ارومیه- ایرنا- یک پژوهشگر و مردم‌شناس با بیان اینکه استقبال گردشگران از جشنواره ملی گیلاس اشنویه باید بیشتر از اینها باشد، گفت: این جشنواره نظیر دیگر جشنواره های مرتبط در استان سهم قابل توجهی از گردشگر نبرد و این امر باید در سال‌های آینده بیشتر مورد توجه مدیران بخش‌های مرتبط قرار گیرد.

عیسی عزیزنژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزارکنندگان این جشنواره می‌توانستند با آژانس‌های مسافرتی تعامل کرده و تدابیری اتخاذ کنند تا این آژانس‌ها پکیچ‌های مسافرتی برای سفر به محل برگزاری جشنواره را در شرکت‌های مسافرتی نصب کرده و به این طریق زمینه سفر گردشگرانی از اقصی نقاط کشور به محل برگزاری جشنواره را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره گیلاس علاوه بر مردم اشنویه عده محدودی از گردشگران حضور داشتند در حالی که باید این جشنواره میزبان گردشگران و مسافران زیادی از استان‌ها و شهرهای مختلف می‌شد.

وی با بیان اینکه نام جشنواره با برنامه‌های آن هیچ مطابقتی نداشت، گفت: در این جشنواره به جای اجرای برنامه‌های هنری صِرف بهتر بود کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان برپا می‌شد و آنان از نزدیک با کارشناسان مربوطه صحبت می‌کردند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری اضافه کرد: جشنواره گیلاس فرصت مناسبی برای فروش گیلاس با قیمت مناسب به مردم بود در حالی که این اتفاق نیافتاد و در محل برگزاری جشنواره قیمت گیلاس همان قیمت موجود در بازار بود.

عزیزنژاد گفت: شهر گیلاس باید برای مردم کشور معرفی می‌شد نه برای خود مردم اشنویه و تعداد اندکی از گردشگران زیرا آنان با محصول خود آشنا هستند و نیازی به معرفی ندارند.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های انگور، گیلاس، انگور سیاه سردشت و دیگر جشنواره‌ها حرکتی شایسته است، گفت: متأسفانه در اکثر این جشنواره‌ها خود محصول معرفی نمی شود و حرکتی برای جذب گردشگر صورت نمی‌گیرد.

وی به جشنواره انگور نیز اشاره کرد و افزود: جشنواره انگور هم بی‌نصیب از گردشگر است و در جشنواره این محصول در سال گذشته همه چیز به غیر از خود محصول وجود داشت.

وی با طرح این سوال که چگونه آژانس‌های مسافرتی ما مردم را گروه گروه به شهرهای مختلف ترکیه از جمله "وان" می‌برند تا خرید کنند اما از آوردن مسافر و گردشگر به جشنواره‌های مهم استانی خودداری می‌کنند؟ گفت: آژانس‌ها می‌توانستند با اطلاع رسانی گسترده تر، این جشنواره و جشنواره‌های مشابه را میزبان گردشگران و مسافران کنند.

آذربایجان غربی قطب تولید محصولات مختلف کشاورزی از جمله انگور، گیلاس، سیب و دیگر محصولات کشاورزی است و هرساله جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره گیلاس، انگور و بیدمشک در این استان برگزار می‌شود.

این استان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالای طبیعی و تاریخی و همچنین قطب کشاورزی بودن می‌تواند در زمینه گردشگری حرف اول را بزند.

چهارمین جشنواره سراسری گیلاس اشنویه به مدت سه روز از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه با حضور علاقه‌مندانی از سراسر کشور در شهرستان مرزی اشنویه برگزار شد؛ در حاشیه این جشنواره ۴۰ غرفه از صنایع‌دستی، محصول گیلاس منطقه، محصولات باغی، زراعی، گل، شرکت‌های گردشگری و سیاه‌چادرهای عشایر نیز دایر شده بود.

در طول سه روز برگزاری این جشنواره بیش از پنج هزار گردشگر از سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر از برنامه‌های متنوع آن دیدن کردند و با جاذبه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی این شهرستان از نزدیک آشنا شدند و ۱۱ تور گردشگری از نقاط مختلف کشور به ییلاقات «برده میش»، «قلعه سینگان» و مناطق بوم‌گردی «بالاگیر» و دیگر مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان سفر کردند.

برگزاری آئین‌های هنری شعر و موسیقی زنده، «هلپرکه» (نوعی رقص آئینی کُردی)، برپایی نمایشگاه میوه‌های محلی و معرفی انواع گیلاس بومی و غذاهای سنتی، برپایی سیاه‌چادرهای عشایری و نمایشگاه صنایع‌دستی را از جمله برنامه‌های این جشنواره بود که با استقبال خوبی از سوی میهمانان روبرو شد.

شهرستان ۷۵ هزار نفری اشنویه در جنوب آذربایان‌غربی و ۶۰ کیلومتری ارومیه، مرکز استان واقع است.

۸۱۳۵/۲۰۹۳/‏۳۰۷۲