مشهد- ایرنا- پدیده بی حجابی در نشستی علمی با عنوان "از کشف حجاب رضاخانی تا کشف حجاب امروزی" روز شنبه با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.

در این چارچوب دو نفر از استادان دانشگاه فردوسی طی سخنانی با استناد به پژوهشها و مطالعات علمی خود به بررسی پدیده بی حجابی از زوایای مختلف پرداخته و نکاتی همچون "وارداتی بودن بی حجابی به عنوان یک فرهنگ و رفتار اجتماعی در ایران، تاثیر گرایشهای فکری و رفتاری روشنفکران و غربگرایان ایرانی بر این موضوع، وقوع اشتباهات راهبردی و اتخاذ تاکتیکهای غلط در مواجهه با بی حجابی، و کم کاری مسئولان و دست اندرکاران حوزه های مختلف مرتبط با این موضوع و تمرکز دشمنان بر تلاش برای تغییر سبک زندگی ایرانیان" را مطرح کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: محققان بر این نکته تاکید دارند که در طول تاریخ فرهنگ ایران, پوشش برای مردان و زنان ایرانی به صورت کامل مورد استفاده بوده و پدیده بی حجابی وارداتی است.

دکتر هادی وکیلی افزود: از آثار تاریخی و کتیبه های به جا مانده در ادوار تاریخی ایران باستان می توان به این نتیجه رسید که در هیچ دوره ای بی حجابی مطرح نبوده و حتی بعد از حمله مغولان به ایران، آنان نیز تحت تاثیر فرهنگ اسلام و ایران قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پدیده بی حجابی از غرب نشات گرفته است اظهار داشت: در دوران معاصر و به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن روشنفکران و غربگرایان از مغرب زمین بی حجابی گسترش یافته است.

وی به دوران حکومت رضا شاه اشاره کرد و گفت: این شخص در ابتدای حکومتش هیچ آشنایی با فرهنگ ایران زمین نداشت و حتی نسبت به پادشاهان قاجاریه و همسایگان کشور نیز بی اطلاع بود به همین دلیل تحت تاثیر نظریات اطرافیان خود از جمله نقی زاده، فروغی و امثال آنان قرار گرفت که معتقد بودند اگر ایران قرار است توسعه پیدا کند باید " از موی سر تا ناخن پا " همانند غرب شود و رضا خان با استبداد و قاطعیت خود نظریات آنها را به نام خود اجرا کرد.

وکیلی افزود: برخی کشورها مانند ژاپن مدرنیسم و فرهنگ غرب را از فیلتر فرهنگی خود عبور داده و به توسعه رسیدند ولی در دوره رضا شاه و برای رسیدن به توسعه، آنها معتقد به این بودند که باید ادای غربیان را مانند طوطی تقلید کنیم.

وی اظهار داشت: در مورد حجاب کم کاریهای بسیار از سوی فعالان و مسئولان انجام شده است و باید این کم کاری را به نقد کشید، همچنین عده ای نیز به خاطر مخالفت با بعضی از مواضع سیاسی مسئولان، به سوی بد حجابی گرایش پیدا کرده اند.

در زمینه عفاف و حجاب دچار اشتباه راهبردی شده ایم

محقق مطالعات استراتژیک زنان نیز گفت: در مورد عفاف و حجاب دچار یک اشتباه راهبردی شده ایم و به عبارتی تاکتیک های غلطی را در نظر گرفتیم و آن عدم توجه به ریشه های حجاب و بی حجابی است.

خانم دکتر حاج حسینی افزود: مسئولان اجرایی معتقد هستند که چون مردم نسبت به حجاب آگاه نیستند باید در این مورد فعالیت هایی صورت گیرد و نکته مهم این است که چرا تاکنون نتوانسته ایم به توفیق لازم در این زمینه دست یابیم.

وی اظهار داشت: در آموزه های دینی این انتظار از مردان وجود دارد که حافظ خود و خانواده خود باشند و این در حالی است که عنصر"غیرت" یک فضیلت مردانه می باشد که در جامعه کم رنگ شده است.

وی به تغییر سبک زندگی به عنوان یکی از مسائل مهم اشاره کرد و گفت: دشمن برای تغییر سبک زندگی ایرانیان برنامه ریزی کرده است و در راهکارهای اعلام شده از سوی جریان سلطه برای حذف نظام هایی مانند نظام اسلامی ایران، پرهیز از جنگ سخت و تغییر الگوی زندگی مردم طراحی شده است تا شرایط مطلوب دولت های استعماری فراهم گردد.

این محقق افزود: در عرصه استراتژیک جهان نظریه ای وجود دارد که در آن جهان همانند انسان به یک پیکره تعبیر شده که مغز آن به عنوان فرمانده جهان بر عهده آمریکاست و قلب آن نیز که وظیفه همراهی با مغز را به عنوان حیات دهنده دارد بر عهده ایران است و بر همین اساس تلاش می کنند قلب در اختیار مغز جهان باشد.

وی اظهار داشت: در جامعه ما زن به عنوان ستون خانواده است و غربی ها به دنبال این هستند تا این شخصیت را از خانواده خارج کرده و استحاله زنانگی را در دستور کار خود قرار داده اند تا در مرحله نهایی حذف شاکله خانواده انجام شود.

۲۰۳۰/‏‬ ۶۰۵۳