مهناز ملانظری امروز (دوشنبه) در نشست رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه الزهرا اظهار کرد: پرداختن به بحث ارتباط صنعت با جامعه و دانشگاه و نقش دولت به عنوان موضوع جدی در حل مشکلات اقتصادی و عبور از تحریمها به عنوان نقطه صفر این نشست تعریف شده است.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که مأموریت و رسالت دانشگاهها حل مسائل برای رفع مشکلات جامعه بوده و در این مهم هیچ کوتاهی نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کشور بحث درآمدی مورد هدف قرار گرفته است و برای کسب درآمد با مشکل جدی روبرو هستیم و برآنیم تا ضمن توجه به تمام هزینهها و عوارضی که تحریمها برای کشور تحمیل میکنند، این نشست را به عنوان نقطه مثبت و فرصت برای کشور تلقی کنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا گفت: باید برای کم کردن عوارض ناشی از تحریم به این بپردازیم که دانشگاهها چه نقشی در مثبت دیدن این شرایط و حرکت به سوی شرایط به نفع کشور و جامعه دارند.
تهدیدها و تحریمها را به فرصت تبدیل کنیم
وی تصریح کرد: تهدیدهایی را که امروز در شرایط تحریم به کشور تحمیل میشود، باید به فرصتی بزرگ تبدیل کنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا افزود: دانشگاهها نقش توانمندی خود را در حل مسائل به خوبی نشان دادهاند و همیشه در شرایط سخت جامعه آماده بوده و راهکارهای اجرایی و عملی دارند. ما دو تجربه بزرگ و افتخارآمیز سربلندی از جنگ تحمیلی و بحث هستهای را داریم که امروز با افتخار به آن میتوانیم قدرتمندی ایران را نشان دهیم.
ملانظری گفت: بحث جنگ اقتصادی و جنگ روانی تکلیف دیگری است که با همکاری این سه ضلع در کنار یکدیگر میتوانیم به دنیا نشان دهیم.
وی به نقش دانشگاه در شرایط تحریم پرداخت و تصریح کرد: در حول چهار محور میتوانیم حضورمان را در شرایط تحریم به صورت جدی نشان دهیم که بحث اول حول تمرکز بر آموزشهای کاربردی و توانمندی نیروی انسانی است که تمرکز بر روی آموزشهای کاربردی و توانمندی نیروی انسانی در دانشگاه دارای دو بُعد است.
رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: بُعد اول آن آموزش نیروی متخصص برای ورود به جامعه و حل مسائل و بُعد دیگر آن آموزشهایی است که در دانشگاه ارائه میشود و شرایط روانی کشور را تخفیف میدهد.
وی گفت: در شرایط تحریم صرفاً مسائل اقتصادی نیست که ناهماهنگی و آسیبهای جدی وارد میکند؛ بلکه توجه به مسائل روانی و بحث آموزشهایی است که درون دانشگاه در این حوزه میتواند انجام شود و جزو جدی ترین مسائل است.
ملانظری محور دوم را هدایت صنعت به سوی دانشگاهها عنوان کرد و گفت: به طور دائم در ارتباط صنعت و دانشگاه صحبت شده است. ولی واقعیت این است که دانشگاهها در این ارتباط کم کاری نکردهاند و هر زمان که مورد و تکلیفی را که به عهده آنها بوده به خوبی انجام دادهاند.
ملانظری با اشاره به فرصت مطالعاتی در صنعت تصریح کرد: امیدواریم امروز بتوانیم صنعت را به سوی دانشگاهها آورده تا نیازهای خود را تأمین کند و قطعاً نیازمند ساختار و مکانیزم تعریف شدهای در این ارتباط هستیم.
وی محور سوم را حمایت از صنایع داخلی عنوان کرد که دانشگاهها از دو جنبه در حمایت از صنایع داخلی میتوانند مؤثر باشند. این بعد فنی کار است که بسیاری از دانشگاهها توان مندی در این بعد دارند و میتوانند با واحدهای اقتصادی، خدماتی ارتباط داشته و نیازهای فنی را برطرف کنند.
ملانظری خاطر نشان کرد: حمایت از صنایع داخلی نیازمند بحث فرهنگی و روانی کار است که این کار نیز به خوبی از عهده دانشگاهها برآمده و دانشگاه الزهرا در این مورد اهتمام جدی داشته است.
وی محور چهارم را بحث توجه به آسیبهای روانی و اجتماعی ناشی از تحریم بیان کرد و افزود: ضروری است به صورت جدی به این مسئله توجه کنیم. از پیامدهای تحریم علاوه بر فشارهای سخت اقتصادی، بحث بیکاری و از هم گسیختگیهای روانی و اجتماعی است که این امر نیز با نگاههای جامعه شناختی و روان شناختی در درون دانشگاهها راهکار دارد تا فرصتهایی را برای گذر با آرامش از این شرایط فراهم کند.
رئیس دانشگاه الزهرا تاکید کرد: این دانشگاه به برکت وجود نخبگان در حوزههای مختلف علوم انسانی، پایه و مهندسی توانسته امور خود را حول این چهار محور متمرکز کند و امیدواریم در پایان نشست دبیر خانه و فضایی برای ارتباط با صنعت در دانشگاهها شکل گیرد تا اندیشکده هایی برای کار در حوزه علوم انسانی برای تخفیف شرایط روحی و روانی تحریم داشته باشیم.
نشست یک روزه رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری باهدف «تبیین وضعیت و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالشهای احتمالی» در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است.