سید موسی حسینی کاشانی روز پنجشنبه در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود رضوی در تالار مرکزی شهر قم، با اشاره به استقبال خوب و مشارکت استانهای بیشتر در دومین دوره این جشنواره افزود: امسال از ۲۰ استان اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
وی با بیان اینکه این جشنواره در ۲ بخش اصلی و ویژه انجام شد، خاطرنشان کرد: آثار بخش اصلی مرتبط با امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) بود.
وی با بیان اینکه بخش ویژه نیز در موضوعهایی مانند «فرهنگ ایثار و شهادت» و «رونق تولید» برگزار شد، ادامه داد: پس از انجام داوری آثار رسیده، در نهایت ۲۵ اثر از ۲۰ گروه سرود به مرحله پایانی راه یافتند.
وی با اشاره به سرودهایی که در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و در دوران هشت سال دفاع مقدس ساخته شده است، خاطرنشان کرد: سرود در تأثیرگذاری و انتقال پیام به مخاطب نقش بسزایی دارد و باید این ظرفیت مورد توجه قرار بگیرد.
سید محمدتقی آقایی دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی سرود رضوی، به عنوان نماینده داوران این جشنواره، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد در بخشی از این بیانیه آمده است: هیأت داوران مراتب خرسندی خود را از ارتقای کمّی و کیفی آثار ارائه شده ابراز میدارد.
در بیانیه مذکور ذکر شده است: توصیه اکید میشود، مربیان در بالا بردن سطح علمی و غنا بخشیدن به دانش فنی خود در زمینه هنر موسیقی همت گمارند.
همچنین در این بیانیه تاکید شده است: از ارائه کارهای تکراری اجتناب و نسبت به تولید و خلق آثار بدیع و فاخر اقدام شود.
در این برنامه پرچم متبرک حرم های مطهر امام علی (ع)، امام حسین (ع)، امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، حضرت ابوالفضل عباس (ع)، حضرت زینب کبری (س) و حضرت فاطمه معصومه (س) توسط خادمان این بارگاههای ملکوتی به همراه شعرخوانی احمد علوی از شاعران قم و کشور وارد سالن و فضای مراسم عطرآگین شد و حاضران از پرچمها تبرک جستند.
اجرای سرود از استانهای خراسان رضوی، کرمان و گیلان (گروه سرود روشندلان) از جمله برنامههای دیگر این آیین بود.
دبیر تخصصی دومین جشنواره ملی سرود رضوی در حاشیه برگزاری این آیین، با تاکید بر ضرورت برگزاری جشنواره مذکور به خبرنگاران گفت: یکی از فرمهای موسیقی، «سرود» میباشد که در سالهای اخیر این فرم، مقداری مورد بی مهری قرار گرفته و به سمت فراموشی رفته است.
سید محمدتقی آقایی در تأیید پیشینه سرود در فرهنگ عامه و اهمیت آن افزود: کسانی که ایام پیروزی انقلاب اسلامی را به یاد دارند، میدانند که هنگام پخش سرودهای انقلابی از صداوسیما، چه حس و حال عجیبی به مردم تزریق میشد.
وی همچنین با اشاره به دوران دفاع مقدس و اهمیت سرود در آن زمان خاطرنشان کرد: در هنگام فتح خرمشهر و در هشت سال دوران دفاع مقدس، سرودها کاربرد زیادی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره ملی سرود رضوی به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در مجموعه جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار گرفته است.
این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، محمد اللهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یونس عالی پور معاون امور زائران استانداری قم، جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر استان برگزار شد.
۶۶ گروه سرود، ۱۳۰ اثر را از ۲۰ استان کشوربه دومین دوره جشنواره ملی سرود رضوی ارسال کردند که از این تعداد آثار، ۲۵ اثر از ۲۰ گروه به مرحله نهایی راه یافت.
در این جشنواره در بخش اصلی گروههای سروستان مشهد از استان خراسان رضوی، آوای مهر راوَر از استان کرمان و موعود دلیجان از استان مرکزی مقامهای اول تا سوم را به دست آوردند و در بخش ویژه؛ گروه آوازی اصفهان در موضوع رونق تولید و گروه آوای مهر راور استان کرمان در موضوع فرهنگ ایثار و شهادت انتخاب شدند.
جشنواره ملی سرود رضوی از سری برنامههای هفدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) است که در دهه مبارک کرامت برگزار شد.
جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هر سال در رشتههای گوناگون و به میزبانی استانهای مختلف کشور برگزار میشود که امسال هفدهمین دوره آن ترتیب یافت.
۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/