تهران- ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز (سه‌شنبه) در جلسه علنی خود میزبان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار بودند و نقد طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) دستمایه پرسش و پاسخ بین آنان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از ابتدای تیرماه امسال اجرای طرح زوج و فرد لغو شد و در همان محدوده، طرحی با نام کنترل آلودگی هوا که از آن به عنوان حلقه دوم طرح ترافیک نیز یاد می شود، کلید خورد؛ طرحی که تنها ۱۸ روز از اجرای آن می گذرد اما طی روزهای اخیر محل انتقاد خیلی ها قرار گرفته و می گویند که محدودیت های تردد افزایش یافته و با اجرای این طرح ترافیک سایر نقاط شهر بیشتر شده است.

برخی نیز شهرداری را متهم کرده اند که این طرح را با رویکرد افزایش درآمد اجرایی کرده در حالی که مسئولان ترافیکی شهرداری تهران این انتقادها را رد کرده اند.

این انتقادها در حالی است که مدیران شهرداری می گویند اجرای طرح موفقیت آمیز بوده و سبب کاهش ترافیک در مناطق مرکزی شهر شده است؛ این افراد معتقدند که طرح مذکور به نفع شهروندان است.

تا قبل از تیرماه و در قالب طرح زوج و فرد، هر خودرو بسته به رقم آخر پلاکش (زوج یا فرد) در یکی از روزهای زوج یا فرد هفته رایگان وارد این محدوده می شد اما اینک دیگر هیچ خودرویی بدون دریافت مجوز و پرداخت هزینه قادر به ورود به این محدوده نیست؛ البته پلاک های تهران ۲۰ روز و غیرتهران ۱۵ روز در هر فصل رایگان می توانند وارد محدوده مذکور شوند و برای مابقی آن باید هزینه ای معادل نصف هزینه عوارض طرح ترافیک را بپردازند.

همچنین افرادی که در محدوده های ترافیکی ساکن هستند یا مالکان خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند نیز از تخفیف هایی در پرداخت عوارض ورود به این محدوده برخودار می شوند.

شرط ورود به این محدوده نیز مانند طرح ترافیک ثبت نام در سامانه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir و ارائه مشخصات مالک و خودرو است.

اجرای طرح کنترل آلودگی هوا با مصوبه شورای ترافیک شهر تهران بوده است و شورای شهر تنها عوارض ورود به آن را مصوب کرده است.

به دنبال بالاگرفتن انتقادها از این طرح، امروز اعضای شورا در جریان یکصدو پنجاه و چهارمین جلسه خود میزبان محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بودند که آمده بود تا به نقدهای نمایندگان مردم تهران پاسخ دهد.

سخنان اعضای شورا

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اظهارداشت: از ابتدای تیرماه و با آغاز طرح جدید محدوده ترافیکی در تهران برخلاف آنچه که آقای پورسیدآقایی اعلام کرد هوا آلوده‌تر شده است.

وی تاکید کرد: ادعا شد که ساکنان محدوده زوج و فرد رضایت دارند و این ادعا در حالی است که بسیاری از شهروندان در فضای حقیقی و مجازی به ما مراجعه کردند و ناراضی هستند.
نظری با بیان اینکه هنوز بسیاری از شهروندان نمی‌دانند این ۲۰ روز (تردد رایگان پلاک تهران در هر فصل) را چطور باید استفاده کنند و سردرگم هستند، گفت: تعداد قابل توجهی از شهروندان از اجرای طرح ترافیک جدید ناراضی هستند و تقاضای من این است که بگوییم شرکای این نارضایتی چه کسانی هستند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نکته دیگر این است که متاسفانه آنطور که لازم بود نتوانستیم زیرساخت ها و سیستم حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم و برای مردم جایگزین مناسبی تعیین کنیم، افزود: آقای پورسیدآقایی آماری بدون عدد و رقم اعلام کرد اما نفرمود چقدر وصولی داشته، چه میزان در کدام حوزه هزینه و بر اساس آن، چه تعداد واگن و اتوبوس به چه مبلغی خریده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد کارت‌بلیت مترو خبرنگاران پاسخی ندادند که چرا برخلاف مصوبه شورا که نباید این کارت‌ها مبلغ داشته باشد، این کارت‌ها مبلغ دارد؛ ایشان اسامی و تعداد طرح ترافیک دریافتی از سوی رسانه‌ها را نیز اعلام نکرده‌اند.

