خشونت در مدارس همواره یکی از آسیبهایی است که گریبانگیر برخی از دانشآموزان میشود. در سالهای اخیر به ویژه با گسترش شبکههای اجتماعی توجه مردم و کارشناسان به کاهش اعمال خشونت در مدارس بسیار بیشتر از پیش شده است.
طبق ماده ۷۷ آئیننامه انضباطی مدارس اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی برای تنبیه ممنوع است. البته ناگفته نماند که خشونت همواره از جانب معلم به دانش آموز اعمال نمیشود، بلکه در بسیاری از مواقع شاهد خشونت دانش آموزان و خانوادههای آنها نسبت به معلمان نیز هستیم. در موارد بسیاری دیده شده که شاگردان و خانوادهها آسیبهایی به جان و اموال معلمان وارد کرده اند.
با توجه به اینکه مدارس باید مأمنی امن و آرام برای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان باشد، آموزش و پرورش در صدد است تا در تمامی مدارس طرح خشونت زدایی اجرا شود تا یک نگاه همه جانبه متمرکز بر مسائل و عناصر روانی، اجتماعی رخ دهد.
این طرح قرار است که فراتر از خشونت فیزیکی پیش رود و برتوانمندسازی و آگاهی دهی در برابر کنترل و اصلاح رفتارهای نادرست و انواع خشونت چون سرزش کردن، تخریب کردن، برچسب زدن، مقایسه کردن و ناامید کردن دانش آموزان تأکید کند.
طرح خشونت زدایی در مدارس از مهرماه اجرا میشود
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در رابطه با اجرای طرح خشونت زدایی در مدارس که بنا دارد زوایای مختلف این مقوله را مورد کنکاش و بررسی قرار دهد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جزئیات و نحوه اجرای این طرح با همراهی یک گروه تخصصی به مرحله نهایی رسیده است.
رضوان حکیم زاده افزود: در زمان حاضر شیوه نامه اجرایی طرح خشونت زدایی در دست بررسی است تا از مهر ماه ۹۸ شاهد اجرایی شدن این طرح در مدارس باشیم.
وی یادآورشد: بنا بر این است که علاوه بر توجه به فضای فیزیکی و ایجاد نشاط و شادابی به بعد روانی و عاطفی دانش آموزان بها داده و شرایط به گونهای برای کودکان فراهم شود که بچهها احساس پذیرش عاطفی را داشته باشند.
به گفته وی، باید یک نگاه همه جانبه نسبت به فضای مدرسه ایجاد شود و این فضا صرفاً برای فرایند یاددهی و یادگیری نباشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: کودکان باید در فضای فیزیکی مناسب و با ایجاد نشاط درس بخوانند تا در مدارس فضای روانی و اجتماعی و عاطفی مناسب هم شکل گیرد.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: باید ابعاد مغفول مانده جلب و جذب دانش آموزان در مدارس و نشانگرهای سلامت شناسایی شود زیرا در فضای فیزیکی مطلوب اما نامناسب از نظر روانی و اجتماعی دانش آموزان احساس شادابی و نشاط نمیکنند.