«یوسف درفش کاویان» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، با بیان اینکه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) سالانه ۷۰ تا ۱۲۰ عنوان کتاب سال اولی چاپ میکند، اظهار داشت: اکثر این کتابها حاصل پژوهشهای اساتید و پژوهشگران برتر کشور در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستند.
وی ادامه داد: همچنین این کتابها به طور مشخص در ۶ رشته الهیات، مدیریت، معارف اسلامی، حوزه ارتباطات و فرهنگ، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی چاپ شدهاند.
وی ادامه داد: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در زمینه چاپ کتاب به مسئله محور، بنیادی بودن موضوع کتاب و مشخصه کاربردی بودن در انتشار کتاب ها توجه دارد به این معنی که اگر کتابی در حوزه مسائل کاربردی و مشکلات جامعه ایران نوشته شده باشد، در اولویت چاپ قرار میگیرد.
درفش کاویان افزود: یکی دیگر از اولویتهای دانشگاه در انتشار کتب، توجه به حوزههای میان رشتهای است. در این زمینه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) حدود ۲۰۰ عنوان کتاب میان رشتهای در حوزه علوم انسانی و اسلامی چاپ کرده و این روند را ادامه میدهد. همچنین حدود ۷۲ عنوان کتاب این انتشارات در جشنوارههای مختلف به عنوان کتاب برتر و برگزیده معرفی شده است.
حضور انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در خیابان انقلاب
مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در مورد گسترش توزیع محصولات این انتشارات هم بیان داشت: مدتها بود که انتشارات دانشگاه در تلاش بود با مخاطبان خود در بازار اصلی کتاب ایران یعنی خیابان انقلاب ارتباط بیشتری برقرار و دسترسی به کتب علوم انسانی- اسلامی را برای مخاطب تسهیل کند.
درفش کاویان ادامه داد: این امکان با حضور دانشگاه در یکی از مجتمعهای روبروی دانشگاه تهران که قرار است جمعی از انتشارات حوزه علوم انسانی- اسلامی در آن حضور داشته باشند، میسر شده است. در این بازارچه کتب علوم انسانی، انتشاراتی مثل سمت، انجمن مفاخر فرهنگی ایران و دیگر انتشاراتیهای علوم انسانی حضور دارند که زیر نظر بنیاد حکمت اسلامی صدرا فعالیت میکنند.
ناشران دانشگاهی در ترویج آثار خود مشکل دارند
وی همچنین در مورد مشکلاتی که ناشران دانشگاهی با آن مواجه هستند هم گفت: بر خلاف اینکه برخی مشکل عمده ناشران دانشگاهی را بحث توزیع محصولات میدانند این مسئله را مشکل اصلی نمی دانم؛ هر چند در این حوزه هم مشکلاتی وجود دارد. به نظر من مشکل عمده ناشران دانشگاهی «اشاعه اثر» است؛ به این معنا که کتابهایی که نتیجه پژوهشها و زحمتهای علمی بسیاری هستند آن طور که باید و شاید به مخاطب معرفی و ترویج نمیشوند.
درفش کاویان ادامه داد: در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) سعی کردیم با برگزاری جلسات نقد، رونمایی، نظریه و جلسات ترویجی این مشکل را رفع کنیم. ناشران دانشگاهی ابتدا باید این مسئله را برای خود حل کنند، سپس به موضوع توزیع محصولات و کتابها بپردازند.
وی افزود: در مسئله توزیع کتابها هم، دسترسی به فروشگاههای کتاب در سراسر کشور و در کشورهای منطقه به این سادگی مهیا نیست و یک ناشر اگر بخواهد به تنهایی شبکه توزیع خود را گسترش دهد باید هزینههای سنگینی را متحمل شود. همکاری بین ناشران دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای یکدیگر میتواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.