تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: شرکت ملی پست کار خود را از لجستیک به تجارت الکترونیک گسترش می دهد و کارهایی مانند بازاریابی، فروش اینترنتی، سرویس‌های پرداخت و نگهداشت مشتری وظایفی است که بر عهده شرکت پست گذاشته می شود.

محمدرضا قادری روز پنجشنبه درحاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در نشست خبری با اشاره به اینکه رویکرد شرکت‌های پستی عوض شده است، از طرح تحول این شرکت سخن به میان آورد و افزود: مدتی است مقوله دیجیتال مانند تمام حوزه‌های دیگر، وارد حوزه پست نیز شده است، شرکت ملی پست ایران برای همگام شدن با تکنولوژی، در آینده مقوله دیجیتال را دنبال خواهد کرد، استفاده از تکنولوژی رویکرد حال حاضر دنیاست، ادارات پست در جهان نیز در یک اقدام هماهنگ از سال ۲۰۱۲ برای رسیدن به تحول دیجیتال اقدام کردند و ساز و کارشان را بر مبنای الزامات دنیای دیجیتال تغییر دادند.
وی بیان کرد: توسعه دادن سامانه‌های مختلف پست نیز در دنیا به همین دلیل انجام گرفت که هر کدام قابلیت‌های قابل توجهی دارند.
و ی با توضیح اینکه شاید فاصله زیادی در خصوص نیازی که جامعه به شرکت پست به عنوان یک زیرساخت در ایران دارد از استاندارد جهانی حس می‌شود، افزود: در این راستا برنامه‌های راهبردی شرکت ملی پست را مورد بازنگری قرار داده‌ایم تا چشم انداز شرکت را صرفاً از یک اپراتور منتخب و پیشتاز در حوزه پستی، به سکوی تجارت الکترونیک کشور تغییر دهیم.
وی ادامه داد: قصد داریم پلتفرمی که تحت عنوان سکوی تجارت الکترونیک توسعه داده‌ایم زیرساختی برای تجارت الکترونیک باشد، به این واسطه، کسب و کارها و مردم، در هر مقیاسی که کالا و خدماتی برای ارائه دارند می‌توانند به واسطه آن با یکدیگر تعامل برقرار کنند و مابقی مسئولیت‌ها در این حوزه و فرآیند را به پست بسپارند.
قادری خاطرنشان کرد: بر این اساس شرکت ملی پست کار خود را از لجستیک به تجارت الکترونیک گسترش می‌دهد و کارهایی مانند بازاریابی، فروش اینترنتی، سرویس‌های پرداخت و نگهداشت مشتری وظایفی است که بر عهده شرکت پست گذاشته می‌شود.، لازم است که لجستیک متحول شود و با نیاز روز تغییر کند و به همین دلیل سکوی تجارت الکترونیک کلید خورده است، در این روش شرکت ملی پست که یک شرکت بزرگ است به جای اینکه خودش مسئولیت صفر تا صد توسعه را در دست بگیرید، امکانات لجستیکی و نرم افزارهای بنیادی خودش را روی این بحث گذاشته تا با مشارکت بخش خصوصی و دولتی حدود ۱۰ خدمت را در قالب ۹۸ سرویس ارائه دهد.
وی ادامه داد: سال‌های سال این درخواست بوده که کالاهای پستی مردم از در خانه تحویل گرفته شود، در حال حاضر برای رسیدن به این مقصود سرویس الوپست را با مشارکت الوپیک راه اندازی کرده‌ایم تا بسته‌ها را در منزل از افراد تحویل بگیرند، پلتفرم سکوی تجارت الکترونیم در پست یک پلتفرم ملی است که می‌تواند تأثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد، به همین دلیل به مشارکت ملی نیاز دارد و تمام کسب و کارها باید برای توسعه فضا کمک کنند.
قادری تصریح کرد: برای اینکه الزامات قانونی را رعایت کرده باشیم تمام توسعه را در قالب فراخوان‌های عمومی که تمایل به کمک و توسعه دارد در معرض عموم قرار داده‌ایم و از حداکثر ظرفیت برای توسعه سکو استفاده خواهیم کرد تا مردم و کسب و کارها بتوانند راحت با هم تعامل کنند.
وی در پایان گفت: تحول دیجیتال تأثیر مستقیم روی مشاغل دارد، برخی از آنها را حذف و برخی را با تحول مواجه می‌کند، این سرویس را قبلاً شرکت پست در ظرفیت ناچیز انجام می‌داد و اکنون ظرفیت اضافه شده است، با توجه به گسترش دامنه خدمات، در آینده ظرفیت خدمات پستی چندین برابر می‌شود که منجر به تقویت نیروی انسانی می‌شود، در حال حاضر نیز کل ناوگان شرکت الوپیک به ناوگان شرکت ملی پست اضافه شده است.