مسکو – ایرنا - رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعلام کرد: آمریکا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مسئولیت دارد و اکنون آنها هستند که باید برای حفظ این توافق گام بردارند چرا که توپ در زمین ایالات متحده قرار دارد.

کنستانتین کاساچوف روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: فقط ایالات متحده آمریکا می تواند معامله هسته ای با ایران را نجات دهد و خواسته های ایران برای حفظ این توافق بین المللی از نظر حقوی موجه و منطقی است.
وی بیان اینکه اقدامات این کشور شرقی (ایران) ناراحت کننده است اما فاقد منطق آهنین نیست، اظهار داشت: توپ در زمین طرف آمریکایی قرار دارد و فقط ایالات متحده می تواند این توافق را که از طرف شورای امنیت تایید شده است، نجات دهد.
سناتور روس گفت: در وضعیت کنونی شاخص های سطح غنی سازی اورانیوم نکته اصلی نیست بلکه آمادگی تهران برای بازگشت به رعایت برجام مهم است.

وی افزود: در ابتدا آمریکا به برجام ضربه سنگین زد و سپس کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود برای ایجاد مکانیسم اینستکس برای تسهیل پرداخت های مالی ایران تاخیر بسیار طولانی کردند هر چند که هنوز معلوم نیست که این ساز و کار در نهایت کار خواهد کرد یا خیر.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد و اعلام کرد: امروز رسماً از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور می کنیم.
وی امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپایی‌ها گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: با این وجود ما به هر قیمتی در برجام باقی نمی‌مانیم، هر کاری هم می‌کنیم برای حفظ برجام است، ولی باقی ماندن ما در برجام به طرف مقابل بستگی دارد، هر تصمیمی گرفته می‌شود وابسته به منافع ملی و مصالح کشور دارد. هر تصمیمی هم گرفته شود انسجام در کشور را مفید می‌دانیم، ما در سایه اجماع حرکت می‌کنیم.