به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش امیرمکری روز یکشنبه در نشستی که با هدف بررسی موانع و مشکلات فرودگاه نوشهر و ارائه راهکارهای لازم برای رفع آن برگزار شده بود، افزود: کار مطالعاتی طرح توسعه فرودگاه های کشور در ۱۵ فرودگاه از جمله فرودگاههای مازندران در سال گذشته انجام شد و برای اجرا به فرودگاهها مربوطه فرستاده شده است.
وی اظهار داشت: این طرح در حقیقت نقشه راه و یک برنامه توسعهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و کنترل موانع داخل فرودگاهها، سایت یابی اجرای پروژهها در سطوح پروازی و ابنیه با همکاری و همفکری بهرهبردار مربوطه و نظارت بر تخریب ساختمانها از اهداف این طرح است.
وی ادامه داد: هم اکنون فرآیند اجرای این طرح در فرودگاه ساری در مرحله پایانی قرار دارد و در فرودگاههای نوشهر و رامسر نیز بتازگی شروع شده و امیدوارم بزودی روند اجرای آن نیز به پایان برسد.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همچنین وعده داد بزودی مشکلات سیستم کمک ناوبری ( DVOR/DME ) سامانه هدایت هواپیما ، تطویل باند و نیز موانع ضلغ غربی فرودگاه نوشهر را حل کند.
سیستم کمک ناوبری با صرف اعتباری حدود ۴۰۰ هزار یورو به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از لغو پروازها در شرایط بد جوی و نیز استفاده جایگزین برای فرودگاه همجوار در سال ۱۳۹۳ با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و محلی در فرودگاه نوشهر راه اندازی شد.
براساس گزارشهای رسمی، از آن سال تاکنون این دستگاه دچار نقص فنی بوده و به محض ناپایداری جوی و نیز فراگرفتن مه غلیظ در منطقه، پروازهای ورودی به این فرودگاه باطل میشود.
در اردیبهشت ماه امسال نیز یک فروند هواپیمای فلایت چک با انجام چند سورتی پرواز در فرودگاه این شهر گردشگرپذیر تائید کرد که نواقص سیستم کمک ناوبری یا همان سامانه هدایت هواپیما فرودگاه نوشهر برطرف شده و در زمان شرایط نامساعد جوی قادر به ارائه خدمات است که متأسفانه طبق اعلام مسئولان ذیربط این اتفاق نیز تاثیر چندانی نداشت و همچنان به محض شرایط نامساعد جوی پروازها در فرودگاه نوشهر لغو میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبر هوایی کشور گفت که این دستگاه مشکل خاصی ندارد و مورد تائید هواپیمای فلایت چک قرار گرفته و کتابچه آن نیز تدوین شده است و بزودی راه اندازی میشود.
امیرمکری از مسئولان ادارات مرتبط خواست تا برای برقراری پیوسته و منظم پروازها در فرودگاههای استان گردشگرپذیر مازندران همکاری همه جانبه داشته باشند.
به گفته او، اینکه تلاشهای فراوانی صورت می گیرد تا مجوز برقراری پروازها دریافت شود و پس از مدتی به علت عدم استقبال مسافران و گردشگران این پروازها باطل می گردد که چنین رویهای صحیح نیست بلکه باید جاذبههای گردشگری برای مسئولان مرتبط شرکتهای هواپیمایی تبیین شود و نکته مهمتر نقش شهرداریها در فراهم کردن امکانات گردشگری در شهرهای غرب این استان میتواند تاثیرگذار باشد.
نماینده مردم شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیزدر این نشست گفت که برای توسعه زیرساختها و استقرار سیستم کمک ناوبری در فرودگاه نوشهر تلاشهای فراوانی انجام گرفت ولی چه فایده به محض بارندگی جزئی پروازها در این فرودگاه لغو و مسافران گرفتار میشوند.
قاسم احمدی لاشکی افزود: به عنوان نمونه در هفته پیش حدود سه پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - شیراز، نوشهر - تهران و نوشهر - مشهد به علت ناپایداری جوی لغو و در نتیجه خاطر چنین وضعیتی نگرانی اغلب مسافران و گردشگران این منطقه را به همراه داشت.
وی با اشاره به آنکه این فرودگاه از سال ۱۳۳۲ در این شهر ساخته شده است، تاکید کرد که با توجه به ظرفیتهای بسیار ارزشمند و خوب غرب مازندران از نظر برخورداری از موقعیتهای ممتاز گردشگری و استقبال گردشگران داخلی و خارجی به منطقه میتوان برای توسعه زیرساختها و تقویت تجهیزات این فرودگاه گامهای مؤثری برداشت.
مدیر فرودگاه نوشهر نیز با اشاره به فاصله اندک کوه و دریا، عملیات هوانوردی و سطوح بی خطری پرواز با ابراز نگرانی گفت که متأسفانه به علت رفتارهای نا مهربانانه از دیرباز ساخت و سازهای فراوانی در حریم زمینی و هوایی این فرودگاه انجام گرفت و در نتیجه توسعه این فرودگاه را دچار مشکل کرد.
اکبر فریفته افزود: به عنوان نمونه در ضلع غربی فرودگاه هتلی تحت عنوان "کوشال " ساخته شد که متأسفانه این مرکز اقامتی و تجاری باعث شد تا حدود ۷۷۵ متر از طول باند کاسته شود و هم اکنون اغلب پروازها از باند ۲۸ یعنی از نوشهر انجام میگیرد.
وی با اشاره به آنکه حدود ۵ ماه از سال در این شهرستان بارندگی است تاکید کرد که نباید انتظار داشت با در اختیار داشتن سیستم کمک ناوبری دیگر شاهد لغو پروازها در این فرودگاه نباشیم برای کاستن لغو پروازها باید سیستم ای آی لس در این فرودگاه نصب گردد.
در پایان مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از بخشهای مختلف و طرحهای در حال اجرای فرودگاه نوشهر بازدید کرد.
فرودگاه نوشهر در زمینی به مساحت حدود ۸۵ هکتار و با باندی به طول حدود ۲ هزار و ۱۵۰ متر در سال ۱۳۳۲ در قسمت ساحلی و ضلع شمالی این شهر گردشگرپذیر ساخته شده است.
هم اکنون در بیشتر روزهای هفته پرواز در مسیرهای رفت و برگشت تهران - نوشهر، مشهد - نوشهر و نوشهر- شیراز در فرودگاه نوشهر برقرار است.
۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/۱۸۹۹