زنجان - ایرنا - طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان با استقبال چشمگیر دامداران سراسر کشور مواجه شده به طوری که قوچ‌های اصلاح شده افشاری در این استان به گله‌های دامداران در ۲۵ استان کشور وارد شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی زنجان روز دوشنبه با اعلام این خبر، گفت: در زمان حاضر در کشور بیش از ۴۵ درصد کل گوشت قرمز تولیدی که نزدیک به ۹۳۰ هزار تن در سال است توسط حدود ۴۷ میلیون رأس گوسفند در قالب ۲۷ نژاد تولید می‌شود اما به علت اینکه این مقدار گوشت تولید شده پاسخگوی نیاز رو به افزایش جمعیت نیست بنابراین افزایش بازدهی در تولید گوشت گوسفند از اهمیت خاصی برخوردار است.

محمدعلی صادقی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۹۳ متوسط مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ۱۰.۷۹ کیلوگرم برآورد شده در صورتی که وزارت بهداشت حداقل مصرف سرانه گوشت قرمز برای هر فرد را ۱۸ کیلوگرم اعلام کرده است.

وی افزود: با اصلاح نژاد دام‌های بومی و سوق دادن آنها به سمت تولید گوشت بیشتر می‌توان تا حدی تولید گوشت کشور را افزایش داد.

صادقی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به بهره‌وری پایین، گوسفنداری سنتی به ویژه در سال‌هایی که مراتع به علت شرایط آب هوایی فقیرتر می شود کم‌تر به صرفه بوده و به دلیل بالا بودن هزینه های تمام شده، گوشت گوسفند قیمت بالایی دارد، بنابراین افزایش چند قلوزایی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری باعث سودده شدن گوسفنداری در شرایط نیمه متمرکز شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین وزن در بین گوسفندان ایران به شمار می‌رود به طوری که وزن تولد، سرعت رشد و وزن از شیرگیری در این نوع گوسفند در مقایسه با سایر نژادهای کشور قابل توجه است بنابراین می‌توان این نژاد را یکی از نژادهای گوشتی گوسفند ایران به حساب آورد که از پتانسیل مناسبی برای تولید گوشت برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی را در تامین گوشت قرمز منطقه ایفا کند.

وی با بیان اینکه خصوصیات گوسفند افشاری باعث شده که این نژاد پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه افزایش سرعت رشد، چند قلوزایی و افزایش راندمان لاشه باشد، خاطرنشان کرد: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری یکی از طرح‌های منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی است که به منظور افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید هم‌اکنون در استان زنجان به ثمر رسیده است.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر مدیریت و برنامه‌ریزی اصلاح نژاد دام سبک در استان زنجان در ۱۳۰ دامداری روستایی با بیش از ۱۷ هزار راس و ۱۰ گله صنعتی با بیش از ۸ هزار راس دام مولد در حال انجام است و علاوه بر آن بزرگ‌ترین گله صنعتی کشور با ظرفیت ۳۱ هزار راس دام مولد در این استان در دست احداث است که با بهره‌برداری از این طرح، زنجان قطب تولید دام سبک اصلاح شده در کشور خواهد شد.

۳۰۸۸