقالعاده ای که دارد، از بدایع در حفظ ادبیات کهن بهره برده و توانسته در طول مدت فعالیت هنری خود بیش از ۴۰ کتاب نفیس به چاپ برساند.

حضور مسئولان و دیدار آنها با هنرمندان یکی از کارهای ارزشمندی است که در طول چند سال اخیر از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی صورت می‌گیرد.

در این راستا و به مناسبت روز قلم، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و جمعی از نویسندگان و شاعران مراغه با حضور در منزل استاد «باریشماز»، با این شاعر توانمند و صاحب سبک مراغه دیدار کردند و پای درددل های وی نشستند.

هر چند استاد «بازیشماز» به دلیل کهولت و مشکلات جسمی در این دیدار بیشتر شنونده بود و به خواندن شعری بسنده کرد، اما نگاه، رفتار و سکنات وی حکایت از افزون بر ۵ دهه تلاشی داشت که وی در راه فرهنگ، هنر و ادبیات این مرز و بوم سپری کرده است.

بدون شک اگر قرار بود استاد «بازیشماز» در این دیدار از ۷۶ سال زندگی پرفراز و فرودش بگوید، مثنوی هزار من می‌شد، اما استاد به شیوه بزرگان فرهنگ و ادب، «کم گوی و پرکار» است و به رغم مشکلات جسمی اش برای پویایی و غنای هر چه بیشتر عالم فرهنگ و ادب ایرانی، همچنان بر دایره قلم می‌نوازد و از پا نمی‌نشیند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مراغه در این دیدار گفت: شاعران و اصحاب فرهنگ و هنر در زمینه خنثی کردن هجمه‌های فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی نقش مهم و تأثیرگذاری دارند.

موسی شعفی افزود: اهل هنر، شعر، ادبیات و قلم باید مردم را از امواج آلودگی‌ها، تباهی و جهالت‌ها نجات داده و سیمای زیبایی از دین مبین اسلام فرا روی مردم قرار دهد.

وی اضافه کرد: اثرهای هنری هنرمندان امروز، سپری است برای حفظ و نگهداری جامعه در برابر انواع آسیب‌های اجتماعی، تهاجم فرهنگی و هجمه‌هایی که به دنیای اسلام وارد می‌شود؛ از این رو به آثار و اندیشه‌های هنرمندان و صاحبان فکر و قلم نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: تجلیل از هنرمندان و دیدار با آنها باید در سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی متولیان فرهنگ و هنر شهرستان قرار گیرد.

حیدر عباسی در سال ۱۳۲۲ در شهر مراغه متولد شد؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

استاد باریشماز به ۶ زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، فارسی و ترکی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می‌رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.

وی همچنین بیش از ۱۰ کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است؛ آثار باریشماز سرشار از ادبیات غنی آذربایجان است و یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف خوانده است.

او در طول حیات ادبی و هنری پربارش، کتاب‌های نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملو دیره ک، کعبه و قانلی اذان، یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر، دؤردلوک لر و چندین اثر دیگر را به نگارش درآورده است.

کتاب مثنوی وی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به زبان ترکی، کتاب کعبه و قانلی اذان و یار و نار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات آمریکایی و کانادایی ترجمه و چاپ شده است.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

۳۰۷۷/‌۹۸۸۰/‏۵۱۸