تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حفظ استقلال دانشگاه ها را ضروری دانست و گفت: برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها نباید در جایگاه مدیریتی بر اساس نگاه بخشنامه‌ای و دستور از بالا به پایین عمل کنیم.

«منصور غلامی» امروز - یکشنبه - در مراسم تودیع و معارفه «مجتبی شریعتی نیاسر» و «علی خاکی صدیق» معاونان پیشین و جدید آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: انتقال مسئولیت یک جریان طبیعی در حوزه امور اجرایی به خصوص برای استادان دانشگاه ها است که علاقه و توجه آنها به فعالیت های علمی آموزشی است، اما گاهی به همکاران تکلیف می شود از مشغله های علمی خود کم کنند، از فضای دانشگاه و کلاس بزنند و در مسئولیت های اجرایی حضور یابند.
غلامی ادامه داد: حُسن عاقبت، باقی ماندن دستاوردهای اشخاص است که تحول و تاثیر مستمر دارد. آموزش عالی در شرایط فعلی در فرآیند تحول جدی قرار دارد. فضای اجتماعی، سیاسی و شرایط خاص کشور شاید این فرصت را نداده و نمی دهد که در مورد تحول ها بیش از آن چیزی که توانسته ایم، مطالب را برای افکار عمومی طرح کنیم.
وزیر علوم، تاکید کرد: اگر فرصت هایی ایجاد شود، اعتقاد دارم عملکردها و نتایج کار را ارائه دهیم که در نهایت امیدواری مضاعف در بخش مرتبط با حوزه های آموزش عالی به خصوص دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز به وجود آید.
غلامی تصریح کرد: امروز، زمان تحول جدی در بخش آموزش عالی کشور است. برنامه های در حال اجرا عموماً منبعث از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در تلاش هستیم وظایف و تکالیف را به خوبی و با قدرت و سرعت به پیش ببریم.
وی یادآور شد: در راه حل ها و مسیرهای اجرایی در دانشگاه ها و مراکز علمی باید ابتکار عمل در اختیار داشت و برای رسیدن موثر، قطعی و سریع تر به اهداف از ظرفیت های فکری، علمی و دانشجویی استفاده کرد.
وزیر علوم تاکید کرد: جایی که استقلال دانشگاه ها مطرح می شود نباید در جایگاه مدیریتی بر اساس نگاه بخشنامه ای و دستور از بالا به پایین عمل کنیم؛ البته تلاش شده است در مباحث و زمینه های مختلف، این واگذاری اختیارات را در چارچوب قوانین انجام دهیم.
غلامی گفت: سال های پُر مشغله ای در حوزه آموزش عالی پشت سر گذاشته شد و دستاوردهای خوب و قابل عرضه ای به دست آمد. در عمر باقیمانده از دولت تدبیر و امید باید تلاش کنیم برنامه های در دست اجرا و برنامه های ضروری را به نتیجه برسانیم، تثبیت شود و در سیستم های علمی دانشگاهی از اثرات مطلوب و مورد نظر استفاده کنیم.
وزیر علوم با تشکر از علی خاکی صدیق معاون جدید آموزشی این وزارتخانه به دلیل پذیرش مسئولیت معاون آموزشی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: آمدن به مسئولیت های ستادی در شرایط فعلی گاهی با قدری تشویق، ترغیب یا حتی تهدید اتفاق می افتد. خاکی صدیق با تمام تلاشی که کردیم، قدری در پاسخ مثبت تاخیر داشت اما خوشبختانه همانطور که سال های گذشته برای پذیرش مسئولیت وقت، جایگاه علمی و توانمندی را صرف کرده بود، این مسئولیت را هم پذیرفت.