کابل- ایرنا- دو روز نشست «میان افغانان» در دوحه قطر با آرزوی کاهش خشونت ها در افغانستان پایان یافت.

شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه ای، خواستار کاهش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان و تضمین امنیت تاسیسات عمومی و غیرنظامیان شدند.

این بیانیه بر تامین حقوق زنان در همه عرصه‌ها در چارچوب ارزش‌های اسلامی و نیز تامین حقوق اقلیت‌های مذهبی تاکید کرده است.

شرکت کنندگان در نشست میان افغانان از طرف‌های درگیر جنگ خواستند به جای استفاده از ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی، از زبان ملایم استفاده کنند تا راه برای رسیده به صلح هموار شود.

این بیانیه می افزاید: از دید ما گفت‌وگو و تفاهم کمک می‌کند تا به فهم مشترک درباره امروز و فردای کشور خود برسیم؛ و موانعی را که بر سر راه تفاهم و درک متقابل وجود دارد، برداریم. از این رو همه بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها تاکید می‌نماییم.

هفتمین دور مذاکرات صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر، پس از دو روز وقفه روز سه شنبه ادامه یافت.

روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به خاطر برگزاری نشست میان افغانان این دور از مذاکرات دچار وقفه شده بود.

ناظران سیاسی به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت قانونی افغانستان در هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان، نتیجه این نشست را از پیش شکست خورده اعلام کرده بودند.

شماری از نمایندگان مجالس سنا و شورای ملی نیز در گفت و گو با رسانه‌های محلی، نسبت به ترکیب هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان انتقاد داشتند.

به اعتقاد آنان، این ترکیب نمی‌توانست از دولت و ملت افغانستان نمایندگی کند.

شماری از سیاسیون افغانستان مانند گلبدین حکمتیار نیز اساساً اعزام این هیأت بدون حضور نمایندگان دولت به قطر را خلاف منافع ملی ارزیابی کرده بودند.