به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سردار محمد حسین سپهر روز چهارشنبه در دومین اجلاس سراسری سازمان بسیج اساتید کشور که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: بسیج اساتید باید نقش پیشرو و هادی قشرهای دیگر بسیج را ایفا کند و به همین علت تقویت هیات های اندیشه ورز ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه اساتید بسیجی از شکست ناامید نمی شوند، ادامه داد: باید به دولت کمک کنیم که موفق شود؛ چرا که موفقیت دولت موفقیت نظام است. بنابراین کمک به دولت ها وظیفه شرعی و قانونی سپاه و بسیج است
سردار سپهر با بیان اینکه در برخی مسئولان ذهنیت نامناسبی در مورد سپاه وجود دارد و آن را رقیب دولت می دانند، افزود: سپاه یاور دولت در حل مشکلات است؛ چرا که دولت ها با اجازه شرعی ولی فقیه کار خود را شروع می کنند و ما راه حل های خودمان را به مسئولان ارائه می کنیم.
جانشین رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه استادان بسیجی در اقدامات خود نباید نگاه بودجه محور داشته باشند، گفت: اصلی ترین سرمایه نظام نیروی انسانی است و از این رو اقدامات ما باید انسان محور و ایده محور باشد.
وی ادامه داد: در بصیرت افزایی و دفاع از نظام دچار خلاء هستیم و از این رو از سازمان بسیج اساتید کشور انتظار میرود ۱۰۰ استاد تراز ملی برای بصیرت افزایی و دفاع از نظام تربیت کند.
سردار سپهر یکی دیگر از وظایف اساتید بسیجی را توسعه گفتمان مقاومت و ایستادگی دانست و گفت: مقاومت صرفاً شعار مرگ بر آمریکا نیست؛ بلکه ایستادگی برای پیدا کردن راه حل مشکلات و معضلات کشور است.
وی اظهار کرد: گفتمان نه به دشمن باید توسط نخبگان تقویت شود که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین سپس به ضرورت خدمت رسانی به مردم پرداخت و تصریح کرد: برای محبوبیت در بین مردم باید به خدمت رسانی پرداخت؛ همانطور که در سیل اخیر سپاه در ۳۵ روز به انداز سه سال خدمت رسانی کرد.
وی ادامه داد: اگر محبوبیت می خواهیم، اگر مجلس و دولت جوان انقلابی و تغییر در رای خاکستری می خواهیم، باید خدمت رسانی به مردم را جدی بگیریم.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین در ادامه این همایش سراسری با اشاره به جایگاه نقش معلمی گفت: نقش معلمی و تعلیم در اسلام، نقش بزرگی بوده و ادامه دهنده نقش الهی، انبیا و ائمه است؛ اهمیت این نقش به حدی است که اولین آیات نازل شده بر پیامبر اسلام صفت تعلیم دادن را به خداوند متعال نسبت می دهد. و همچنین در آیات و روایات مختلف تربیت و تعلیم انسانها نقش خداوند و سپس انبیا، ائمه و در نهایت وظیفه معلمان دانسته شده است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اساتید و دانشجویان را پایهریز تمدن نوین اسلامی عنوان کرده و نیروی انسانی را مهمترین عامل تمدنسازی دانسته اند، اظهار کرد: نقش اساتید و معلمان در لایهسازی تمدن نوین اسلامی، بیشتر از سایر اقشار است.
بیانیه گام دوم انقلاب؛ نقشه راه نخبگان و خواص
سردار سپهر بیان کرد: برای پی بردن به وظایف اساتید و معلمان میتوان به چند بیانیه مهم و سخنرانی مقام معظم رهبری اشاره کرد. بیانیه اولین سالگرد و بیستمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه نخبگان و خواص در جمهوری اسلامی ایران از جمله این بیانیه ها و رهنمودها است.
سپهر عنوان کرد: با تحلیل بیانیهها و این سخنرانیها، به این نتیجه میرسیم که منظومه فکری مقام معظم رهبری در فرآیند انقلاب اسلامی بیشترین تکلیف نخبگانی، اجرایی و عملیاتی را بر عهده بسیج قرار داده است.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: بیش از ۲ هزار توصیه و تکلیف به بسیج درباره حل مشکلات و عبور از مشکلاتی که نهادهای دیگر در عبور از آنها کمتوان هستند، ارائه شده است. همه این توصیهها و تکالیف به این منظور است که تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم. امکان ندارد برای تحقق راهبردها و حتی برنامههای عملیاتی توصیه و نقشه راهی توسط مقام معظم رهبری بیان نشده باشد.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: وقتی معظمله میگویند هشت میلیون جوان پای کار داریم، پس هیچ دغدغهای نباید باشد، منظور این نیست که هشت میلیون تفنگدار داریم بلکه ایشان اولین عرصه نقشآفرینی جوانان را عرصه علمی میدانند. به این معنی که هشت میلیون جوان پای کار در همه عرصههای انقلاب وجود دارند که عرصه امنیتی و دفاعی یکی از آنها است.
