نیویورک- ایرنا- رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نظر غالب ترامپ را پرهیز از جنگ با ایران دانست و گفت بین ترامپ، پمپئو، شورای امنیت ملی و کارکنان وزارت خارجه درباره ایران اختلاف نظر وجود دارد.

‌آدام شف عصر شنبه در نشست امنیتی اندیشکده آسپن این مطلب را با توجه به تنش های اخیر در خلیج فارس و در پاسخ به پرسش مجری برنامه مطرح کرد.

وی افزود: من فکر نمی کنم بخش بزرگی از ایران و همین طور رئیس جمهوری آمریکا خواستار جنگ باشند اما خطر بزرگتر این است که ما به طور سهوی در مسیر جنگ قرار گیریم و البته این مختص ایران نیست و روسیه هم اینگونه است.

عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا درباره توقیف یک کشتی انگلیسی از سوی ایران هم گفت: ما باید با متحدانمان برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز گرد هم آییم. اما باید بدانیم که ایران برای چه این کار را می کند؟

شف افزود: آنها درجه تفرقه ما را از متحدانمان افزایش داده اند تا به ما فشار آورند که تحریم ها را کاهش دهیم. این هدف آنها است. من فکر می کنم هدف ما هم باید این باشد که اتحادمان را با متحدانمان حفظ کنیم و این تشنج و اقدامات تحریک آمیز را کم کنیم که ممکن است ما را به سمت یک درگیری بکشاند.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک مسیر دیپلماتیک با ایران بازگردیم، ادامه داد: وقتی نخستین اقدام علیه نفتکش ها در هرمز رخ داد، ایران باید پاسخگو می شد اما نتوانستیم متحدانمان را در این مساله مشارکت دهیم و نتوانستیم آنها را گرد هم آوریم.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: دلیل اینکه متحدانمان برای ایجاد یک ائتلاف در محافظت از کشتیرانی به ما نپیوستند که البته در نهایت فکر می کنم انجام خواهد شد چرا که آنها مجبورند از کشتی های خود محافظت کنند، این است که آنها نتوانستند شواهدی دال بر حمله ایران به این کشتی ها بیابند.

شف اظهار کرد: دستگاه های اطلاعاتی ما پیش بینی کرده بودند که این کار بایستی توسط ایران انجام شده باشد اما متحدانمان این کار را نکردند. متحدانمان می خواستند بدانند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است به ویژه در زمانی که رئیس جمهوری از توافق هسته ای ایران خارج شده است. آنها فکر می کردند که از آنها خواسته می شود که ارتش خود را مجهز کنند و به جنگ با ایران بروند.

وی تصریح کرد: این دقیقاً همان چیزی است که درباره وقوع آن هشدار داده ایم. ما نیاز داریم که راه دیپلماتیکی برای کاهش تنش بیابیم. اما مشکل این است که چرا که ما از توافق هسته ای ایران خارج شدیم، در حالی که ایران آن را اجرا می کند. عضو مجلس نمایندگان آمریکا و مخالف جدی سیاست های دونالد ترامپ یادآور شد: اکنون این سوال مطرح است که اگر شما به توافق جدید دست یابید چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی از آن خارج نشود.

شف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه اگر آمریکا تحریم ها را به طور دائمی بردارد، پروتکل الحاقی را به تصویب می رسانند، گفت: من به طور قطعی از توافقی حتی کوچک با ایران استقبال می کنم، اگر ایران به سمت تصویب پروتکل الحاقی بر اساس برنامه تنظیم شده برود، ما با شل کردن برخی تحریم ها موافق خواهیم بود.

وی ادامه داد: نگرانی بزرگ من این است که مذاکره درباره برجام سال ها طول کشید، دستیابی به برخی توافق ها با ایران نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد به خصوص با توجه به پیامدهایی که اکنون با آن مواجهیم. من خواستار انجام این کار هستم و بسیار هم استقبال می کنم اما آنها با توجه به آنچه که رخ داده است، این کار را ترک خواهند کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا در پاسخ به اینکه آیا فشار حداکثری ایران را به میز مذاکره می آورد گفت: در تئوری هر چیزی ممکن است اما از نظر من تحریم های اعمال شده از سوی مقامات آمریکا، شهروندان عادی را مورد گزند قرار داده است و به نظر من بیشتر از آنی که انتظار می رفت در غیاب حمایت بین المللی انجام شود، مورد گزند قرار داد.

