سیدمحمدعلی جنانی روزدوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آهنگ رشد مستمری بگیران تامین اجتماعی ۲ برابر نسبت به رشد بیمه شدگان است و از سال ۵۵ تا ۸۷ همان مقدار مستمری بگیر داشتیم که از سال ۸۸ تا ۹۶ داشته ایم. آمارها نشان میدهد در ۸ سال اخیر نسبت به ۳۴ سال گذشته تعداد مستمری بگیران به یک اندازه است که این مساله نگران کننده است.
مدیرکل امور فنی مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حال حاضر هزینههای بیشتری در حوزه بازنشستگی صرف میشود به طوری که ۶۵ درصد هزینهها در حوزه بازنشستگی، ۵ درصد در حوزه از کارافتادگی و ۳۰ درصد در حوزه بازماندگی است.
هزینههای مستمری بگیران به سرعت در حال افزایش است
وی گفت: حوزه تعهدات بلندمدت سازمان یک حوزه بسیار استراتژیک، حساس، مهم و در عین حال چالشی است زیرا ۱۴.۶ درصد مخاطبان مربوط به این حوزه هستند و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران هستند. سهم مصرف بازنشستگان نیز بالاست و از نظر حساسیت موضوعی نیز بسیار مهم است.
به گفته جنانی، در خرداد ۹۸ نسبت به ۹۷ در این بخش ۳۷.۸ درصد افزایش رشد هزینه داریم و از نظر تعداد مستمری بگیران روند افزایشی ۸.۱۴ درصد است.
وی ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در حوزه تعهدات بلندمدت هزینه کردیم همین رقم در سال ۹۷ به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و امسال برآوردمان حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان است و این روند رشد تعهدات بلندمدت با شیب و سرعت بالایی مشاهده میشود.
جنانی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال میانگین پرداختی برای تعهدات بلندمدت در تأمین اجتماعی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است و رشد بالایی دارد و هزینههای مستمری بگیران به سرعت در حال افزایش است. از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۴ تعداد مستمری بگیران ۱۵ برابر شده است در حالی که تعداد بیمه شدگان همان در حد ۸.۷ است.
مدیرکل امور فنی مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۱۴.۶ درصد مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی با حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بخش مستمری بگیران و بازنشستگان هستند که ۶۵ درصد بازنشسته، ۵ درصد از کار افتاده و ۳۰ درصد بازمانده هستند.
سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۲ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، در حال حاضر ۶۰ نوع خدمت بیمهای و درمانی به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه میدهد. این سازمان دارای مراکز مختلف بیمهای و درمانی است و ۳۵۶ بیمارستان و درمانگاه تأمین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تأمین میکند.
بخش بیمهای این سازمان دارای ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمهای از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه میشود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسانتر مردم به خدمات تأمین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاریهای این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.