وی با بیان اینکه دو اقدام اساسی برای تحقق تمدن اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری بیان شده است، اشاره کرد: تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی و تولید علم سرشار، دو اقدام مورد نظر مقام معظم رهبری برای تحقق تمدن اسلامی است.
سردار سپهر ادامه داد: نقش طلاب، دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه در انجام این دو اقدام اساسی باید پاسخ داده شود. برای تحقق این اقدامها لازم است پژوهشگاههایی در هر دانشگاه با حضور استاد و دانشجوی بسیجی تشکیل شود. اگر مشکلاتی داریم، ناشی از کمبود نیروی انسانی تراز انقلاب است.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: دو اقدام کارکردی برای تنوعسازی از دیدگاه مقام معظم رهبری وجود دارد. اولین آنها تولید سبک زندگی و رفتار اجتماعی است. سبک زندگی نیز منحصر به طرز پوشاک و خوراک نیست بلکه ۵۲ شاخص درباره سبک زندگی توسط مقام معظم رهبری معرفی شده است. حال باید این پرسش مطرح شود ۶۰۰ پژوهشکده و اندیشکده در قم وجود دارد اما کدام پژوهشکده و اندیشکده در راستای هنجارسازی، گفتمانسازی و کاربردی ساختن شاخصهای سبک زندگی فعالیت موثری انجام دادند.
سپهر ادامه داد: نظامسازی بر اساس فقه و احکام اسلامی، دومین اقدام کارکردی برای تمدنسازی از منظر رهبری است. علاوه بر احکام جاری، باید تمام نیازهای موجود اجتهاد شود و برای کاربر ارائه شود.
وی در تشریح سخنان خود اظهار کرد: بهطور مثال با نگاه به نظام حقوق و دستمزد میبینیم که این نظام برگرفته از احکام اسلامی نیست و الگو گرفته از نظامهای غربی محسوب میشود. اگر مبنای اسلامی داشته باشد، تحول عظیمی در نظام کارگری و تولید رخ خواهد داد.
سپهر اذعان کرد: ۷۴۰ کانون و هسته علمی پژوهشی توسط بسیج اساتید راهاندازی شده است. هر استان باید یک مسئله درون بسیج و یک مسئله خارج از سازمان بسیج را حل کند. به عنوان مثال ۱۰ اردوگاه ترک اعتیاد و بازپروری معتادان متجاهر توسط سازمان بسیج مستعضفین راهاندازی میشود که با دستورالعملهای بومی فعالیت خواهند کرد. در درون بسیج نیز برای سازماندهی و ساماندهی هشت میلیون جوان بسیجی باید راهکار ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اینکه هسته اولیه تشکیل تمدن نوین اسلامی و امت اسلامی همین هشت میلیون جوان بسیجی است، افزود: نسخه تداوم انقلاب به تعبیر امام خمینی (ره) تشکیل هستههای مقاومت حزباللهی است که مصداق این هستههای مقاومت، بسیج و تفکر بسیجی است.
سپهر تأکید کرد: باید با مدیریت جهادی به جنگ و حل مشکلات برویم. دو عنصر سبب میشود تا از مدیریت جهادی استفاده کنیم؛ یکی، وجود دشمن و دیگری، وجود موانع است. باید با مدیریت جهادی، موانع پیش رو را حل کنیم.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: به تعبیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، بنبستی در کشور نداریم. برای بنبستشکنی باید توسل و اخلاص داشته باشیم. در دفاع مقدس با توسل، توکل و اخلاص بسیاری از مشکلات را حل کردیم. البته تکالیفی هم بر عهده سازمان بسیج مستضعفین است که باید در حمایت از اقشار بسیج به ویژه بسیج اساتید انجام دهیم. اساتید نیز باید راهحلی برای عبور از مشکلات ارائه دهند و بعد از آن انتظار حمایت و پشتیبانی داشته باشند.