مشهد- ایرنا- طی بهار امسال در مجموع ۱۸۰ پرونده تخلف شکار و صید در خراسان رضوی در مراجع قضایی استان خراسان رضوی تشکیل شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: بر این اساس به طورمیانگین هر روز دو پرونده تخلف در مراجع قضائی استان تشکیل و پیگیری شده است.
تورج همتی افزود: در این مدت ۲۱۸ شکارچی متخلف توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درعرصه های طبیعی دستگیر و قانون در خصوص آنها اعمال شده است و در مجموع مبلغ ۶.۵ میلیارد ریال توسط دستگیر شدگان به محیط زیست استان خسارت وارد شده است.
وی ادامه داد: از دستگیر شدگان که در قالب ۱۸۰ پرونده تخلف به مراجع قضائی معرفی شدند تعداد ۳۰ قبضه اسلحه شکاری که ۹ قبضه آن اسلحه قاچاق و فاقد مجوز بوده است و بیش از ۳۹۰ عدد انواع فشنگ کشف و توقیف شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: متخلفان، ۳۶ رأس پستاندار وحشی را طی سه ماهه اخیر از چرخه حیات حذف کرده‌اند که شامل لاشه و اجزا ۳۰ رأس قوچ و میش وحشی، سه رأس کل و بز و سه قلاده گراز می‌شود.

همتی با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان همچنین لاشه ۶۲ عدد ماهی، ۶۶ قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، کبوتر و تیهو را از متخلفان کشف و ضبط کرده است افزود: ۲۶ رأس بره قوچ و میش و آهو که توسط متخلفان زنده گیری شده و نیز بیش از ۵۰۰ قطعه پرنده وحشی زنده که قریب نیمی از آنها جوجه مینای وحشی بود و به طور قاچاق به فروش می‌رسید از متخلفان توقیف شده است.
وی ادامه داد: پایش مستمر عرصه‌های طبیعی استان خراسان رضوی توسط مأموران یگان در این مدت انجام شده است که این امر موجب پیشگیری از شکار و صید هفت شکارچی غیر مجاز پیش از اقدام به شکار در مناطق و دستگیری آنان به جرم" شروع به شکار" شده است.

او اضافه کرد: علاوه بر این ۱۱ مورد پرونده تخلف در خصوص متجاوزان به طبیعت به جرم بوته کنی، برداشت شن و تخریب خاک در مراجع قضائی تشکیل شده است.

مساحت زیستگاه‌های خراسان رضوی دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی استان خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. خراسان رضوی به ازا هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.

این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

۷۴۹۶/‏۱۹۲۲