چوبهای بی جان را تراشیدند و نقش زندگی بر قامت خشک چوب پیاده کردند تا امروز که قدمت هنر بی نظیرشان به بیش از ۵۰ سال رسیده است، هنری که حالا مدال پر افتخار ملی شدنش را بر گردن آویختهاند و در میدان رقابت در عرصه ملی و بین المللی یکّه تاز شدهاند.
اردیبهشت ۹۶ که هنر صنعت مبل و منبت ملایر ثبت ملی شد، صنعتگرانش و مردمان هنر دوستش گمانش را هم نمیبردند که آوازه شهر ملی منبت به آنسوی مرزها برسد و تا این سطح به رشد و بالندگی در این هنر صنعت برسند، ورود بیش از ۷۰ هزار مسافر و گردشگر در مقاطع حساسی همچون عید نوروز و جشنوارههای ملی مبل و منبت و گردش مالی بیش از چهار هزار میلیارد ریال شاید گواه محکمی بر این ادعا باشد.
حالا اما دست اندرکاران هنر صنعت مبل و منبت ملایر با خیالی آسوده از اینکه طفل کوچک آنها سه ساله شده و میتواند روی پای خود ایستاده و مسیر پر فراز و نشیب را در عرصه جهانی طی کند، دور میزی با اصحاب رسانه و فضای مجازی جمع شدند و ریز و درشت اقدامات را در سه سالِ سخت اما شیرین برای خبرنگاران برشمردند، از رفت و آمدهای پیاپی به تهران تا برپایی سور و سات جشنواره، از تشکیل انجمن تا نامگذاری میادین و معابر و نصب المان مبل و منبت، از اعزام منبت کاران به کشورهای خارجی تا تلاش خستگی ناپذیر رئیس هیأت مدیره بازار مبل ملایر برای تبلیغات شهر ملی منبت در رسانه ملی، همه این تلاشها و پیگیریها جز با همدلی، وحدت و کنار هم بودن مجموعه فعالان صنعت مبل و منبت و مجموعه مدیریتی استان و شهرستان و نمایندگان مجلس محقق نمیشد.
تلاشها به ثمر نشست و حالا اعضای هیأت مدیره بازار مبل ملایر خرسند از موفقیتهای پشت سر و پیش رو در ضیافت شامی آن هم در باغ زیبای دربند پذیرای خبرنگاران و رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این شهرستان بودند تا بتوانند ضمن بیان مجموعه اقدامات انجام شده در سه سال گذشته، تقدیری از همراهی آنها داشته باشند.
دهم مرداد، آغاز سومین جشنواره ملی منبت
رئیس هیأت مدیره بازار مبل ملایر که بدون هیچ چشم داشتی از جان و دل برای شهر ملی مبنت و برداشتن حتی یک گام رو به جلو از هیچ تلاشی دریغ نمیکند، تشکیل هیأت مدیره بازار مبل، برقراری ارتباط با دستگاههای اجرایی و نهادها را از جمله موفقیتهای ملی شدن منبت ملایر برشمرد و گفت: در گام نخست برای آغاز تبلیغات از رسانه استانی و ملی و ساخت تیزر تبلیغاتی اقدام کردیم.
اینکه شهری همچون ملایر برای نخستین بار از رسانه ملی و حتی فرامرزی با بیش از ۳۴ هزار ثانیه روی آنتن رفت و در حین برگزاری جشنواره به صورت زنده از شبکههای مختلف صدا و سیما پخش شد، یدالله کریمی و اعضای هیأت مدیره بازار مبل ملایر را بسیار خشنود کرده است، در حالی که کریمی خبر از آغاز سری دوم پخش تیزر تبلیغاتی شهر ملی منبت از دهم مرداد در رسانه ملی را میدهد، موفقیتی که رهبر معظم انقلاب زمینه آن را برای حمایت از کالای ایرانی و برای تحقق اقتصادی مقاومتی و رونق تولید در صدا و سیمای جمهوری اسلامی مهیا کردند.
