«محمود اسکندری» روز سه شنبه در نشست تخصصی گروه کسب و کارهای نوین IT و گروه آفرینشهای کارکردی از سلسله نشستهای تخصصی نخستین جشنواره تصویر صادرات، گفت: سازمان توسعه تجارت درراستای وظایف خود به دنبال گسترش تجارت صنایع خلاق است.
وی افزود: شرایط حاضر بهترین زمان برای توسعه صادرات صنایع خلاق و خدمات به شمار میرود که باید به نحو احسن و بهترین وجه ممکن استفاده شود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال، تصریح کرد: در نخستین جشنواره تصویر صادرات به دنبال آن هستیم تا زوایای پنهان ارزآوری خدمات حوزه های فرهنگ، هنرو حوزه های وابسته، صنایع خلاق کشور را روشنگری و کشف کرده و معرفی کنیم.
اسکندری خاطرنشان کرد: بر این باوریم باید جامعه به اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای مختلف برای ارزآوری کشور پیببرد.
به گفته وی همچنین درصدد هستیم تا اتاق فکر صادرات صنایع خلاق با حضور کارشناسان و متخصصان هر حوزه اعم از فرهنگی، هنری و دیگر صنایع خلاق شکل بگیرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران درادامه از تدوین دستورالعملی برای تائید صدور خدمات به خارج از کشور خبر داد و گفت: با نهایی شدن این دستورالعمل که مراحل پایانی خودش را می گذراند بزودی هر فردی هر خدمتی در گذشته و حال داشته باشد و مدارک و اسناد آن را ارائه کند با تائید کارگروه ویژه این کاربلافاصله گواهی صادرات خدمات دریافت کرده و می تواند به جاهایی که نیاز است ارائه کند.
اسکندری در عین حال، گفت: براین باوریم که صادرات فقط کالا نیست و بلکه خدمات و محصولات خلاق و فرهنگی و هنری نیز تعلق می گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: در حوزه خدمات و صادرات کالاهای خلاق پتانسیل های فراوانی وجود دارد که باید با جدیت به آنها پرداخته شود زیرا آینده را باید خودمان بسازیم و نه دیگران. از این رو باید همگان دست در دست هم دهیم تا راههای توسعه صادرات صنایع خلاق را بازگشایی کنیم.
جشنواره تصویر صادرات با حلقه صنایع خلاق
در ادامه این نشست رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق با اشاره به جزئیات و ابعاد مختلف برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و دیگر صنایع خلاق در کشور گفت: هدف اصلی ما این است که با کشف ظرفیتها و توانمندیها در عرصههای مختلف به ویژه فرهنگی و هنری، صنایع دستی، گردشگری، رسانههای دیجیتال و غیره ضمن برطرف کردن مسائل و مشکلات پشت پرده این محصولات در امر صادرات محصولات خلاق، به نوعی میان «هنر» و «صنعت» به معنای واقعی پیوند برقرار کنیم.
صنایع خلاق بعنوان حلقه مفقوده زنجیره تامین سایر صنایع
«محمد ولی» تاکید کرد: با پیوند میان صنعت وهنر بدون شک این دو و دیگر حوزهها و عرصهها و مجموعههای وابسته و مرتبط میتوانند بهترین منابع و محل برای ارزآوری کشور برای جایگزنی نفت محسوب شوند چراکه صنایع خلاق بعنوان حلقه مفقوده زنجیره تامین سایر صنایع محسوب می شود.
رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره تصویر صادرات در اسفند سال جاری، گفت: به دنبال آن هستیم که صنایع خلاق بعنوان حلقه مفقوده زنجیره تامین سایر صنایع در این زمینه گامهای اساسی برای بهبود آن برداریم.
«ولی» با تشریح جزئیات و روند شکل این جشنواره، اظهار داشت: این جشنواره در ۸ گروه برگزارمیشود که بخش رسانههای دیجیتال با پویانمایی، شبکههای اجتماعی و تولید محتوا با کارکردهای ویژه آن در این جشنواره حضور خواهد داشت.
رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات تصریح کرد: باید به مالکیت فکری و معنوی ارج بنهیم تا جشنواره صنایع خلاق به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی اظهار داشت: معرفی توانمندیهای صادراتی صنایع کشور در حوزه خلاقیتها هدف اصلی برگزاری این جشنواره است.
«ولی» اظهارداشت: در این جشنواره در بخش استانی ۳۱ محصول از تمامی استانهای کشور به نمایش درمیآید که قراراست هر استان مزیتهای خود را به دیگران معرفی و برترین استان در صنایع خلاق اعلام شود.
رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات، افزود: برپایی کارگاههای تخصصی استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مؤثر برای صادرکنندگان یکی از موارد برنامهریزی شده برای هم اندیشی و همفکری برای تبادل تجارب است.
دبیراجرایی جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق، گفت: قرار است دیپلماتهای خارجی حاضر در تهران در یک از روزهای برگزاری این جشنواره بازدید کنند ضمن اینکه با تمرکز بر فعالیتها رایزنهای اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور صنایع برتر به خارج از جمهوری اسلامی معرفی شوند.
فعالان IT و جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق
در ادامه این نشست اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات، ارائه پیشنهادات و راهکارهای رسیدن به توسعه تجارت و صادرات برای ارزآوری برای کشور و جایگزینی دیگر صنایع به جای نفت پرداختند.
فعالان عرصه IT موارد زیر را مطرح کردند: « دردهکده جهانی پُرتلاطم باید راهگشای مشکلات باشیم»،«یکی از راههای ورود به بازارهای جهانی استاندار شدن کالاها و خدمات است»،« با کمک صنایع خلاق توسعه تجارت و صادرات شکل می گیرد»،« حوزه های مد و لباس علاوه بر اشتغالزایی می توانند ارزآور هم باشند»،«تاکید بر هم افزایی میان فعالان حوز » IT،« شکل گیری صنایع خلاق برای صادرات با اتصال صنایع به هم یک تجارت کلان برای کشور می سازد»،« جشنواره فرهنگی وهنری تصویر صادرات صنایع خلاق گامی برای توسعه تجارت صادرات کالا و خدمات»،« باید اشتغال های پایدار ایجاد کرد»،« جشنواره باید زیر ساخت های درآمد زایی در حوزه کسب و کارهای نوپا را ایجاد کند»،« تاکید براینکه ایران تهران نیست»،« تاکید بر حل مشکل پیوستن به قانون کپی رایت»،« بسترهای پیوند هنر و صنعت ایجاد شود».
نخستین جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق با حضور حوزههای مختلف فرهنگی، هنری، تجسمی، رسانههای دیجیتال، صنایع دستی و گردشگری، سینما، تئاتر و دیگر فعالیتها در این راستاو مرتبط، اسفندماه ۹۸ برگزار میشود.