به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، سید رضا نقیب السادات روز دوشنبه در همایش رویکردهای مدرسه محوری در نظامهای آموزشی اظهار کرد: یان کسی که در شهر و روستا زندگی میکند باید تفاوت محتوای درسی وجود داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت بومی شدن دروس مدارس، اظهار کرد: با بومی شدن محتوای دروس افراد به راحتی میتوانند در جهت خدمت به محل زندگی خود اقدام کنند.
وی در ادامه گفت: تغییر در آموزش و پرورش مستلزم این است که این نهاد به یک دغدغه عمومی برای تمام مردم جامعه تبدیل شود و خط قرمز تمام مردم جامعه باید تعلیم و تربیت باشد.
نقیب السادات با تاکید بر همکاری مشارکت خانوادهها در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: آموزشهای ارائه شده در آموزش و پرورش متناسب با نیازهای جامعه نیست، از سوی دیگر در این آموزشها سختگیریهای بیش از حد استانداردهای سایر کشورها وجود دارد.
وی افزود: دانش آموزان ایرانی از نظر سطح آموزش از دانش آموزان در سایر کشورها بسیار جلوتر هستند، اما در مدارس کشور مهارتهای زندگی به فرزندان آموخته نمیشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه محتوای آموزشهای سازمان آموزش و پرورش با نیازهای جامعه تناسب ندارد، یادآور شد: دانش آموزان جنبههای مهارتی زندگی را خارج از مدرسه و در کلاسهای فوق برنامه میآموزند.
به گفته نقیب السادات، دانش محوری صرف، یک آسیب است، از همین رو در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همسویی محتوای آموزش در مدارس با نیازهای روز دانش آموزان در جامعه تأکید شده است.
وی ادامه داد: افراد روزانه با ۲۵ هزار پیام در ارتباط هستند که نسبت به تمام آنها نگرش شناختی کاملی ندارند؛ از این رو مدارس باید نحوه مواجهه دانش آموزان با این پیامها را به آنها بیاموزند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: دانش آموزان در مدارس چیزی را یادمی گیرند که به آن نیازی ندارند و اولویتها را یاد نمیگیرند.
نقیب السادات میگوید که انعطاف لازم در برنامههای درسی دانش آموزان وجود ندارد، برنامههای درسی تابعی از نوع نظام است، از این رو در وهله اول انعطاف را باید در محتوای درسی دانش آموزان ایجاد کرد.
نقیب السادات افزود: ایجاد الزام مدرسه هوشمند نیازمند آموزش مدیران و دبیران است، دانش آموزان زمانی بسیار بیشتر از آموزشهای مدرسه را صرف حضور در فضای مجازی میکنند. کودکان در فرآیند یادگیری و یاددهی باید به گونهای آموزش ببینند که بتوانند آسیبها را از خود دور کنند و برای رشد و تعالی از تمام فضاهای یادگیری بهره مند شوند.
به گفته وی، باید هزینههای بسیاری صرف اطلاع رسانی خانوادهها برای اصول تعلیم و تربیت شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره جایگاه ایران در رتبه بندی بین المللی کاربردی و تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ اظهار کرد: ایران در این رتبه بندی جایگاه ۱۲۶ را در اختیار دارد که تنها مصر و یمن به دلیل جنگ و سایر مشکلات داخلی در مرتبه پس از ایران قرار گرفتهاند که این موضوع نشان دهنده لزوم توسعه زیرساختی آموزش و پرورش است.
نقیب السادات خاطر نشان کرد: آسیب نظام آموزش و پرورش به دلیل این است که منافع این نهاد به سازمان دیگری اختصاص مییابد، باید برای پیشرفت تعلیم و تربیت مصمم بود تا در نهایت فارغ التحصیلان به اعضای مؤثر جامعه تبدیل شوند.
وی همچنین درباره مدیریت متمرکز در سازمان آموزش و پرورش گفت: اختیار و شایستگی دو رکن اساسی در مدیریت متمرکز است، یعنی اختیارات به کسی داده میشود که شایستگی دارد و بالعکس.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در ایران به دلیل استفاده از رانت بسیاری از افراد بدون شایستگیهای لازم در مدیریت امور قرار میگیرند. مناسبات در نظام کارآمد نیست.
نقیب السادات آموزش و پرورش را بی توجه به آینده دانست و گفت: این سازمان آینده نگر نیست؛ چراکه بسیاری از ناهنجاریهای جامعه در نتیجه تعلیم و تربیت نادرست در مدارس ایجاد شده است.
وی درباره راهکار بهبود وضعیت مدارس افزود: تقویت فرهنگ مشارکتی، توسعه طرح مدرسه محور، ارزشیابی مستمر از نظام آموزشی و ارتقای سطح نیروی انسانی در آموزش و پرورش میتواند به بهبود اوضاع کمک کند.