حمیدرضا حمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: الگوی تردد اتوبوسرانی زنجان به صورت سنتی انجام میشد و مردم به اجبار، زندگی و مسیر رفت و آمد خود را با آن تطبیق داده بودند که این ساختار در زمان حاضر هیچ تناسبی با مقیاس یک شهر که مرکز استان است، ندارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: این طرح همانند نوزاد تازه متولد شده است که نیاز به مراقبت شدید از سوی اطرافیان به ویژه اجرا کنندگان دارد تا به تدریج و با رفع معایب آن تکامل یافته و مسیر رو به رشد خود را طی کند.
وی اظهار داشت: هر چند از سوی متولیان امر اجرای این طرح از قبیل عدم نظارتهای کافی از سوی راهور، نبود زیر ساختهای مناسب و از همه مهمتر اطلاع رسانی بهنگام مشکلاتی را بوجود آورد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: از طرفی سومین اعتصاب رانندگان اتوبوسرانی اختلالی را در اجرای این طرح بوجود آورد و این در حالی است که مجوزهای لازم این کار مهم شهری از سوی شورای ترافیک استان، شورای تأمین و شورای شهر گرفته شده بود و همه بر اجرای آن تاکید داشتند.
وی اضافه کرد: بررسیها نشان میداد که سه گروه رانندگان نظرات متفاوتی در اجرای این طرح داشتند گروهی که در طرح قبلی "سنتی" در خطوط پر کار فعالیت میکردند، در آمد به مراتب بالاتری داشتند و با اجرای این طرح عملکرد کاری آنان کاهش یافت.
حمیدی افزود: گروههای دوم سوم را رانندگانی با در آمد متوسط و ضعیف قرار داشتند که تحصن اخیر رانندگان اتوبوسرانی در واقع به علت به دلیل تحریک رانندگان گروه اول با گروههای دیگر با هدف اعلام نارضایتی از فعالیت کاری شکل گرفت.
وی اظهار داشت: به این مهم توجه داشت که زمانی شهرداری اتوبوسهای درونشهری خود را به بخش خصوصی واگذار کرد تعدادی از رانندگان نسبت به خرید و فروش اقدام کردند که کار غیر قانونی محسوب میشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: با اجرای این طرح فعالیت رانندگان در خطوط مختلف اتوبوسرانی به صورت چرخشی اعمال شد همین مساله رانندگانی که در طرح قبلی درآمد به نسبت بالایی داشتند چندان مقبول واقع نشد.
وی اضافه کرد: شهرداری زنجان برای جبران زیان ناشی از اجرای این طرح پرداخت مابه التفاوت هزینهها را نیز عهده دار شد و باید گفت اقدامات این نهاد غیر دولتی در راستای رضایتمندی این قشر بوده و از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
حمیدی اظهار داشت: برای رفع کاستیهای جابجایی مسافران پیشنهاد خرید ۳۰ دستگاه ناوگان جدید حمل و نقل عمومی داده شده، زیرا سال ها است برای نوسازی حمل و نقل عمومی شهر هزینه نشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: اکنون که عدهای از رانندگان تمایلی به همکاری با شهرداری ندارند و شهرداری هم به هیچ وجه تمایل به ادامه همکاری با آنها ندارد، بهترین فرصت برای نوسازی ناوگان عمومی است که این مهم با همراهی اعضای شورای شهر، شهرداری آمادگی خرید ناوگان جدید را در اسرع وقت دارد.
ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری زنجان درحالی بطور جدی از سوی مدیریت شهری زنجان مطرح و مراحل اولیه آن اجرا شده است که کارشناسان و متولیان امور شهری اجرای این طرح را امری ضروری و غیرقابل اجتناب عنوان می کنند.
ایده این الگو اوایل مهرماه سال ۹۶ یعنی حدود یک ماه بعد از شروع به کار شورای شهر جدید مطرح و یکم آبان همان سال نیز در قالب مقالهای به ابعاد مختلف آن پرداخته شد و پس از طرح این ایده مشاور طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی که از مدتها پیش در حال باز طراحی خطوط اتوبوسرانی بود ایده جدید را برای متولیان شهری تشریح کرد.
هر چند در ابتدا مطرح شدن این طرح موجی از انتقادات اهالی کسبه واقع در محدوده اجرای این طرح را به دنبال داشت و حتی با انتقادات کارشناسان امر مواجه شد اما پس از هم اندیشیها و نشست های تخصصی نسبت به رفع معایب آن اقدام و در نهایت اجرای طرح جدید خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان از پنجم تیر امسال بطور رسمی آغاز شد و به گفته مدیریت شهری اقدامات و زیر ساخت های لازم آن از قبل فراهم شده بود.
۹۶۴۶/۸۰۶۸