سمنان- ایرنا- مردمی کردن اقتصاد و افزایش مشارکت مردمی یکی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است و ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها در زمینه علم اقتصاد ابزار تحقق این راهبرد و مقابله با گرانی و کنترل قیمت‌ها در بازار است.

ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها در زمینه علم اقتصاد تأثیری مستقیم بر توسعه و پویایی کشور دارد و ارتقای آن تنها ناشی از افزایش سطح سواد و دانش جامعه نیست، بلکه نشان از فهم و درک متعالی افراد است.

ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها درباره مسائل اقتصادی تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست و این علم برای اقشار کم درآمد، کاربردهای بیشتری دارد.

با ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها درباره علم اقتصاد می‌توان شم اقتصادی خانواده‌ها را تقویت و از مشارکت آنها در اقتصاد بهره جست به طور مثال با سوق دادن سرمایه‌های اندک خانواده‌ها به سمت شرکت‌های دانش بنیان و بورس اوراق بهادار، چرخش چرخ اقتصاد کشور روان‌تر می شود.

در شرایطی که کشور با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند و کاهش نرخ سود بانکی موجب شده نقدینگی در جامعه افزایش یابد، سوق دادن سرمایه اندک مردم به سمت بورس تیری با ۲ نشان است که هم سودی نصیب مردم می‌شود و هم تورم به عنوان پیامد افزایش نقدینگی کاهش می‌یابد و اقتصاد پویاتر می‌شود.

یکی از معضلات امروز کشور در شرایط سخت تحریمی و فشارهای اقتصادی خارجی، خریدهای هیجانی مردم از ترس کمبود کالا در بازار یا گران شدن یک کالا است. آن‌چه می تواند نظم بازار را در این خریدهای هیجانی حفظ کرده و مانع از تشویش اذهان مردم شود افزایش دانش اقتصادی خانوارها در شرایط امروز کشور است.

ترویج فرهنگ پرداخت مالیات، کاهش آمار فرارهای مالیاتی، کنترل و نظارت بر بازار و رونق کسب و کارهای کوچک و در نتیجه داشتن کشور آباد و پویا از جمله مزایا و کارکردهای ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها در بخش اقتصادی است.

اکنون دانش عمومی خانواده‌ها درباره علم اقتصاد مطلوب نیست و این ضعف مختص استان سمنان نیست و کشور نیز دچار این ضعف است و ابتدایی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای ارتقای دانش، استفاده از کتاب، رسانه و آموزش و پرورش است.

ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها در زمینه علم اقتصاد، موجب می‌شود مردم نسبت به نقش خود در کنترل قیمت‌ها در بازار مطلع شوند و با تأخیر در خرید، کم خرید کردن و خود تحریمی در خرید برخی کالاهای گران، به عنوان رکن اصلی نظارت بر بازار عمل کنند.

عرضه و تقاضا دو رکن اصلی علم اقتصاد و در تضاد با یکدیگر است که اگر تقاضا زیاد شود عرضه کم و به دنبال آن کالا گران می‌شود ولی بالعکس اگر تقاضا کم شود عرضه محصول زیاد و قیمتش کاهش می باید ولی اکنون برخی خانواده‌ها هنوز الفبای علم اقتصاد را نمی‌دانند و با خرید هیجانی خود بر تلاطم بازار و افزایش قیمت‌ها کمک می‌کنند.

توسعه یافتگی هر کشوری به عوامل بسیاری از جمله منابع مالی و نیروی انسانی مرتبط است و در واقع برای برداشتن گام‌های بلند در راستای پیشرفت و بالندگی باید این ۲ مهم به عنوان مکمل یکدیگر نقش ایفا کنند و ارتقای دانش عمومی خانواده‌ها کمک کننده به اجرای شدن برنامه‌های اقتصادی دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

برآیند داده‌ها حاکی از آن است که تا کنون نظام اقتصادی کشور، اقتصاد دولتی و یارانه‌ای بوده و به همین دلیل مردم به نقش حیاتی خود در اقتصاد و کنترل بازار پی نبرده‌اند و آموزش کلید ارتقای دانش عمومی خانواده برای کمک به رونق اقتصاد، حفظ ثبات و کنترل قیمت‌ها در بازار است.