کریمی افتخار میکند که صنعتگران مبل و منبت ملایر و هیأت مدیره بازار مبل از جامعه ورزش این شهرستان با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال حمایت میکنند و بارها و بارها این پشتیبانی خود را با اهدای جوایز نفیس و مبلمان منبت به اثبات رساندهاند و حتی برای کمک به همنوع خود چهار دستگاه کامیون اقلام مورد نیاز برای زلزله زدگان غرب کشور ارسال کردند.
وی با اشاره به برگزاری موفق نخستین جشنواره شهر ملی منبت و همکاری خوب اعضای هیأت مدیره بازار مبل، صنعتگران، فعالان این هنر صنعت در منطقه صنعتی کارخانه قند، شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، بلوار شهید بهشتی و بازار مبل ملایر بیان کرد و حضور در نمایشگاه بین المللی روستایی و عشایری تهران، تشکیل انجمن نمایشگاه داران مبل و منبت ملایر و نخستین انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت استان همدان با محوریت ملایر را از دیگر موفقیتها برشمرد.
رئیس هیأت مدیره بازار مبل ملایر همچنین حمایتها و همراهیهای دلسوزانه اصحاب رسانه را در به ثمر نشستن اقدامات شایان تقدیر دانست و افزود: با تلاشهای اتاق بازرگانی همدان علاوه بر اعزام یک هیأت تجاری به چند کشور، به زودی صنعتگران مبل و منبت ملایر برای آموزش در رشتههای رنگ کاری، رویه کوبی و طراحی به کشورهای ایتالیا و آلمان سفر میکنند.
طراحی سایت سه زبانه برای صنعت مبل و منبت و ایجاد یک صفحه اختصاصی برای هر یک فعالان این صنعت به صورت رایگان خبر خوشی بود که کریمی به خبرنگاران داد و پخش مراسمها و جشنوارههای مختص شهر ملی منبت به صورت زنده از طریق این سایت و تبلیغات برای دیگر مشاغل رایج در این شهرستان ویژه بازار مبل ملایر را از دیگر کاربردهای آن برشمرد که به زودی رونمایی میشود.
کریمی با بیان اینکه در آستانه برگزاری سومین جشنواره «ملایر، شهر ملی منبت» از ۲۱ مرداد تا یکم شهریور هستیم، ابراز امیدواری کرد: در آیندهای نزدیک شاهد ثبت جهانی شدن منبت ملایر باشیم.
سایت سه زبانه مبل و منبت ملایر رونمایی میشود
اما همراهی جامعه علمی این شهرستان برای تکمیل پازل شهر ملی منبت در نوع خود بی نظیر است، ظرفیتی که رئیس دانشگاه ملی ملایر رسیدن به موفقیتهای بزرگ را توأم با یک ایده و استراتژی دانست و گفت: کنار صنعت انگور و کشمش و مبل و منبت باید یک گواهینامه باشد و جامعه دانشگاهی باید در کنار صنعتگران مبل و منبت یک بازوی محرکه علمی باشد.
در کنار فعالیتهای اجرایی، باید یک تیم تحقیقاتی و پژوهشی متشکل از دانشگاهها و مراکز علمی این شهر تشکیل و در کنار پژوهشکده انگور و کشمش نیز پژوهشکده مبل و منبت راه اندازی شود، این را خسرو سایوند تاکید کرد که میتواند در قالب یک برند دانشگاهی نهادینه شود.
وی خواستار تشکیل سایت ۲ زبانه شهر ملی منبت به عنوان آئینه تمام نمایی برای بازارهای جهانی شد و با اشاره به تحصیل بیش از ۶ هزار دانشجو در دانشگاه ملایر بیان کرد: از این تعداد بیش از چهار دانشجوی این دانشگاه غیر بومی است و ۲۰ دانشجوی خارجی نیز مشغول به تحصیل داریم که با برگزاری نمایشگاههای مداوم مبل و منبت در این دانشگاه، دانشجویان میتوانند سفیران خوبی برای صنعت مبل و منبت باشند.
