تهران- ایرنا- رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: ترمینال سلام در شرایط سخت تحریم ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی محمد سعیدی کیا با اشاره به تحریم‌های سخت بین المللی گفت: گرچه درزمان اجرای پروژه ترمینال سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) در شرایط تحریم بسیار سختی به سر می‌بردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی پروژه به نتیجه رسید و با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه در مدت کمتر از دو سال توانستیم این پروژه عمرانی بی نظیر در کشور را به مرحله افتتاح برسانیم در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده و پروژه‌ای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بنیاد در این پروژه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است. این پروژه نماد همکاری خوب بین دو دستگاه هست که می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های مشابه در کشور باشند امیدوارم این پروژه ثمرات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.

پروژه ترمینال سلام با مساحت ۵۸ هزار متر زیربنا و حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار در ظرف ۱۶ ماه در کمترین زمان ممکن و در شرایط شدیدترین تحریم‌های ناعادلانه با ابتکار عمل و مدیریت جهادی اجرا شد و افتتاح این پروزه ملی ثابت کرد در شرایط تحریم فنی‌ترین پروژه‌های کشور را می‌توان با حداقل منابع و اتکا به توان و تخصص داخلی با موفقیت به پایان رساند.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین طی مراسمی از مدیران و مهندسان پروژه ترمینال فرودگاهی سلام تقدیر کرد.

طراحی نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور

علی اصیلی، مدیرعامل شرکت ملی ساختمان با اشاره به اینکه این پروژه نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ۵ میلیون مسافر است که کاملاً توسط متخصصان و مهندسان داخل کشور طراحی شده گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران در مهر ۱۳۹۵ و بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تأمین مالی، احداث، راه اندازی و اجاره به شرط تملیک (B.L.T) ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از یک سو و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با نمایندگی شرکت احداث و راه اندازی ترمینال سلام با سهامداری صد درصدی شرکت ملی ساختمان از سوی دیگر منعقد شد که در همین راستا بنیاد مستضعفان به منظور تأمین مالی پروژه، حدود ۶,۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی ساختمان تصریح کرد: پس از بازنگری طرح اولیه به درخواست سرمایه پذیر به منظور افزایش ظرفیت ترمینال از ۵.۳ به ۵ میلیون نفر مسافر در سال، عملیات اجرایی طرح جدید در آبان ماه ۹۶ آغاز شد و طی یک برنامه زمانبندی فشرده و کار در ۲ تا ۳ شیفت کاری طی مدت یک سال و نیم، این پروژه تکمیل شد و نهایتاً در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۸ ‬ تست گرم با حضور وزیر راه و شهرسازی با موفقیت انجام شد و علیرغم مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های ظالمانه، امروز شاهد بهره برداری از این پروژه هستیم.

مشخصات پروژه ملی ترمینال سلام

مدیرعامل شرکت ملی ساختمان در تشریح مشخصات این پروژه، گفت: ترمینال سلام شامل سالن اصلی در ۳ تراز، کنکورس، پست برق و موتورخانه مجموعاً با زیربنای ۵۸ هزار متر مربع یکی از بزرگترین ترمینال‌های کشور است که برای ساخت آن از آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا استفاده شده است و از نکات حائز اهمیت در اجرای این ترمینال، استفاده حداکثری از توان و تولیدات داخلی بوده که به نوعی بومی سازی این دانش در کشور

است .۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع سرامیک و کاشی، ۳۴ هزار و ۳۹۰ مترمربع سنگ کف و دیوار، ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع پوشش‌های آلومینیومی، ۱۱ هزار و ۱۲۷ متر مربع شیشه، ۳۲ هزار مترمربع سقف کاذب، ۵۰ هزار مترمکعب انواع بتن و ۱۵ هزار و ،۹۰۰ تن انواع سازه‌های فلزی و آرماتور و همچنین ۶۴ هزار متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی قسمتی از احجام کلی این پروژه است.

اصیلی سایر تجهیزات و فناوری‌هایی که در این ترمینال مورد استفاده قرار گرفته را چنین برشمرد: ۷ دستگاه پل تلسکوپی انتقال مسافر به هواپیما، سیستم مدیریت یکپارچه ترمینال (BMS)، ۱۲ دستگاه پله برقی و ۱۲ دستگاه آسانسور، سیستم هوشمند حمل بار BHS) ،۵۳۲ دوربین مدار بسته، ۶ دستگاه دیزل ژنراتور، ۲۰۰ عدد تابلوی برق با فشار متوسط و ضعیف، ۸ دستگاه چیلر و ۴۳۴ دستگاه فن کوئل، ۴ دستگاه X-RAY و ۲۴ دستگاه هواساز که در تأمین آنها از بهترین برندها استفاده شده است.

وی افزود: اجرای تأسیسات زیربنایی و محوطه سازی ترمینال و پارکینگ با ظرفیت چهار هزار خودرو از دیگر بخش‌های مهم این پروژه بزرگ ملی است که به منظور تسریع در آماده سازی و بهره برداری از ترمینال سلام، با تصویب هیئت وزیران در قالب ترک تشریفات به شرکت ملی ساختمان واگذار شد و اکنون به اتمام رسیده است.

تجربه‌ای قابل تکرار در داخل و خارج از کشور

مدیرعامل شرکت مجری پروژه ترمینال سلام گفت: با بهره گیری از ترکیب معماری مدرن و المانهای فرهنگی و هنری از آثار هنرمندان نامی کشور و به واسطه همت شبانه روزی کارگران، کارشناسان و متخصصان ایرانی، ترمینال سلام به یک ترمینال گالری مبدل شده است که به صورت ویژه با ایجاد یک معماری هنری فضایی آرامش بخش را برای همه مسافران و همراهان فراهم خواهد کرد.

علی اصیلی با اشاره به توانمندیهای فنی- مهندسی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: شرکت ملی ساختمان هم اکنون پروژه‌های ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش و ترمینال جدید فرودگاه آبادان را در دست اجرا دارد و علاوه بر آن تجربه موفق طراحی و اجرای پروژه ترمینال سلام مزیت رقابتی ویژه ای را برای شرکت ملی ساختمان جهت اجرای پروژه‌های مشابه پیمانکاری در داخل و خارج کشور فراهم کرده است که امیدواریم امکان صادرات این خدمات فنی و مهندسی فراهم شود.

منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان نیز با اشاره به اینکه این فرودگاه از جهت فناوری‌ها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است یاد آور شد: بنیاد مستضعفان تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستم‌های های تک را به صورت کامل در کشور نهادینه کرد و برخی سیستم‌های خود کنترلی این فرودگاه در هیچ فرودگاه کشور وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در اختیار کشورهای منطقه به ویژه همسایگانمان قرار دهیم.

پروژه ترمینال فرودگاهی سلام توسط پیمانکاران و شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان از جمله شرکت ملی ساختمان و در مدت ۱۶ ماه احداث شده که از نظر کیفیت و زمانبندی اجرای پروزه در نوع خود بی نظیر است.

این پروژه از جهت فناوری‌ها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است و با این پروژه بنیاد مستضعفان توانست تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستم‌های هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کند.