«سید مهدی مقدسی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور اظهارداشت: از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان که بودجه سال ۹۸ است بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فقط متعلق به بودجه جاری است. نوع نگاه مدیریت کشور نیز بر این است که بودجههای جاری تخصیص صد درصدی دارد، اما بودجههای عمرانی و سایر بودجهها این طور نیست. پس اگر ما با این ساختار اداری جلو برویم عمده منابع و درآمدهای کشور باید صرف هزینههای پرسنلی شود.
عضو فراکسیون امید با تاکید بر ضرورت اصلاح نگاه به نحوه اداره کشور گفت: اینکه ما در بخشهایی از بودجه نظارت کنیم، یادر بخشهایی از حوزهها ورود کمتر پیدا کنیم و راههای تأمین درآمد را بهتر شناسایی کنیم و هزینههای مان را کنترل کنیم، لازم و ضروری است، اما مسئله مهمتر از این موارد، نگرش کلی است که باید اصلاح ساختار اداری را مقدم بر اصلاح ساختار بودجه بداند.
مقدسی خاطر نشان کرد: اگر ما همانند کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ساختار اداری کشور را اصلاح کرده و به سمت کوچک کردن دولت حرکت کنیم، خود به خود به اصلاح بودجه میرسیم. اما متأسفانه علی رغم شعارهایی که سال هاست داده میشود، دولت تاکنون به صورت جدی به سمت کوچک سازی حرکت نکرده است و با این وضعیت اصلاح بودجه در حد کمی اثر خواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از ابزارهای بسیار مهم اصلاح ساختار بودجه را شفافیت دانست و تصریح کرد: دولت الکترونیک و هوشمند این هدف را دنبال میکند تا در همه چارچوبهای مشخص شده، هم نظارت عمومی را بیشتر و قویتر کند و هم فساد را کمتر سازد. به همین دلیل یکی از برنامههای مهم در اصلاح بودجه و همچنین نظام اداری کشور این است که دولت هوشمند و دولت الکترونیک را دنبال کنیم به نوعی همه بخشهای به این مسئله پیوند بخورند.
وی تصریح کرد: مطمئناً پس از اعمال دولت الکترونیک در هه عرصهها نظارتها بر رفتار و عملکرد اجزای اداری خیلی راحت تر بوده و امکان اثرگذاری افزایش پیدا میکند.