به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی گفت: در بازدید اخیر از این آزادراه مشاهده شد که تقریباً همه فعالیتهای عمرانی منطقه یک به پایان رسیده است و هم اکنون تجهیزات و تاسیسات به صورت شبانه روزی در حال نصب هستند.
وی افزود: با این روند ظرف چند ماه آینده منطقه یک آزادراه تهران-شمال آماده بهرهبرداری میشود.
بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقهای زمان تا سهراهی شهرستانک خواهد شد.
آزادراه تهران - شمال، پروژه بزرگ راهسازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل میکند.
مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خصوص ویژگیهای مهندسی آزادراه تهران-شمال نیز گفت: طرح معماری و منظر راه که قرار بود برای اولین بار در منطقه یک آزادراه تهران-شمال انجام شود، هماکنون در مراحل نهایی قرار دارد و طراحیهای چشم نوازی در حاشیه این منطقه آزادراه و ورودی تونلها انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان پیشرفت روسازی بتنی در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز گفت: فقط هزار متر از تکمیل روسازی بتنی در کل پروژه آن هم به خاطر عبور تاسیسات باقیمانده است و در سراسر ۳۲ کیلومتر منطقه یک آزادراه تهران-شمال تمام سازهها و ابنیه فنی شامل پل، تونل و دیوارهای حائل به علاوه روسازی بتنی تکمیل شده است.
خادمی افزود: همزمان با نصب تاسیسات، اقدامات ایمنی همچون نصب گاردریلها، نیوجرسی، علائم، روشنایی و هوشمندسازی و … برای فراهم شدن شرایط عبور ایمن هموطنان از آزادراه آغاز شده است و بخش هایی از آن نیز انجام شده است.