محمد خُدادی در دومین نشست کارگروه تخصصی تبلیغات ضمن آسیبشناسی کلی فضای حاکم بر تبلیغات در کشور گفت: موضوع تبلیغات در کشور ما هنوز به یک گفتمان ملی تبدیل نشده و قابلیتها، ظرفیتها و کارکردهای این صنعت همچنان ناشناخته مانده است.
وی بر لزوم ایجاد همگرایی میان برندها در رویکردهای نخستین میزگرد تخصصی آسیبشناسی تبلیغات و فضای مجازی تاکید و تصریح کرد: همگرایی برندها موجب اثربخشی بیشتر تبلیغات و در نهایت، توسعه اقتصادی کشور میشود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر نگاه شهروندان به جنبههای مثبت مصرف کالاهای ایرانی و آسیبشناسی موانع و تقویت راهکارها را از جمله نکات و نتایج مورد انتظار میزگردهای تخصصی آسیبشناسی تبلیغات و فضای مجازی عنوان کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی، بهرهمندی از محتوای متناسب با وضعیت تبلیغات برای میزگردهای تخصصی، بررسی رویکرد نخستین میزگرد تخصصی با هدف آسیبشناسی تبلیغات درفضای مجازی (ضرورتها، موانع و راهکارها) و بحث و گفتگو پیرامون نرخ پایین سرانه تبلیغات در ایران به نسبت دیگر کشورهای منطقه» از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
بررسی چالشهای تبلیغات دیجیتال، شناسایی موانع و تقویت راهکارها و سازوکارهای متناسب برای آسیب شناسی تبلیغات در فضای مجازی و تولید گفتمان عمومی با هدف تغییر نگرش افراد و جامعه به کالای ایرانی برای طرح در نخستین میزگرد تخصصی تبلیغات از سوی اعضا مورد تاکید قرار گرفت.
در این نشست همچنین نرخ سرانه تبلیغات در ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه به بحث گذاشته شد و نبود بازار رقابتی، تنوع اندک رسانهها و توجه حداقلی صاحبان کالاها و موسسههای تبلیغاتی به بازده رفتارهای تبلیغاتی و سرمایهگذاری در تبلیغات با اجماع اعضا به عنوان مهمترین دلایل کاهش سرانه تبلیغات در ایران برشمرده شد.
نشست کارگروه تخصصی تبلیغات، دو هفته یک بار به میزبانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود و در راستای کاهش تصدیگری دولتی، واسپاری امور و لزوم همافزایی بین بخشیِ نهادهای دولتی و غیردولتی، تدوین نقشه راه و آینده همکاریهای مبتنی بر وظایف و تکالیف دولت و بخش خصوصی در اولویت دستور کار این نشست قرار دارد.