مشهد- ایرنا- یک هیات دیپلماتیک متشکل از ۲۸ نفر از سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران عصر دوشنبه وارد مشهد شد.

به گزارش ایرنا اعضای این هیأت دیپلماتیک که سفیران کشورهای سوئیس و بلژیک نیز در بین آنها حضور دارند به سرپرستی "ایوو فریزان" رئیس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تا ۱۹ تیر ماه در استان خراسان رضوی اقامت دارند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای این هیأت دیپلماتیک که شامل جمعی از سفرا، معاونان سفیران و اعضای کادر دیپلماتیک سفارتخانه های کشورهای مختلف و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان می باشند مدت سه روز در مشهد و شهرستان های تایباد و تربت جام حضور خواهند داشت.
غلامعباس ارباب خالص، آشنایی با روند اجرای پروژه های مشترک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و روند بازگشت مهاجران را از اهداف سفر این هیأت دیپلماتیک به خراسان رضوی که هر سال یا دو سال یکبار انجام می‌شود، عنوان کرد.

وی افزود: اعضای کادر دیپلماتیک سفارتخانه های کشورهای بلژیک، اتریش، سوئیس، سوئد، چک، کره، لهستان، ترکیه، انگلستان و استرالیا در این سفر حضور دارند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: اعضای این هیأت دیپلماتیک فردا به تایباد سفر کرده و از دفتر اداره کل امور اتباع مهاجرین خارجی در این شهرستان و روند خروج اتباع افغانستانی از مرز دوغارون بازدید خواهند کرد.

سید علی قاسمی افزود: آنان همچنین از نحوه ارائه خدمات به مهاجران افغانستانی در مهمانشهر تربت جام استان خراسان رضوی دیدن خواهند کرد.

وی بررسی بودجه و اعتبارات حوزه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران را از برنامه‌های سفر این هیأت عنوان کرد.

وی اظهار داشت: تشرف به حرم مطهر رضوی، دیدار با مسئولان بلند پایه استان خراسان رضوی، بازدید از کمیته حل اختلاف و گفت و گو با جمعی از نمایندگان مؤسسات خارجی و پناهندگان، بازدید از بیمارستان ۲۲ بهمن و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و بازدید از مدرسه مرتبط با پناهندگان از جمله برنامه‌های این هیأت در روز چهارشنبه خواهد بود.

هم اکنون ۳۲۰ هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در خراسان رضوی سکونت دارند.

۶۰ هزار نفر از این جمعیت به عنوان دانش آموز در مدارس این استان در حال تحصیل هستند.

طرح پوشش بیمه درمانی اتباع خارجی نیز در قالب قرارداد چهارجانبه اداره کل اتباع وزارت کشور، سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از سال ۱۳۹۴ در خراسان رضوی در حال اجراست.

مهاجران افغانستانی مقیم خراسان رضوی در قالب ۱۶ مؤسسه دارای مجوز مشغول فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هستند.

۳۰۲۷ / ‏‬ ۶۰۵۳