پکن- ایرنا- با وجود تلاش های مستمر کره جنوبی و درخواست این کشور از آمریکا برای پا درمیانی، ژاپن هنوز حاضر به لغو محدودیت و ممنوعیت صادرات اقلام پیشرفته فنی قابل استفاده در تلفن ها و تلویزیون های هوشمند به کره جنوبی نشده است و این مناقشه همچنان میان سئول و توکیو ادامه دارد.

گزارش ها حاکی است ملاقات ۶ ساعته مقامات دو طرف به عنوان اولین نشست بین دو کشور از زمان اجرایی شدن محدودیت یاد شده توسط ژاپن در دو هفته گذشته نتیجه‌ای نداشته است و توکیو همچنین پاسخی به پیشنهاد کره جنوبی برای برگزاری یک نشست دیگر به منظور بررسی این مساله در دو هفته دیگر نداده است.

کارشناسان معتقدند با توجه به مخالفت ژاپن برای لغو این محدودیت پیش بینی می‌شود که مناقشه تجاری دو کشور در درازمدت ادامه یابد کره جنوبی از سازمان ملل نیز خواسته است تا با استفاده از کمیته‌های ذی ربط خود به این مساله ورود کند این کشور از ژاپن خواسته است که اگر بی گناهی کره جنوبی ثابت شود، فوراً عذرخواهی کرده و این ممنوعیت را لغو کند.

ژاپن اعلام کرده است محدودیت‌هایی را برای صادرات سه مورد از مواد مورد استفاده در تراشه‌های تلفن‌های هوشمند به کره جنوبی در نظر گرفته است بر این اساس ژاپن ۱۳ تیر ۱۳۹۸ قوانین صادرات برخی مواد مورد استفاده در نیمه هادی‌ها، نمایشگرهای OLED (ال ای دی ارگانیک) و دیگر محصولات دارای فناوری پیشرفته را محدود کرد، صادر کنندگان اکنون باید مدارکی که هدف و شیوه‌های استفاده از این مواد را شرح می‌دهند به مقامات تحویل داده و همچنین تعهد کتبی بدهند که این محصولات برای اهداف نظامی استفاده نخواهند شد؛ انتظار می‌رود صدور مجوز برای ارسال، حدود ۹۰ روز بطول انجامد.

یکی از بهانه‌های ژاپن برای اعمال چنین محدودیت‌هایی این است که کره جنوبی نتوانسته است در زمینه جلوگیری از صادرات فناوری های حساس به کره شمالی خوب عمل کند ادعایی که کره جنوبی تکذیب کرده است.

سازمان های بین المللی ورود کنند
در عین حال و به دلیل حل نشدن این مشکلات، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی پیشنهاد کرده است محدودیت صادرات مواد با تکنولوژی بالا از ژاپن توسط یک سازمان بین المللی بررسی شود.

"کیم یوگون"، معاون رئیس شورای امنیت ملی کره جنوبی در واکنش به کنترل سختگیرانه تر ژاپن بر صادرات این مواد به کره جنوبی، روز جمعه این پیشنهاد را مطرح کرد دولت ژاپن در مورد این اقدام به نگرانی های امنیتی اشاره کرده بود.

کیم گفت دولت کره جنوبی، برای جلوگیری از صادرات غیر قانونی مواد استراتژیک به کشورهای ثالث گامهای جامعی برداشته و در مورد اعمال تحریم های بین المللی نیز اطلاعاتی را برای ژاپن فراهم کرده است.

او افزود که چارچوب ژاپن برای کنترل صادرات ممکن است مشکل شفافیت داشته باشد.

او گفت کره جنوبی به ژاپن پیشنهاد خواهد داد که این دو کشور در مورد صادرات احتمالی غیر قانونی هر دو طرف، درخواست یک بررسی عادلانه را به یک هیئت شورای امنیت سازمان ملل یا یک نهاد بین المللی دیگر ارائه کنند.

این پیشنهاد تلاش اخیر کره جنوبی برای خروج از بن بست این مساله است.

کره جنوبی در نظر دارد این مناقشه را به سازمان تجارت جهانی ارجاع داده و از ایالات متحده آمریکا نیز درخواست حمایت کند.


دیدار مقامات کره جنوبی از آمریکا
مقامات کره جنوبی، برای توضیح نگرانی های خود پیرامون محدودیت صادرات ژاپن در حال دیدار از واشنگتن هستند.

"کیم هه سانگ"، دبیر کل امور اقتصادی دو جانبه در وزارت خارجه کره جنوبی، روز پنجشنبه با مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا ملاقات کرد در این دیدار "مارک ناپر" دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کره جنوبی و ژاپن نیز حضور داشت.

