به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز (دوشنبه) تولید پژو ۳۰۱ در حالی با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس آغاز به کار کرد که ۶۰ درصد تولید این محصول بومیسازی شده است. همچنین با افتتاح نخستین خط چند منظوره انتظار میرود که شاهد تولید ۱۶ خودرو پژو ۳۰۱ در هرساعت باشیم و در سه ماه ابتدایی سال آینده ۱۰ هزار خودرو پژو ۳۰۱ وارد بازار شود.
اقتصاد دانشبنیان پایان اقتصاد نفتی را رقم میزند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ گفت: اکنون قیمت یک بشکه نفت ۵۰ دلار است این در حالی است که قیمت یک شیشه عطر ممکن است حدود ۱۰۰ دلار باشد و این یعنی یک شیشه عطر قیمت بالاتری از یک بشکه نفت خام دارد. اقتصاد دانش بنیان متکی بر فناوران علم و دانش، پایان اقتصاد نفتی را رقم خواهد زد.
ستاری با اشاره به روند رو به رشد خودکفا شدن صنعت خودرو گفت: تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و خودرو نسازیم فقط کارخانه ایجاد کردهایم و کارخانه منجر به تحول نمیشود ارزش افزوده میتواند سود سرشاری را برای کشور آورد اگر طراحی برای خودمان باشد میتواند تغییرات خوبی در صنعت ایجاد کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید کرد: تکنولوژی با بهرهگیری از دانش روز صنایع سنتی را فلج میکند، اگر بخواهیم با نگاه سنتی به خودروسازی نگاه کنیم موفق نخواهیم شد.
ستاری با بیان اینکه سیستم سنتی توانایی کار کردن با سیستمهای نوین را ندارد گفت: اگر سیستم قدیمی متحول نشود نمیتواند کاری پیش ببرد و عقب میماند، سیستمهای سنتی با کمک شرکتهای دانش بنیان متحول میشود.
وی با بیان نکتهای درباره خودروهای برقی ادامه داد: تا قبل از تسلا اگر درباره خودرو برقی صحبت میشد کسی باور نمیکرد؛ اما اکنون تسلا این خودروها را طراحی کرده و ارزش افزوده زیادی دارد و روزی شاهد تولید خودرو از سوی گوگل و آمازون خواهیم بود.
شکوفایی اقتصاد با همکاری شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه با پول دولت تحقیقات سرانجامی ندارند و هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمیکند تاکید کرد: تجاریسازی با حضور شرکتهای خصوصی شکل میگیرد و با حضور بخش خصوصی میتوان شاهد شکوفایی بسیاری در اقتصاد کشور باشیم.
ستاری در ادامه با اشاره به اینکه سالها انتقاد داشتند که با این نیروی انسانی تحصیل کرده چه میتوان کرد گفت: امروز شرکتهای دانشبنیان راهی برای اشتغال این نیروی عظیم فکری ایجاد کردهاند، آن چیزی که ما را از اقتصاد خام فروشی به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق میدهد همدلی و فرهنگ است. ما باید خودمان بخواهیم که ساختار سنتی شکسته شود و دریچههای جدید به سوی شرکتها باز شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به طراحی ماشین جدید در ایران خودرو اظهار داشت: کار ایران خودرو بسیار خوب است و توانسته یک خودرو با ۸۰ درصد قطعات بومی تولید کند و قرار است تا ابتدای سال آینده ۱۰ هزار خودروی پژو ۳۰۱ وارد بازار شود و این مسیر تا پایان سال آینده با تولید ۱۰۰ هزار خودروی پژو ۳۰۱ ادامه خواهد داشت. این حضور با اتکا بر علم و خلاقیت شرکتهای دانش بنیان شکل گرفته است و در این راه ۳۰۰ قطعه ساز آن را همراهی خواهند کرد.
دانش راه خوبی برای دور زدن تحریمها است
معاون و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به حضور شرکتهای دانشبنیان در عرصه بومیسازی محصولات وارداتی گفت: در زمان تحریم متوجه شدیم دانش، خودباوری و اعتماد به جوانان نوآور راه خوبی برای دور زدن تحریمها است و شرکتهای دانش بنیان در راه کمکهای بسیاری به صنعت خودروسازی کردهاند.
وی تصریح کرد: اگر خودمان وارد میدان شویم و خودکفا شویم موفق خواهیم شد و آن زمان است که کشورهای دنیا به سمت خرید محصولات ایرانی خواهند آمد.
ستاری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای کمک به شرکتهای دانشبنیان نداریم گفت: اکنون در میان تحریمها زمان تحول ایران خودرو است، افق خاکستری اقتصاد کشور از بین رفته است و امروز التهابات اقتصادی را پشت سر گذاشتهایم.
وی اظهارداشت: امسال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد داریم از شرکتهای دانشبنیانی که اقلام تحریم شده را تولید میکنند، حمایت جدی داشته باشیم.
افتتاح خط تولید آزمایشی محصول ۳۰۱
خط تولید آزمایشی محصول پژو ۳۰۱ با بومیسازی بیش از ۶۰ درصد با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.
فناوران علم و دانش توانسته با همکاری قطعهسازان توانمند و بهرهگیری از مراکز دانشبنیان در برابر تحریمهای ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و به کارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.
با برنامهریزیها و سرمایهگذاری که در شرکتهای قطعه سازی صورت گرفته، محصول پژو ۳۰۱ در حال آمادهسازی برای تولید انبوه بوده و این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از ۶۰ درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.
برنامه ریزی و هدف ایران خودرو در ۵ سال نخست، تولید ۴۰۰ هزار دستگاه از این محصول است. محصول ۳۰۱ در قالب ۳ تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC5 و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC5 به تولید خواهد رسید.
حجم موتور این خودرو ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۴ هزار است. در تیپ تولیدی ۳۰۱ در سال نخست، گیربکس دستی ۵ سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت ۶۴۰ لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع میکند. ۳۰۱ سطح آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به حساب میآید.
سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغهای دیلایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.