مهدی انجیدنی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۵ گفت: یکی از اهداف مهم ما این است که کسبوکارها و سازمانها برای پوشش دادن نیازهای خودشان از زیرساخت پیامرسان گپ استفاده کنند؛ مثلاً شرکتی باید با ۱۰۰ هزار نفر از افراد خاصی که با آنها در ارتباط هستند، خدمات خاص بدهد. گپ، یک پلتفرم سازمانی است که زیرساختهای لازم برای این کار را فراهم میکند.
وی افزود: حوزه بازی و سرگرمی را در قالب گیمسنتر راهاندازی کردیم تا مخاطب بتواند با هزینه و شرایط راحتتر بازی کند.
انجیدنی بیان داشت: در چند ماه گذشته مذاکراتی برای گسترش و استقرار رسمی برای حضور این پیامرسان در کشورهای دیگر با گروه MTN و ایرانسل آغاز شده و پیشبینی ما این است که امسال در یکی از کشورها به صورت رسمی مستقر شود.
وی خاطرنشان کرد: یک نسخه معمول از این پیامرسان در سراسر دنیا در دسترس است و انتشارهای خاصی که از آن صحبت کردیم نیازی است که کشورهای دیگر به مسنجر بومی دارند و پیامرسان گپ قرار است این شرایط را مهیا کند، پیامرسانهایی برای اهداف تجاری خودشان داشته باشند.
او گفت: در این خصوص نگاه ویژهای به قاره آفریقا داریم؛ کشورهای آلمان و ژاپن در حال کار با گپ هستند و در صدد هستیم با کیف پول و ارز دیجیتال کارمان را گسترش بدهیم، هم اکنون با دو کیف پول آفریقایی تعامل داریم ولی به دلیل مسائل مربوط به تحریم ایران، مشکلاتی وجود دارد که با همکاری MTN این مشکلات را حل خواهیم کرد.
او درباره بلوکه شدن حسابهای پیام رسان گپ در پی سرقت اینترنتی گفت: ۱۰ هزار استارتاپ مشغول به کار هستند، ۲۰ روز قبل در بستر این پیامرسان سرقت اینترنتی انجام شد و چون پول از درگاه ما رد و بدل شده بود حسابهای گپ را مسدود کردند و نهایتاً با پیگیریهای انجام شده، بخشی از حسابها از مسدودی خارج شد اما هنوز این مشکل حل نشده است.
انجیدنی در پاسخ به این سوال که آیا چالش اعتماد مردم به پیامرسان بومی را حل کردهاند؟ گفت: باید دید آیا این چالش وجود دارد و مردم به محصول ایرانی اعتماد دارند یا نه که من زیاد وارد این بحث نمیشوم اما باید بگویم ما کارمان را از سال ۹۰ که شروع کردیم، زمانی که تلگرام در ایران وجود نداشت هیچوقت نگاهمان این نبوده که جای کسی بنشینیم و یک نفر را بیرون بیندازیم و خودمان را جای آن بگذاریم.
وی ادامه داد: زیرساختی داریم که نمونه آن در کشور وجود ندارد، مردم برای تجارت خودشان به زیرساخت بومی نیاز دارند و سعی کردیم به خوبی در آن حوزه کار کنیم.
طی یک ماه گذشته قرار بود سازمانها به شبکه تبادل اطلاعات متصل شوند و خدماتشان را از طریق پیامرسانهای بومی ارائه بدهند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است، بنیانگذار گپ در این خصوص گفت: دسترسی ما به GSB، صرفاً برای سرویس شاهکار آن هم به صورت پولی باز شد و ارائه خدمات دولت الکترونیک به مردم در بستر آن عملی نشد، گپ و سروش از دید فنی انتخاب شدند تا حمایت انجام شوند اما حمایتی در این خصوص انجام نشده است، فعلاً در
حوزه شبکه اجتماعی سازمانی با جمعیت هلال احمر وارد تعامل شدیم.
او اضافه کرد: پیامرسانها هیچ حمایت و کمکی از ارگان دولتی نمیخواهند چون عملاً حمایتی وجود ندارد، آنچه از بدنه دولت انتظار داریم، این است که در لایه کاری خودشان از زیرساخت ارتباطی کشور خودشان استفاده کنند نه از زیرساخت ارتباطی خارجی.
انتظار منطقی ما این است که وقتی دولت خودش سه اپراتور دارد از اپراتور خارجی خرید نکند، حمایت وزارت ارتباطات از پیامرسانهای داخلی ۵ میلیارد وام، افزایش پهنای باند و ۱۰ سروری است که بعداً از ما پس گرفته شد.
او درباره کیف پول این پیامرسان گفت: کیف پول ما مستقل است و در خارج از کشور هم میتوان از آن استفاده کرد، با پذیرندههای فیزیکی هم در حال صحبت هستیم، در خارج از کشور با کیف پول کشورهای دیگر ارتباط گرفتیم و تفاهمنامههایی داریم که با موجودی کیف پول، هزینهها پرداخت شود تا بتوان در سفرهای توریستی از این قابلیت استفاده کنیم.
او درباره سرعت گپ گفت: اگر کندی سرور به وجود میآید به دلیل استفاده از VPN است که منجر به تأخیر میشود و برای رفع این مشکل نیز قصد داریم یک نود اروپایی برای کاربران در نظر بگیریم، اما به طور کلی بر اساس بررسیها گپ به دلیل زیرساخت توزیع شده در سرعت دانلود بسیار سریع است. ما در چهار دیتا سنتر بزرگ ایران تجهیزات داریم و الان تنها ۵ درصد از منابع استفاده میکنیم و نود اروپایی کاربران ایرانی که ویپیان دارند از آن استفاده میکنند.
پیامرسان تجاری گپ یکی از آن پیامرسانهای بومی بود که بنا شد با حمایت دولت رشد کند و به جایگزینی برای پیامرسانهای خارجی تبدیل شود. گپ اکنون سه میلیون کاربر فعال دارد.