کیم پس از آن به رسانه های خبری گفت که تاثیر این محدودیت ها را توضیح داده است من فکر می کنم این ملاقات فرصت خوبی بود تا آمریکا نگرانی های کره جنوبی در مورد این مساله را درک کند.

او درباره واکنش آمریکا جزئیاتی ارائه نکرد، اما گفت از آنجایی که کره جنوبی و ژاپن متحدان مهم آمریکا هستند، این مقامات توجه خاصی به این مساله داشتند.

هشدار رییس جمهوری کره جنوبی
"مون جائه این" رییس جمهوری کره جنوبی هم هشدار داده است مسیری که ژاپن انتخاب کرده است به جایی نمی‌رسد و برایش نتیجه‌ای جز زیان نخواهد داشت و کره جنوبی با همه توان از منافع خود و شرکت‌های این کشور حراست خواهد کرد.

او گفت که کشورش به سمت اقدامات مقابله جویانه نرفته است و اکنون ترجیح می‌دهد مساله از طرق دیپلماتیک حل و فصل شود اما نباید فراموش کرد که سیاسی کردن تجارت امری مذموم در همه دنیا محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که می‌خواهیم مساله با ارتباطات مناسبات و دیپلماتیک حل شود اما اگر ژاپن از اقدام خود عقب نشینی نکند و ضررهای زیادی متوجه شرکت‌های خصوصی کره جنوبی کند آن زمان کره‌ای ها دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد و هر کاری لازم باشد صورت خواهند داد و رویارویی از نوع این در برابر آن شکل خواهد گرفت که چالش‌های زیادی ایجاد خواهد کرد و این چیزی نیست که کره جنوبی خواستارش باشد.

در روز چهارشنبه هفته قبل دستکم ۳۰ نفر از مسئولان بزرگترین شرکت‌های فناوری پیشرفته کره جنوبی با رییس جمهوری و دیگر مقام‌های ذی ربط ملاقات کردند تا راه‌های مقابله با ژاپن اتخاذ شود.

از سوی دیگر هشتگ #تحریم_ژاپن از محبوبیت بیشتری در کره جنوبی برخوردار شده است و همزمان در نقاط مختلف کره جنوبی اعتراضاتی علیه توکیو برپا شده و مردم خواستار تحریم کالاهای ساخت ژاپن شده‌اند.

وزیر خارجه کره جنوبی به همتای آمریکایی خود هشدار داد که این اقدامات ژاپن نه فقط به روابط این کشور با کره بلکه به اتحاد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن لطمه خواهد زد و نظم تجارت جهانی را به هم خواهد ریخت و خطری برای زنجیره تولیدات شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

"شی کاک سو" سفیر پیشین کره جنوبی در ژاپن هم هشدار داده است ادامه این روند می‌تواند اتحاد سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را به خطر بیندازد و باعث شود کره شمالی در یک اتحاد سه گانه به چین و روسیه نزدیک تر شود.

دولت ژاپن صدور سه قلم از کالاهایی را که در ساخت این تجهیزات بکار می‌رود به کره جنوبی ممنوع کرده و علت آن را حل نشدن اختلافات دو کشور در خصوص مسایل باقیمانده از جنگ جهانی دوم دانسته است.

آمریکایی ها چه می گویند
یک دیپلمات آمریکایی مسئول در مسایل آسیای شرقی می گوید کشورش در نظر ندارد در رابطه با کنترل های صادراتی ژاپن، در مناقشه ایجاد شده بین ژاپن و کره جنوبی، میانجیگری کند و از این دو کشور خواسته است که این مساله را از طریق گفت و گو حل و فصل کنند.

دیوید استیلوِل در خلال اولین دیدارش از ژاپن از زمان تصدی سمت معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام در ماه ژوئن امسال، بامداد جمعه به وقت ژاپن با "ان اچ کی" مصاحبه کرد ا. در این مصاحبه گفت وجود تنش بین ژاپن و کره جنوبی چندان سودمند نیست و افزود موضع ایالات متحده آمریکا این است که باید از بروز اختلاف بین پایبندترین هم پیمانانش در شمال شرق آسیا جلوگیری کند.

استیول در ادامه گفت ایالات متحده آمریکا دو کشور را ترغیب می کند که بر جنبه های مثبت رابطه شان تمرکز کرده و به دنبال عرصه هایی برای همکاری باشند.

او همچنین عنوان داشت که در نظر ندارد در این مناقشه میانجیگری کند و تنها به ترغیب دو کشور به تمرکز بر سایر مسائل کلیدی در منطقه به ویژه کره شمالی بسنده می کند.