آنکارا - ایرنا - سرپرست پنتاگون و نامزد دونالد ترامپ برای مقام وزیر دفاع آمریکا خرید سامانه های اس -۴۰۰ توسط ترکیه را یک تصمیم اشتباه و ناامید کننده خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز چهارشنبه، مارک اسپر سرپرست پنتاگون و نامزد دونالد ترامپ برای مقام وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا درباره خرید سامانه های اس -۴۰۰ ترکیه از روسیه اظهار داشت: ترکیه از مهمترین متحدان دیرینه آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است اما خرید سامانه های اس- ۴۰۰ یک تصمیم اشتباه و ناامید کننده است.

وی افزود: به وزیر دفاع ملی ترکیه گفتم که اگر من وزیر دفاع آمریکا شوم شما یا سامانه های اس -۴۰۰ یا F-35 ها را خواهید خرید و خرید سامانه های اس -۴۰۰ توانایی و برتری F-35 ها در آسمان را به خطر می اندازد.

در صورتی که مارک اسپر از کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا و مجمع سنا رای کافی بگیرد به جای جیمز متیس وزیر دفاع مستعفی آمریکا سمت وزرات دفاع ایالات متحده را به عهده خواهد گرفت.

شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز در گزارشی اظهار داشت: خرید سامانه اس -۴۰۰ توسط ترکیه یک تهدید امنیتی برای آمریکا و تحت الشعاع قرار دادن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می رود.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی ادامه داد: تحلیلگران می گویند سامانه اس -۴۰۰ روسیه جهت هدف قرار دادن جنگنده های آمریکایی که از فن آوری رادارگریزی برخوردار هستند، طراحی شده است؛ اکنون این نگرانی را در واشنگتن موجب شده که در صورت تحویل جنگنده های اف -۳۵ آمریکایی به ترکیه آنگاه روس ها به سراغ آن رفته و اطلاعات با ارزش درباره جنگنده های نسل پنجم آمریکا را بدست می آورند.

وزارت دفاع ترکیه جمعه گذشته ۲۱ تیرماه از تحویل گرفتن اولین سری از سامانه دفاع موشکی "اس ۴۰۰" روسیه خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، آنکارا اولین سری قطعات سامانه دفاعی اس ۴۰۰ را دریافت کرد و آنها را به پایگاه هوایی مورتد در استان آنکارا منتقل کرد.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه واگذاری سامانه‌های اس ۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا مواجه شد، واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز گذشته (سه شنبه) در تفسیری با اشاره به دریافت سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه توسط آنکارا گزارش داد: ترکیه با در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته آمریکایی و روسی، قابلیت مرگباری را دراختیار دشمنان ناتو قرار می دهد.