تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور بر ارتقا و اعتلای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید شده است که به طور حتم با اختصاص ردیف بودجه‌های مناسب این امر مهم محقق می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه فنی و حرفه‌ای، «ابراهیم صالحی عمران» در نشست هم اندیشی مسئولان این دانشگاه و سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: کیفیت آموزش‌های مهارتی در برهه کنونی مهم‌تر از توسعه کمی غیرهدفمند آن است اگرچه در این میان نگرانی‌های بودجه‌ای نیز وجود دارد.

وی گفت: کمیته برنامه ریزی درسی از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را آغاز کرده و تاکنون ۱۶ برنامه درسی دوره کاردانی تغییر یافته و تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامه‌ها به‌روزرسانی و تدوین می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه در به‌روزرسانی برنامه‌های درسی در راستای کارآفرینی بوده و برنامه‌های ایجاد شده ضمن جهت گیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است، تصریح کرد: بودجه قابل توجهی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای مورد نیاز است چرا که فضای فیزیکی و تجهیزات کارگاهی و قدیمی بوده و نیاز به نوسازی دارد و با توجه به هزینه‌های بسیار بالای این امر حمایت ویژه سازمان برنامه و بودجه را طلب می‌کند.

صالحی عمران بر مأموریت‌ها و احکام تکلیفی درخصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: در بند ت ماده ۴ برنامه ششم توسعه کشوربه عنوان یکی از محورهای مطرح شده برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد از محل رشد بهره وری؛ افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش‌های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه به استناد بند ب ماده ۶۵ در راستای افزایش مهارت دانشجویان باید منابع دانشگاه افزایش پیدا کند، تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به‌روز کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به اعتبارات هزینه‌ای و درنتیجه ضرورت توجه ویژه به وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و گفت: مشکلات بودجه‌ای به‌روزرسانی و تجهیز مراکز آزمایشگاهی، فقدان بهره مندی از منابع ردیف‌های دراختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وجود پیوستن به آن مجموعه از سال ۱۳۹۰، وضعیت نامناسب شاخص هیأت علمی به دانشجو، افزایش هزینه‌های مربوط به غذای دانشجویی (حدود ۷۰ درصد)، افزایش ۳۰ درصدی استفاده‌کنندگان از سلف سرویس دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به میزان نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاه‌ها، پراکندگی هزینه‌های مربوط به تغذیه در ۱۷۱ دانشکده / آموزشکده که منجربه فقدان امکان استفاده از صرفه‌های حاصل از افزایش مقیاس در مقایسه با سایر دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم می‌شود و مقدار پایین متوسط سرانه‌های خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی از جمله شرایط خاص و چالش‌های پیش روی دانشگاه است.

سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه این نشست گفت: نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه به آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینه‌ای نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری پایدار است.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاری ویژه ای بر آموزش، به ویژه آموزش فنی و حرفه‌ای داشت چراکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب می‌شود.

طاهری از هم پوشانی و موازی کاری در فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در کشور انتقاد کرد و گفت: حوزه فنی و حرفه‌ای نیاز به نظام اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت برنامه ریزی منسجمی داشته باشند.