به گزارش روابط عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رضا رحمانی در نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در محل دائمی نمایشگاه های بینالمللی تهران در سومین روز از نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید بیان کرد: نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید یک حرکت نمادین و آغاز یک حرکت بزرگ است.
رحمانی ارز بری قطعات و مواد وارداتی را یکی از مشکلات کشور دانست و اضافه کرد: نهضت ساخت داخل برای این موضوع راه افتاده است.
وی با تشریح چگونگی تشکیل مرکز ساخت داخل در وزارت صمت، بیان کرد: چون با سیاست کوچک کردن دولت و عدم تشکیل مجموعه های جدید روبه رو بودیم، پس از اصلاح ساختارها در درون وزارتخانه و محدود کردن ادارات دیگر شروع کردیم تا بتوانیم مرکز ساخت داخل را راه بیندازیم چرا که مهمترین کاری که امسال باید انجام دهیم همین ساخت داخل است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برگزاری نمایشگاه های ساخت داخل گفت: واحدهای بزرگ به صورت مستقل و واحدهای کوچک در قالب انجمن ها و تشکل ها بیایند، نمایشگاه ها را برای شناسایی قطعات و ملزومات مورد نیاز برگزار کنند.
وی با بیان اینکه خودکفایی در واقع فرصت اشتغال را برای جوانان ایرانی فراهم می کند، تصریح کرد: «رابطه خودروساز با قطعهساز باید در راستای تعمیق ساخت داخل اصلاح شود.
رحمانی گفت: شرکتهایی که در نمایشگاه ساخت داخل حاضر شدند، به تولید داخل بها می دهند و کار جهادی انجام می دهند.
وی بیان کرد: داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار اقلام وارادتی بین شرکت هایی که می خواهند ساخت داخل کنند، توزیع شده است، تا با داخلی سازی از این رقم وارداتی بکاهند.
وزیر صنعت اضافه کرد: اولویت مان حیات و ادامه تولید خودروسازان بود چرا که خودروسازان پارسال یک میلیون تعهد داشتند و مردم پیش خرید کرده بودند پس باید حیاتشان را حفظ می کردیم و تولیدشان را بالا می بردیم.
وی گفت: داخلی سازی قطعات، قیمت خودروها را نیز پایین خواهد آورد و به صورت هفتگی گزارش کار را در ۵ موضوع حوزه خودرو در کنار ۱۱ برنامه ابلاغی به خودروسازها دریافت می کنم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این پنج محور، گفت: دریافت آمار تولید هفتگی به ویژه سایپا و ایران خودرو، گزارش تعهدات هفتگی، گزارش کف پارکینگ، گزارش تولید داخل و همچنین واگذاری اموال غیرتولیدی ۵ محور گزارش دریافتی از خودروسازان به صورت هفتگی است.
رحمانی ادامه داد: دو سه هفته است گزارش آمار خودروهای کف پارکینگ و تولید خودروهای ناقص منفی است، سایپا حدود ۶ درصد منفی بوده است و ایران خودرو ۱.۷ منفی بوده است و به عبارتی ورود خودروی ناقص به پارکینگ خودروسازان کاهش پیدا کرده است.
وی یادآوری کرد: از خودروسازان خواستیم لیست اموال و شرکتهای غیر تولیدی خود را برای واگذاری در دوسال ارائه بدهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مواردی خاص از جمله برای تامین نقدینگی، خودروسازیها فروش فوری دارند گفت: ۸۰ درصد تولید خودرو را به انجام تعهدات با همان قیمت قبلی ثبت نامی و ۲۰ درصد را برای فروش فوری در نظر گرفتیم، اما پیش فروش از زمانی که بنده در این مسئولیت حضور دارم، انجام نشده است.
وی تصریح کرد: پاداش ما در پیگیری سیاستهای رونق تولید و ساخت داخل این است که مردم از ما راضی باشند و چرخ کارخانجات بچرخد و جوانان مشغول به کار باشند.