«سید حمایت میرزاده» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در خصوص پذیرش دانشجویان در مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: در زمان حاضر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به دنبال جداسازی سنجش از پذیرش است. در صورت تحقق این مهم اختیارات بیشتری به دانشگاهها واگذار میشود.
برخی از مسئولان و صاحبنظران دانشگاهی ادعا میکنند گاه سهمیه هایی از سوی مجلس شورای اسلامی برای پذیرش دانشجویان در مراکز آموزش عالی کشور در نظر گرفته می شود، موضوعی که میرزاده ضمن رد آن اظهار داشت: تحقیق و بررسی در خصوص این مسئله (جداسازی آموزش از سنجش) بر عهده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است.
وی با اشاره به تمرکزگرایی در مراکز آموزش عالی کشور یادآور شد: دانشگاهها در عمل فاقد اختیار در پذیرش دانشجویان هستند؛ امری که باید برطرف شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید براساس ارزیابی سازمان سنجش آموزش کشور سطح آگاهی متقاضیان دانشگاهی تعیین شود و باتوجه به ضوابط مراکز علمی و دانشگاهی پذیرش دانشجویان انجام گیرد.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ عنوان چگونگی پذیرش دانشجویان، تعداد سهمیه پذیرش و… را تعیین نمیکند و در حقیقت به دنبال رفع موانع و مشکلات به منظور دستیابی دانشگاهها به اختیارات گستردهتر است.
میرزاده خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به دنبال فعالیتهای تحقیقاتی – پژوهشی است و تصمیمگیری و مقررات جدیدی را اعمال نکرده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید براساس ارزیابی سازمان سنجش آموزش کشور سطح آگاهی متقاضیان دانشگاهی تعیین شود و باتوجه به ضوابط مراکز علمی و دانشگاهی پذیرش دانشجویان انجام گیرد.
به گفته وی این مرکز نتایج و یافتههای تحقیقاتی را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار میدهد تا پاسخگوی دغدغهها در این زمینه باشد.
میرزاده اظهار داشت: سهمیههای پذیرش دانشجویان باید سازماندهی و تمرکزگرایی سنجش و پذیرش شکسته شود؛ همچنین اختیار پذیرش دانشجویان به مراکز آموزش عالی واگذار شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این خصوص برگزاری جلسات هماندیشی صاحبنظران دانشگاهی با نمایندگان مجلس نیز بی تردید در تحقق این مهم تأثیرگذار خواهد بود./