این نشریه هندی در ادامه نوشت، نیروی دریایی چین، این کشتی جنگی نوع ۰۵۳ را در سال ۱۹۹۴ به خدمت گرفت و در سال ۲۰۱۵ از خدمت نیروی دریایی چین خارج شد.
نیروی دریایی سریلانکا که نقش مهمی در جنگ داخلی این کشور علیه شورشیان تامیل ایفا کرده دارای ۵۰ کشتی جنگی و حمایتی است که بیشتر آنها از کشورهایی چون هند، آمریکا، چین و رژیم صهیونیستی خریداری شده اند.
هند سال گذشته یک قایق نظامی را به نیروی دریایی سریلانکا هدیه داده بود. دهلی نو همچنین در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ به گارد ساحلی سریلانکا تجهیزات نظارتی و قایق های جست و جو هدیه داده بود.
پیال د سیلوا معاون فرمانده نیروی دریایی سریلانکا ضمن تشکر از چین اعلام کرد که این کشور از کشتی جنگی برای مقابله با چالش های روز افزون دریایی سریلانکا استفاده خواهد کرد.
در ۲ سال گذشته قاچاق مواد مخدر در اطراف آب های ساحلی سریلانکا افزایش یافته است.
پکن به تدریج توانسته است نفوذ خود را در سریلانکا که در همسایگی هند قرار دارد گسترش دهد.
چین سال گذشته پکن بندر همبانتوتا را بر اساس یک توافق ۱.۱ میلیارد دلاری به مدت ۹۹ سال اجاره کرد.
سرمایه گذاری چین در حوزه های زیرساختی سریلانکا، کمک چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ وتقبل ۸۵ درصد از هزینه توسعه فاز نخست بندر 'هامبانتوتا'، توسعه شهر بندری کلمبو، فروش سالانه ۱۰۰ میلیون دلار تسلیحات نظامی و پیوستن سریلانکا به جاده ابریشم دریایی (یک کمربند یک جاد) به عنوان یکی از پروژه های راهبردی چین از مهمترین مسائلی بود که روابط چین و سریلانکا را به سطح راهبردی ارتقاء داد.
در سال جاری دولت سریلانکا یک وام ۹۸۹ میلیون دلاری از بانک اکسیم چین برای تکمیل پروژه بزرگ راه مرکزی که مناطق روستایی این کشور را به استان های توسعه یافته سریلانکا متصل می کند، دریافت کرد.
کلمبو یک مرکز مهم برای کالاهای هند است و چین به دنبال توسعه زیرساخت ها در کشور های حاشیه اقیانوس هند برای تامین منافع خود بوده است.
هند نگران مقاصد نظامی چین در منطقه است به طوری که دهلی نو نسبت به پهلو گرفتن ۲ زیر دریایی چینی در سال گذشته در سریلانکا به شدت اعتراض کرده بود.
دهلی نو منطقه اقیانوس هند را به عنوان حیاط خلوت خود می داند و می خواهد تنها تامین کننده امنیت این منطقه به رسمیت شناخته شود.