پذیرش دانشجوی مهندسی صنایع مبلمان در دانشگاه ملایر
رئیس دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه بازار مبل ملایر باید به یک بازار دائمی تبدیل شود، تبلیغات گسترده را در رونق اقتصادی این صنعت مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: از مهر امسال دانشگاه ملایر در رشته مهندسی صنایع مبلمان دانشجو میپذیرد و مرکزی با عنوان «مرکز پیشرفته چوب، منبت و مبلمان» در ملایر تصویب و به زودی راه اندازی میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر نیز ترسیم برنامه دوم توسعه استان در حوزههای آموزش عالی، کشاورزی و صنعت و رشد همه جانبه این شهرستان در راستای برنامه توسعه را حائز اهمیت دانست و گفت: این واحد آموزشی از گذشته در رشته صنایع چوب دانشجو پذیرفته که از مهر امسال تعداد رشتههای وابسته به صنعت مبل و منبت به بیش از پنج رشته میرسد.
محمد عظیم خدایاری با اشاره به حرکت دانشگاهها به سمت نسل چهارم، استفاده کاربردی از پایان نامهها و مقالههای علمی و پژوهشی در دانشگاههای ملایر با بیش از ۴۰۰ عنوان مقاله پژوهشی در دانشگاه آزاد ملایر راهکاری مهم برای توسعه این صنعت عنوان کرد.
وی در عین حال با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اظهار داشت: ما میتوانیم با برگزاری نمایشگاههای متعدد در این دانشگاهها زمینه های لازم را برای بازاریابی و معرفی هر چه بهتر این صنعت فراهم کنیم.
یک عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز توسعه زیرساختهای گردشگری شهر ملی منبت را در گرو همکاریهای مستمر فعالان صنعت مبل و منبت و نهادهایی همچون شهرداری و میراث فرهنگی دانست و گفت: برای جذب بیشتر گردشگران نقاط ضعف مشخص شده است و حرکت رو به جلو است.
مهدی محمودی با اشاره به مشکلات تحریمها و سختی صنعتگران مبل و منبت برای تهیه مواد اولیه و چوب، توسعه صادرات غیرنفتی را تنها راه برون رفت از این مشکلات برشمرد و افزود: روز گذشته / دوشنبه / یک هیات تجاری از کشور غنا به این شهرستان سفر کرد که امیدواریم بتوانیم مشکل تهیه چوب را از این طریق حل کنیم.
هنوز به نتیجه دلخواهمان در صادرات مبل نرسیدهایم
او ادامه داد: تاکنون به کشورهای اوراسیا، کشورهای عربی، عراق و غنا صادرات مبل و منبت داشتیم، اما هنوز به نتیجه دلخواهمان در صادرات نرسیدهایم و تنها حدود ۱۰ درصد از مبلمان منبت این شهرستان صادر شده است.
دیگر عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز که از روند پیشرفت شهر ملی منبت بسیار خشنود و راضی است، ایستاده توضیحات خود را برای خبرنگاران بیان میکند و اینگونه ادامه میدهد که ما وارث بیش از ۵۰ سال فراز و فرود یک صنعت در ملایر هستیم و باید از کسب این موفقیت سرمان را بالا بگیریم که یک ملایری هستیم.
رضا فهیمی راد با بیان اینکه همچنان دست در دست یکدیگر برای رشد و توسعه شهر ملی منبت تا جهانی شدن آن تلاش میکنیم گفت: در این راستا و برای ایجاد مبلمان شهری ملایر ۱۲ درخت خشکیده در شهر شناسایی و کار طراحی آنها به عنوان المانهای طبیعی مبل و منبت شهری شروع شده است.
به گفته وی ۳۰۰ نمایشگاه مبل و منبت در بازار مبل ملایر و در مجموع ۵۰۰ نمایشگاه در سطح این شهرستان فعال است و بیش از ۲۵ هزار هنرمند در هنر صنعت مبل و منبت ملایر مشغول به کار هستند و ۱۵۰۰ تن از هنرمندان بیمهاند.
رونمایی از دومین تیزر تبلیغاتی شهر ملی منبت به مدت ۴۰ ثانیه، رونمایی از تفاهم نامه همکاری هیات مدیره بازار مبل ملایر با دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر و اختصاص پژوهشگاه به این هنر صنعت و تجلیل از اصحاب رسانه و فضای مجازی از دیگر حاشیههای این نشست خبری بود.
۷۵۲۸/۲۰۸۷