شف افزود: سوال جدی این بود که این تحریم ها چگونه می تواند بدون همراهی متحدانمان موثر باشد. پیامد ناگوار دیگر این بود که اروپا، چین، روسیه و دیگران پیشرفت هایی در زمینه تجارت و امور بانکی بدون دخالت آمریکا داشته باشند.

وی ادامه داد: تحریم ها واقعاً ابزار قدرتمندی هستند که ما باید بر کشورهایی اعمال کنیم که می خواهیم در مدت کوتاهی به جنگ با آنها برویم؛ تلاش کشورها برای دور زدن تحریم ها در طولانی مدت هم مشکل دیگر آن است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: با این حال، تحریم هایی که ما به طور کاملاً یکجانبه اعمال کرده ایم برای فلج کردن اقتصاد ایران خیلی موثر بوده اند. این مساله توجه آنها را به دیپلماسی معطوف می کند اما می گویند به عقب باز نخواهیم گشت جایی که ما در برجام بودیم، به تعهداتمان عمل کردیم و به بازرسان هم اجازه دادیم تا از تاسیسات هسته ای ما به طور بی سابقه ای بازرسی داشته باشند.

شف با اشاره به اظهارات مقامات کاخ سفید درباره ایران، گفت: اینکه غنی سازی اورانیوم نداشته باشند، نیروگاه اتمی اراک باز نشود، مسایل دیگری همچون رفتارهای مخرب منطقه ای و مساله موشکی آن هم در توافق بیاید، دوست دارم که باور کنم امکان پذیر است اما یک دستور بسیار دست نیافتنی است و آنها باید متقاعد شوند.

وی افزود: من فکر نمی کنم ایران بیشتر از دولت خودمان یکپارچه باشد. شما نگاه کنید که رئیس جمهوری، بولتون، پمپئو، کارکنان شورای امنیت ملی، کارکنان وزارت خارجه در کجا هستند. هیچ گاه چنین تفرقه ای بین دیدگاه های مقامات ما درباره ایران نبوده است. از طرف دیگر شما از سوی برخی منابع دور از انتظار همچون احمدی نژاد هم نظراتی برای مذاکره می شنوید.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: از نظر من باید از این فرصت ها استفاده و امتحان کرد که آیا آنها واقعی است یا خیر و اگر واقعی نیست تلاش شود تا آنها را واقعی کرد، شاید آنها یک پنجره فرصت باشند و همیشه ممکن است.

شف با کنایه به برخی اظهارات مقامات آمریکا به خصوص درباره کره شمالی گفت: دیپلماسی غیر تعصبی می تواند مشکلات را حل کند، همچنان که در کره شمالی به یک امور عشقی تبدیل شد. نامه های عاشقانه مبادله شد و دست در دست هم در پارک قدم زدند.

وی یادآور شد: این در حالی است که کره شمالی همچنین در حال ساخت بمب و موشک خود است. ممکن است ما درباره ایران به یک موفقیت دست یابیم.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا هم گفت: من به طور عمیق درباره جنگ با ایران نگران هستم. چند هفته پیش اگر دستور توقف صادر نمی شد ما حمله به ایران را شاهد بودیم.

شف درباره نشستی که پس از سرنگونی پهپاد در کاخ سفید تشکیل شد، هم گفت در آن جلسه گفتم که ایران اموال متعلق به متحدانمان را هدف گرفته است و آنها باید پاسخ دهند. تنش زدایی بیشتر از تنش زایی اهمیت دارد و نکته نهایی این بود که ما هیچ مجوزی برای جنگ با ایران نداریم.

وی افزود: گفتم بدانید که حداقل دموکرات های سنا و مجلس نمایندگان اجازه نخواهند داد از مجوزهای سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ برای حمله به ایران استفاده کنید.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: من عمیقاً نگران اشتباه محاسباتی هستم و باید تلاش کنیم تا حرارت اینگونه اتفاقات را کاهش دهیم. از این رو، به غیر از واکنش های دفاعی برای حفاظت از نیروهای خود که رئیس جمهوری بر اساس قانون اساسی اختیار دارد، در سایر موارد به مجوز کنگره نیاز دارند.