تهران - ایرنا - بیست و یکمین دوره کنفرانس رسانه ای آسیای میانه امروز چهارشنبه در بیشکک قرقیزستان با موضوع آزادی رسانه ها و تکثرگرایی در عصر تغییرات دیجیتال آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس دو روزه حدود یکصد شرکت کننده به نمایندگی از رسانه ها، دولتها و جامعه مدنی از قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و نیز مهمانانی از مغولستان و چندین کارشناس بین المللی درباره موضوعات مختلفی از جمله توسعه رسانه های آنلاین و مسائل مرتبط با مقررات رسانه های آنلاین و دفاع از آزادی بیان و تازه ترین تحولات این حوزه در منطقه آسیای مرکزی به بحث و تبادل نظر می پردازند.

کنفرانس رسانه ای آسیای مرکزی یک همایش سالیانه برای بحث درباره تحولات رسانه ای این منطقه با مشارکت نمایند آزادی رسانه های سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) است که اولین دوره آن در سال ۱۹۹۹ در قرقیزستان برگزار شد.

"نوران نیازعلی اف" معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز در سخنانی اهمیت همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا در تقویت آزادی رسانه و دیجیتالی شدن را مورد تاکید قرار داد و گفت که قرقیزستان دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است. "هارلم دزیر" نماینده سازمان مزبور در امور آزادی رسانه ها در آغاز کنفرانس بیشکک اظهاراتی بر اهمیت قوانین بین المللی و پاسخهای موثر در پرداختن به چالشهای پیش روی تکثرگرایی رسانه ای از جمله اهمیت اطلاعات قابل اعتماد تاکید کرد.

این در حالی است که به گزارش پایگاه خبری هندی "سیتیزن" (شهروند)، منطقه آسیای مرکزی شرایط خوبی در زمینه آزادی رسانه ها و جریان آزاد اطلاعات و اخبار ندارد بطوری که بنا بر گزارش سال ۲۰۱۶ موسسه "فریدم هاوس" (خانه آزادی)، دو کشور ازبکستان و تاجیکستان جزو ۱۰ کشوری بودند که ضعیف ترین کارنامه را در این زمینه داشتند. سازمان دیده بان حقوق بشر نیز انتقادهای زیادی از کشورهای منطقه در این زمینه مطرح کرده است. برخی رسانه های غربی نیز مدعی شده اند که رسانه های مستقل در کشورهایی مانند تاجیکستان برای مصاحبه با مقامات رسمی مشکلات زیادی دارند. با این حال وضعیت در قرقیزستان امیدوارکننده تر است و رتبه آن در شاخص آزادی رسانه ۶۷ از ۱۰۰ است که بسیار بهتر از رتبه سایر کشورهای این منطقه است. وضعیت بهتر رسانه ها در قرقیزستان را می توان به ساختار سیاسی این کشور نسبت داد. این کشور که به "سوئیس آسیای مرکزی" هم موصوف است در ماده ۱۶ قانون اساسی خود دیدگاهی لیبرال نسبت به آزادی بیان دارد.

از سوی دیگر، مقامات و دیپلماتهای کشورهای آسیای مرکزی، داده های ارائه شده توسط سازمان های غربی را رد می کنند و آنها را بخشی از تبلیغات غرب برای مخدوش کردن چهره این کشورها قلمداد می کنند.

بیستمین کنفرانس رسانه ای آسیای مرکزی پاییز سال گذشته با موضوع "آینده روزنامه نگاری" در شهر "نورسلطان" قزاستان (آستانه سابق) برگزار شد.