به گزارش روز سهشنبه روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری در این نشست با حضور کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت گفت: ساماندهی آئین نامهها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضررورت ها و برنامههای دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد اما دفتر موسیقی تقویم جشنوارههای موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه ریزی این رویدادها را انجام میدهد. با توجه به اهمیت جشواره بین المللی موسیقی فجر و فرصت باقی مانده تا زمان جشنواره، تصمیم داریم از تجربهها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دورههای قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.
کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر دورههای ٢٢ تا ٢٤ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در دورههایی که دبیر جشنواره بودم جشنواره رقابتی شد و رقابت تکنوازی، گروه نوازی، ارکسترها و گروههای کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروهها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند.
کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند؛ ممکن است این گروهها تعطیل شوند.
وی افزود: در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بین الملل، ضرورت دارد گروهها و هنرمندان حرفهای در جشنواره حضور داشته باشند.
روشن روان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: با راه اندازی بخش پژوهشی جشنواره به آسیب شناسی موسیقی ایران پرداختیم. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.
حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دورههای ١٩ تا ٢١ و ٢٦ تا ٣١ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنوارههای موسیقی دیده میشود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنوارهای پویا باشد. در دورههایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کنیم و جشنواره از این نظر، موفق بود.
تاکید جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، امری ضروری است؛ هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست؛ اما کیفیت حضور نوازندگان و هنرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره می آیند بسیار مهم است.
حمیدرضا نوربخش دبیر دورههای ٣١ تا ٣٣ جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به ضرورت در دورهای شکل گرفته و بنا بوده در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هر حوزهای به تناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد؛ بنابراین جشنواره در سالنهای متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود.
وی افزود: نگاه دیگر این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود. به دلایل مختلفی، از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است.
در دهه ۶۰، به دلیل ندرت کنسرت و اجرای موسیقی، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروههای مختلف در جشنواره بود اما از دهه ٧٠ که به تدریج اجرای کنسرتها افزایش یافت؛ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروههای موسیقی نبود. البته در ۳۴ دوره جشنواره موسیقی فجر، حتماً ١٥ دوره، درخشان بوده است.
نوربخش در ادامه گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم؛ گروهها و اجراهای آن دیده میشوند. جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بوده اند؛ این دغدغه را داشته اند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید چنان اهمیت یابد که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، به او کمک میکند.
وی در ادامه افزود: آئین نامه جشنواره بین المللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشن روان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیتهایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند میدهد. رقابت گروههای موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروهها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند
نوربخش سپس گفت: در دورهای که دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر شدم؛ رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که قبلاً چنین جایزهای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوریها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و میتواند اصلاح شود.
شاهین فرهت، دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربههای خود را بیان میکنند، ایده ارزشمندی است. در دورههای مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کرده اند که شایسته قدردانی است.
فرهت در ادامه گفت: انتخاب گروهها و هنرمندان و گروههای خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروهها میشود.