افشین حبیب‌زاده یکی از اعضای شورا بود که از اجرای طرح مذکور انتقاد داشت و در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش ترافیک و آلودگی هوا با اجرای حذف طرح زوج و فرد، گفت: آقای پورسیدآقایی در توضیحات خود اعلام کرد که قبلاً افرادی که خودرو دارای پلاک زوج داشتند، خودرویی با پلاک فرد می‌خریدند و این امر باعث افزایش تعداد و مالکیت خودروها می‌شود اما سوال این است که با طرح جدید این تعداد مالکیت چگونه کاهش یافته است؟
وی گفت: زمانی که فرد خودرو دارای پلاک زوج و فرد داشته باشد، اکنون خودرو سومی می‌خرد که به جای ۴۰ روز بتواند ۶۰ روز در محدوده طرح (‌در هر فصل) تردد کند.
حبیب زاده گفت: در نتیجه، این طرح نه تنها تعداد خودرو را کاهش نمی‌دهد بلکه ممکن است موجب افزایش تعداد خودرو نیز شود.

وی افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت را نیز از معایب طرح دانست و افزود: در ۲ هفته اخیر ۲۰ درصد خرید و فروش موتورسیکلت افزایش یافته و نشان می دهد این اشکال در طرح جدید رفع نشده است.

حبیب‌زاده نصب دوربین را تنها راه کنترل ورودی‌های طرح عنوان کرد و افزود: طبق آخرین بررسی ها و مشاهدات کارشناسان تردد خودروها بخصوص در محدوده دوم افزایش یافته است و دوربین‌هایی که در خروجی‌های طرح تعریف شده اند، کامل نیست.
وی گفت: در بحث آلودگی هوا به دنبال کنترل ذرات معلق در هوا بوده‌ایم اما هیچ‌گاه «ناکس» و «ساکس» (نوعی آلاینده) را مورد بررسی قرار نداده‌ایم در صورتی که وقتی ناکس در مقابل اشعه UV قرار می‌گیرد، ازن متصاعد می‌شود که از عوامل اصلی آلایندگی در این روزهاست.
حبیب زاده با طرح این پرسش که نقش معاینه فنی خودرو در کنترل آلودگی هوا چه بوده است بر نقش سایر دستگاه ها در کنترل آلودگی هوا غیر از مدیریت شهری نیز تاکید و خاطرنشان کرد: به طور قطع خودروسازان و دستگاه هایی که باید در بحث حمل و نقل عمومی به ما کمک می‌کردند وظایفشان انجام ندادند و مقصر هستند.

دولت به تعهداتش عمل کند
زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز گفت: در اقدامات مثبت معاونت حمل و نقل ذرات معلق در هوای تهران کاهش پیدا کرده و حالا آلاینده ازن افزایش یافته است.

وی، طرح جایگزین زوج و فرد را رویه بسیار خوب توصیف و تاکید کرد: باید تلاش کنیم با اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوا آلودگی را کاهش دهیم.
صدراعظم نوری با بیان اینکه ذرات معلق ۲.۵ میکرون آلاینده خطرناک است که با اقدامات مدیریت شهری کاهش پیدا کرد گفت: باید به مساله کاتالیست ها و فرایند خروج آلودگی هوا که باعث غلظت اکسید نیتروژن می‌شود توجه کرد و دولت نیز برای خود در این موضوع سهم قائل شود.
وی یکی از دلایل افزایش ذرات معلق را حضور قارچ‌گونه موتورسیکلت‌ها دانست و گفت: معاونت حمل ونقل باید با همراهی دولت راه چاره‌ای برای کنترل موتورسیکلت ها در نظر بگیرد.
صدراعظم نوری با اشاره به تصویب تشکیل صندوق محیط زیست در برنامه پنج‌ساله سوم گفت: معاونت حمل و نقل باید منابع لازم را برای تشکیل صندوق محیط زیست فراهم کند.

