تهران- ایرنا- معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اکنون شرایط اقتصادی کشور امیدوارانه جلو می‌رود، خود را با وضعیت موجود تنظیم می‌کند و ساز و کارهای لازم برای عبور از این شرایط سخت و پرسنگلاخ تدوین شده است.

سیدحمید پورمحمدی روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران افزود: ۲ منبع درآمدی کشور مالیات و درآمدهای نفتی بود که کاهش درآمد نفتی به قطع یقین در میزان بودجه و درآمد کشور موثر خواهد بود اما ما اجازه ندادیم ریسک آن به منابع استان ها منتقل شود.

وی یادآورشد: سال گذشته، سخت‌ترین سال بودجه‌ریزی کشور طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در آن، هم ظرفیت‌ها جابه‌جا شد و هم با کمبود شدید منابع مواجه بودیم.

پورمحمدی اظهار داشت: پارسال کشور به سمت یک فاز شدید تورمی پیش می‌رفت و هر نوع کسری بودجه یا تزریق منابع از منابع بانکی برای جبران کسری می‌توانست این میزان تورم را تشدید کند.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای جبران بخشی از کسری بودجه با تصویب سران قوا، بنا شد پنج میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت و به بودجه ۹۷ تزریق شود، اما سازمان برنامه و بودجه با بررسی های انجام داده و پیش بینی مواجهه با شرایط سخت اقتصادی در سال ۹۸ تصمیم گرفت این مبلغ را به سال جاری منتقل کند.

پورمحمدی ادامه داد: میزان صادرات نفت کشور ۲ میلیون و ۶۸۰ بشکه پیش بینی شده بود اما بودجه سال ۹۸ با یک میلیون و ۵۰۰ بشکه تدوین و تصویب شد و در عمل درآمدهای کشور را با صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تنظیم کردیم.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در این شرایط باید بودجه را به گونه ای تنظیم می کردیم و کاهش می دادیم، در نهایت ۷۶ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب همه دستگاه ها باید کم می‌شد.

وی اضافه کرد: با وجود تمامی این فشارها از بودجه استانی کسر نکردیم و این مبالغ از بودجه ملی کم شد تا به استان ها فشار وارد نشود.

پورمحمدی بیان کرد: امسال سازمان برنامه و بودجه با اشراف بر وضعیت موجود و اطلاعاتی که دارد و با اتکا به فرمان رهبر معظم انقلاب، به دنبال اصلاحات ساختاری بودجه رفت و این اصلاحات در ساختار کلان بودجه لحاظ شد.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در روند این بودجه‌ریزی باید به موضوع تولید، اشتغال و معیشت مردم توجه کنیم و امیدواریم این تغییر در بودجه، ریل‌گذاری اقتصای کشور را تغییر دهد.

وی به وضعیت اقتصادی استان تهران اشاره کرد و آن را دارای وسعت ۰.۸ درصدی کشور خواند که سهم بزرگی در برنامه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه حجم صنعت این استان ۳۰ برابر وزن وسعتی آن است، ۷۰ درصد اقتصاد استان تهران را متکی به فعالیت بخش خصوصی برشمرد.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: از لحاظ چشم انداز ملی استان تهران باید به قطب صنایع با فناوری نوین و فوق تخصصی در سایر حوزه ها در غرب آسیا تبدیل شود.

وی تاکید کرد: استان تهران به نوعی ارائه کننده خدمات برتر در حوزه دانش بنیان محسوب می شود و در سطح ملی باید فرماندهی سایر استان ها را بر عهده داشته باشد.

پورمحمدی افزود: انصاف این است که هر استان دریافت کننده سهم بیشتری از مالیات، وصول بیشتری نیز از بودجه داشته باشد و این موضوع باید در بودجه سال آتی لحاظ شود.

ضرورت رفع بوی نامطبوع ورودی تهران

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور به قطعی بودن تخصیص ۹ هزار میلیارد تومان به اجرای طرح ها و پروژه های سفر استانی رئیس حمهوری اشاره کرد و خواستار ارائه راهکار برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) شد.

وی با بیان اینکه اگر زمینه دستیابی به محیط زیست سالم در اقتصاد مهیا نباشد باید منتظر یک فاجعه بود، یادآورشد: اداره کل محیط زیست استان هر طرحی که برای کاهش آلودگی ها لازم است را به سازمان مدیریت ارائه کند.

پورمحمدی تصریح کرد: هر نوع اقدامی که برای محیط زیست در سطح کشور انجام شود، باید نقطه ثقل آن استان تهران باشد، چون در غیر این صورت اقتصادی باقی نخواهد ماند.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تمامی انتقادات و نگرانی استان تهران در خصوص ممنوعیت ایجاد صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت، مالیات بر ارزش افزوده، لزوم تامین زیر ساخت ها و علاوه بر آن تامین سرمایه در گردش صنایع قابل قبول است و باید برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

وی خواستار استفاده از ظرفیت تهاتر میان دستگاه های دولتی و بخش خصوصی شد و اظهارداشت: این فرصتی است که استان تهران تاکنون از آن چندان استفاده نکرده است.

به گزارش ایرنا در این نشست مدیران استان تهران مشکلات و محرومیت های این استان را بیان کردند و خواستار بودجه بیشتر برای حل مشکلات آنها شدند.

تهرام/۳۰۰۱/ ۱۰۰۸