تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی با تاکید براینکه کلید تحقق عدالت آموزشی در دوره پیش دبستانی است، گفت: این دوره تأثیر و نقش زیادی در تربیت کودکان دارد و فرصت‌های برابر در یادگیری را فراهم می‌کند.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در بازدید سرپرست وزارت آموزش و پرورش از معاونت آموزش ابتدایی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی تأکید شده است و شاخصه بارز آموزش ابتدایی دلبستگی همکاران این حوزه به مقوله کودکی و آموزش است.

٨ میلیون دانش‌آموز و ۶۵ درصد از مدارس در دوره ابتدایی است

حکیم زاده گفت: معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیش‌دبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و بیش از هشت میلیون دانش‌آموز و ۶۵ درصد از مدارس در دوره ابتدایی است.

حکیم زاده با اشاره به رویکردهای اصلی معاونت آموزش ابتدایی، اظهار کرد: پیاده کردن روح سند تحول بنیادین و محور قرار دادن تربیت در آموزش ابتدایی اولویت و مدنظر است.

وی تصریح کرد: با اختصاص ردیف بودجه به دوره پیش دبستانی توسط دولت توانستیم کودکان در مناطق کم برخوردار کشور را تحت پوشش این دوره قرار دهیم.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: شاخص پوشش پیش‌دبستانی، تنها شاخص نظام آموزشی است که مناطق محروم وضع بهتری دارند و ٧۴ درصد نوآموزان در کشور تحت پوشش دوره پیش‌دبستانی هستند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه دومین رویکرد پرهیز از بزرگ سال پنداری کودکان است، اظهار کرد: در دوره ابتدایی از بستر هنر، ورزش و فعالیت‌های دست ورز استفاده می‌کنیم و فعالیت‌هایی مانند؛ قصه‌خوانی، اتاق بازی و یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامه‌ها است.

وی بابیان اینکه نباید دانش آموزان را باکلاس‌های تست‌زنی درگیر کنیم، گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌های کشور، کودکان دوره ابتدایی و از سرمایه نفت و معدن مهم‌تر هستند. حمایت از حریم کودکان و رشد آنان برای دست‌یابی به حیات طیبه را اولویت خود قرار داده‌ایم.

حکیم زاده با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها در معاونت آموزش ابتدایی، اظهار کرد: در معاونت آموزش ابتدایی ۵١ درصد پست خالی وجود دارد و با این وجود همکاران در این معاونت تلاش مضاعف می‌کنند تا برنامه‌ها و فعالیت‌ها به‌خوبی انجام گیرد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه موازی کاری‌ها باعث صرف انرژی بیشتر، اتلاف سرمایه و عدم رسیدن به نتیجه مطلوب می‌شود، اظهار کرد: باید از موازی کاری‌ها در معاونت‌ها جلوگیری شود، معاونت آموزش ابتدایی متولی بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی است و این موضوع را پیگیری می‌کند.