تهران- ایرنا- ماجرای کشف باند جعل مدارک دانشگاهی توسط دانشگاه آزاد اسلامی چند روزی است که خبرساز شده و این دانشگاه را با حواشی زیادی مواجه کرده و نیروهای امنیتی همچنان در حال پیگیری زوایای مختلف این موضوع هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی روز جمعه ۱۴ تیرماه اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه مرکز حراست این دانشگاه توانسته با همکاری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و قوه قضائیه یک باند جعل مدارک دانشگاهی و پایه در سطح کشور را کشف و خنثی کند.

این باند که فعالیت خود را از ۱۳۸۵ آغاز کرده بود، با راه‌اندازی دفاتر متعدد در استان‌های مختلف و همچنین سایت‌های جعلی استعلام، نسبت به جعل و صدور مدارک دانشگاهی (از دیپلم تا کارشناسی ارشد)، بانکی، ادارات و سایر سازمان‌ها برای استفاده در داخل و خارج از کشور اقدام می‌کرد.

این باند جعل مدارک در ازای جعل هر مدرک حدود ۱۰۰ میلیون تومان از افراد دریافت و به این واسطه در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می‌کرد.

بر اساس اطلاعیه دانشگاه آزاد در زمان حاضر تمامی شبکه عاملان و مرتبطان این باند جعل مدارک شناسایی و تعدادی از متهمان به همراه تمامی ادوات مجرمانه دستگیر و دفاتر متخلف در سراسر کشور نیز پلمب شدند.

در ادامه این انتشار این اخبار، از دست داشتن مسئولان دانشگاه آزاد در این پرونده تا جعلی بودن برخی رتبه‌ها و پذیرش اشتباه دانشجو در این دانشگاه از جمله ادعاهای برخی رسانه‌ها در خصوص پرونده جعل مدارک بوده است.

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ردپای یکی از مسئولان دانشگاه آزاد نیز در این باند جعل مدارک دیده شده که وی هم در صدور مدارک نامعتبر دست داشته و اکنون با اخذ وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه و تکمیل رسیدگی به پرونده آزاد است.

اما مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کردند که این دانشگاه با تلاش‌های شبانه روزی خود و هماهنگی با سیستم‌های قضائی و امنیتی این باند را کشف کرده است و هیچ‌کدام از مسئولان دانشگاه در جعل مدارک سهیم نبوده‌اند.

همچنین به گفته یکی از مدیران دانشگاه آزاد، این باند با تهیه ادوات مختلف مدارک بسیاری از دانشگاه‌ها، بانک‌ها و سازمان‌ها را جعل کرده و حیطه کاری آنها در خصوص جعل مدارک بوده بنابراین ارتباطی با رتبه داوطلبان کنکور و ثبت نام آنها در مراکز آموزش عالی ندارد.

بر اساس گفته‌های مدیران دانشگاه آزاد، پرونده باند جعل مدارک دانشگاهی بسته نشده و پس از بررسی، تمامی مدارک جعل شده باطل اعلام می‌شود./‏