با اعداد و ارقام سخن بگوییم

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت: بد نیست این روزها به ایستگاه های مترو سری بزنیم و و ضعیت مترو را مشاهده کنیم.
وی با اشاره به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: باید عادت کنیم با آمار و ارقام صحبت کنیم.
خداکرمی ادامه داد: اینکه بگوییم فلان موضوع بالا رفته یا پایین آمده است قابل قبول نیست بلکه باید مشخص باشد میزان افزایش ا کاهش تردد و آمار آنها به چه صورتی بوده است.
شهربانو امانی دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: سوال اینجاست که کنترل دوربین ها برعهده چه نهادی است و آیا معاونت حمل و نقل و ترافیک مناطق اطلاعی از آلودگی هوا و میزان افزایش آن داشته اند یا خیر؟

حقوق مردم تضییع نشود
سید آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت شورا نیز در ادامه در مورد اجرای طرح ترافیک جدید گفت: تصمیم شورا برای تعیین نرخ شجاعانه بوده است.
وی افزود: اگر ما چشم‌اندازی برای وضعیت ترافیک تهران و بهبود آن متصور نمی‌شدیم این خیانت به افراد جامعه بود.
میلانی گفت: طرح ترافیک جدید از نظر محیط زیستی قابل دفاع است و تحقیقات نشان داده مونواکسید کربن دیگر مشکل اصلی شهر نیست.
وی تأکید کرد: ما به مطالعات جامع‌تر و کامل‌تر از نظر آلایندگی و مدل سازی نیاز داریم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمبود ایستگاه‌های پایش در محدوده مرکزی شهر همچنان وجود دارد و باید تکمیل شود گفت: طرح ترافیک یک موضوع شهری است و باید پیوست اجتماعی و فرآیند مشاوره‌ای آن در کمیسیون‌های مربوطه کنترل تا شائبه‌های آن رفع شود.
وی افزود: شورا باید مطمئن شود که حقوق مردم در پی اجرای این طرح جدید از بین نمی‌رود.

ترافیک مهر کاهش می‌یابد

پس از سخنان اعضای شورا، پورسیدآقایی معاون شهردار تهران پشت تریبون قرار گرفت و به سوالات و انتقادات اعضای شورا پاسخ داد.

وی در پاسخ به این موضوع که آیا وضعیت معابر در مهرماه نیز به همین خلوتی خواهد بود گفت: ما کاهش ترافیک تابستان را نسبت به مدت مشابه سال قبل آن محاسبه کرده ایم و به همین میزان ترافیک مهر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش می‌یابد.

معاون شهردار تهران افزود: البته مهرماه به دلیل بازشدن مدارس، شلوغی و ترافیک خاص خودش را دارد.

فکری دیگر به حال آلاینده ازن کنیم
وی گفت: آلودگی شهر ربطی به طرح کنترل آلودگی هوا ندارد؛ بلکه ازن به عنوان یک بحث جدید پدیدار شده است.
این مسئول افزود: از آنجاکه ازن از جمله ترکیبات ثانویه محسوب می شود و گازهای فرار پمپ بنزین نیز یکی از منشاهای آن است، باید فکری دیگر به حال آن داشته باشیم.
پورسیدآقایی درباره توسعه حمل و نقل عمومی نیز تأکید کرد: ما به فکر توسعه حمل و نقل عمومی هستیم اما در کشور اتوبوس نیست.
معاون شهردار تهران گفت: ۱۳ اتوبوس را ۲ هفته قبل خریدیم اما بحث واردات، تولید و مشکلات ارزی جدی است.
وی با بیان اینکه باید گام به گام جلو برویم، گفت: با تکمیل خط ۶ و ۷ مترو، فشاری که در حال حاضر بر مردم است، کاهش می‌یابد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برخی می‌گویند طرح ترافیک جدید باعث شب مردگی می‌شود، گفت: شب‌مردگی حاصل ۳۷ سال قبل است.
وی تأکید کرد: در گذشته به ساکنان محدوده طرح می‌گفتند اجرای طرح به شما ربطی ندارد، اما اینک تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.
این مسئول خطاب به اعضای شورا افزود: نظرسنجی کنید و ببینید که مردم (‌از اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوا) راضی هستند یا خیر؟
پورسید آقایی تأکید کرد: مطمئن باشید کار کارشناسی به خوبی اجرا شده و امروز ما داوطلبانه برای ارائه گزارش به صحن شورا آمده‌ایم.
وی ادامه داد: مطمئن باشید هرجا لازم باشد ما برای پاسخگوی به اعضای شورای شهر که نماینده مردم هستند، آماده‌ایم.

تهرام/۷۲۴۴/ ۱۰۰۸