رضا جعفرزاده روز سه شنبه در حاشیه مراسم حضور وزیر راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی کشوری در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص بالا بودن قیمت بلیت شرکت های هواپیمایی در مسیر تهران – مشهد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ابراز حاکمیت دولت موظف به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (بند ب ماده ۱۶۱) بوده و بر اساس این ماده قانونی که در آذرماه سال ۹۴ ابلاغ شده از تعیین تکلیف نرخ در خصوص بلیت هواپیما منع شده است.
وی افزود: با این حال در این چند سال سازمان هواپیمایی کشوری همواره سعی کرده با تدابیری شرکت های هواپیمایی را در مسیری هدایت کند تا با محاسبات منطقی در چگونگی درآمد- هزینه های خودشان با رعایت تمامی قوانین و مقررات ایمنی، نرخ های قابل قبولی را ارائه و ابلاغ کنند که این مهم توسط انجمن شرکت های هواپیمایی صورت گرفته و در دسترس عموم قرارداده شده است.
وی اضافه کرد: توصیه شده تا شرکت های هواپیمایی بر نحوه توزیع بلیت های خودشان مدیریت لازم را داشته تا هیچ واسطه ای به خصوص در ایام پیک پروازی و یا به مناسبت های مختلف که تقاضا بالاست بیرون از دامنه نرخ های ارائه شده توسط شرکت ها اقدامی نکند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از اظهارات اخیر در خصوص عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: تعبیر آزادسازی به رهاسازی و اینکه بعضی اوقات خبری منتشر می شود که به اشتباه نرخ یک بلیت بیزینس کلاس که تعداد قابل توجهی هم نیست به بلیت های اکونومی تعمیم داده می شود که موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم می آورد.
وی خاطر نشان کرد: بی تردید این گونه اخبار که حتی گفته شده که تا ۶ برابر اضافه شده و هیچ نظارتی وجود ندارد، منصفانه و کارشناسی نیست.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری همواره اقدام به نظارت و بازرسی از شرکت ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما را در دستور کار داشته و شکایات ارسالی را مورد بررسی قرار می دهد به گونه ای که در چهارماهه اول امسال به ۳۶۲ شکایات رسیدگی شده است.
جعفرزاده تصریح کرد: در مدت مذکور به ۱۴ شکایات ثبت شده در سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازی و ۵ مورد شکایت ثبت شده در سامانه بازرسی کل کشور پاسخ و همچنین به ۷۳۲ شکایات از طریق پیامک در سامانه حقوق مسافر پاسخ داده شده است.
وی درعین حال هزینه های مربوط به ایمنی پروازها را بالا دانست و گفت: بخشی از این هزینه را فردی که از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده می کند باید بپردازد و بخشی از آن را دولت پرداخت می کند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: برای رعایت ایمنی و الزامات قانون و مقررات که مورد تاکید و اولویت سازمان هواپیمایی کشوری است شرکت های هواپیمایی موظف به رعایت همه مسائل در این باره هستند.
به گفته جعفرزاده اکنون بین ۲.۵ تا ۳ درصد جابجایی در کشور توسط حمل ونقل هوایی انجام می شود.
بر اساس اظهارات جعفرزاده هزینه یک ساعت صندلی پرواز احصا شده و سپس سقف و کف نرخی تعیین می شود تا شرکتهای هواپیمایی در دامنه ای از نرخها، بلیت ارائه کنند و نرخ های کف و سقف پروازهای داخلی طبق مصادیق کارشناسی محاسبه شده است.
وی گفت: در این بین اگر موضوعی مطرح شود میتوان در نرخها تجدید نظر هم داشت. اما مطمئن باشید شرکتهای هواپیمایی همچنان سقف و کف قیمت ها را رعایت میکنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اعتبار اپلیکش های موجود برای فروش بلیت هواپیما نیز گفت: دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند الف هستند میتوانند مجوز راهاندازی اپلیکیشن فروش بلیت هواپیما را اخذ کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فهرست این اپلیکیشنهای مجاز در سایت هواپیمایی کشوری موجود است گفت: اگر دفاتر خدمات مسافرت هوایی در فروش بلیت تخلفی داشته باشند با اخطار از سوی سازمان هواپیمایی مواجه میشوند و در گامهای بعد به تعلیق و لغو مجوز میانجامد اما اگر تخلف از سوی سایتهای غیرقانونی و … باشد دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری درخواست رسیدگی به مراجع ذیر بط میدهد.
جعفرزاده هم چنین در خصوص آخرین وضعیت پروازهای چارتری گفت: چارتر فقط در پروازهای مجاز و به صورت پکیج به فروش میرسد.
وی گفت: این مسیرها شامل کیش، قشم و مراکز نفتی است که فروش چارتری در این مسیرها باید در قالب بسته سفر نظیر ترانسفر، هتل و … باشد.