ارومیه – ایرنا – مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: معوقه مالیاتی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در استان ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که راهکارهایی برای وصول این رقم اندیشیده شده است.

حسن کوماسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون از این میزان ۲ هزار میلیارد ریال وصول شده و در اختیار خزانه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ورود و رسیدگی زودهنگام و سریع به پرونده‌های واردات کالا یکی از راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی از طریق کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر با تمهیداتی به ویژه صدور کارت‌های بازرگانی با مدت محدود و میزان واردات کم، جلوی سودجویی از این طریق گرفته شده و مشکلی در این خصوص نداریم.

وی بیان کرد: البته مشکلات ناشی از سو استفاده برخی افراد از کارت‌های بازرگانی مرزنشینان همچنان دوام دارد که با همراهی دستگاه قضا و نهادهای مسؤول دیگر در مسیر حل آنها قرار داریم.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی ادامه داد: فرایند مالیات‌گیری در استان باید معطوف به شناسایی فعالیت‌های زیرزمینی، فرارهای مالیاتی و رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی باشد.

کوماسی از برنامه‌ریزی برای راه اندازی شعبه مبارزه با فرار مالیاتی در آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: این شعبه در راستای رسیدگی به انواع مختلف فرار مالیاتی از جمله استفاده غیرمعمول از کارت‌های بازرگانی راه اندازی می‌شود که در حال رایزنی با قوه قضائیه برای تحقق آن هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هفت پرنده فرار مالیاتی در راستای اجرای ماده‌های قانونی مرتبط در دادگاه باز است و روند رسیدگی به آنها جریان دارد.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر معضل سو استفاده از کارت‌های بازرگانی در آذربایجان غربی به معضلی جدی تبدیل شده بود و میلیاردها تومان فرار مالیاتی از این طریق اتفاق افتاد.

بسیاری از سودجویان با پرداخت مقدار کمی اجاره کارت بازرگانی، میلیاردها تومان واردات انجام می‌دادند که پس از بررسی پرونده‌ها از صاحبان اصلی کارت‌ها که در بسیاری موارد نیازمند نیز بودند، میلیاردها تومان بدهی مالیاتی مطالبه می‌شد.

با توجه به راه اندازی روند سخت دریافت کارت بازرگانی در آذربایجان غربی، این امر تا حد زیادی مدیریت و ساماندهی شده است.

آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن نزدیک به یکهزار کیلومتر مرز با سه کشور همسایه، از جمله استان‌های فعال در واردات و صادرات به شمار می‌رود.

۸۱۳۷/‌۲۰۹۳