حمید گرمابی امروز (پنجشنبه) در گفتوگو با خبرنگار ایرنا به مزایای واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: چیزی که تاکنون در دنیا شاهد آن بودیم کمک خصوصیسازی به صنعت کشور در راستای توسعه بیشتر و پایین آوردن هزینه ها است که تاکنون در مقایسه با مدیریت دولتی موفقآمیز بوده است.
وی ادامه داد: در صورت واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی و رعایت شرایط لازم این اقدام می تواند در توسعه صنعت خودرو تاثیرگذار باشد.
گرمابی به واقعی بودن خصوصی سازی اشاره و بیان کرد: دولت باید کل سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کند، اکنون دولت از سهام چندان زیادی برخوردار نیست اما همچنان بر روی سهام ها اعمال مدیریت دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید به طور حتم مدیریت از بخش دولتی اخذ و به بخش خصوصی واگذار شود زیرا فقط از این طریق می توان امیدوار به موفق آمیز بودن خصوصی سازی بود.
وی اظهار داشت: برای خصوصیسازی ایران خودرو و سایپا، سهام باید به اهل کار سپرده شود و افرادی که از سابقه فعالیت چندانی در صنعت خودرو برخوردار نیستند نباید به دلیل دارا بودن سرمایه دست به چنین اقدامی بزنند چراکه این موضوع در بلندمدت ضرر و زیان هایی را با خود به همراه خواهد داشت.
گرمابی با تاکید بر وجود شفافیت در واگذاری گفت: همه باید نسبت به مراحل شفافیت آگاهی داشته باشند تا افراد واجد شرایط برای استفاده از واگذاری ها بتوانند هرچه زودتر متقاضی شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همچنین افراد متقاضی باید از سرمایه کافی برخوردار باشند تا بتوانند صنعتی که بدهکار است را زنده کنند.
گرمابی معتقد است، ایجاد صحنه رقابت زمینه پیشرفت کیفیت، افزایش کمیت و کاهش قیمت را فراهم می کند، اما در صورت عدم ایجاد رقابت در بازار، وضعیت حاکم در بازار با خصوصی سازی هم تغییر نمی کند و نمیتوان شاهد موفقیت این اقدام در کشور بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار رقابتی از جمله شرط های ضروری برای بهبود وضعیت بازار خودرو است تا منجر به رقابت خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی از لحاظ رقابت، کیفیت و کمیت شود.