تهران- ایرنا- رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ضروری است حداقل مقررات روی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی اعمال شود زیرا آنها در بی قانونی فعالیت و کسب درآمد می‌کنند.

محسن پورسید آقایی در نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد- تنظیم قوانین کسب و کارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسی‌های اینترنتی» اظهار کرد: با توجه به ازدیاد کسب و کارهای اینترنتی، چالش‌های آن نیز به وجود آمده است و مسائل حمل و نقل اینترنتی در همه جای دنیا وجود دارد.

وی در اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: تاکسی‌های اینترنتی به دلیل ارزانی و آسانی برای دولت، تعداد سفرها را افزایش و سطح حمل و نقل شخصی را کاهش داده است. بنابراین نیاز به ضابطه‌گذاری و تنظیم‌گری دارند.

پورسید آقایی با طرح این سوال که رگولاتور (تنظیم‌گری) باید به دنبال چه باشد؟ عنوان کرد: رگولاتور باید به دنبال ایجاد تعادل بین شیوه‌های حمل و نقل شهری در راستای یکپارچه‌سازی شهری، اطمینان از سفری امن برای همه شهر و پایداری سیستم حمل و نقل در بلندمدت باشد.

وی در خصوص ایجاد تعادل بین شیوه‌های حمل و نقل در راستای مدیریت واحد شهری گفت: در این موضوع توجه به نکاتی مثل رقابت بین حمل و نقل همگانی، رقابت عادلانه بین حمل و نقل همگانی و افزایش بازار حمل و نقل همگانی از سهم سواری شخصی حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پایداری سیستم حمل و نقل در بلند مدت، تصریح کرد: اشتغال برای افرادی که به شغل رانندگی مشغولند، اولویت حضور و فعالیت در بازار کسب و کار به ناوگان رسمی، فراهم نمودن امکان سازی و به‌سازی ناوگان حمل و نقل از محل درآمد ناشی از ارائه خدمات به استفاده از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده برای تمام برنامه‌ریزی‌های شهری، کمک به افراد ناتوان در راستای حق و عدالت اجتماعی و برابری استفاده از فرصت‌ها از موارد مورد بررسی این حوزه است.

وی همچنین در خصوص اطمینان از امنیت برای همه شهروندان گفت: صلاحیت اخلاقی راننده، مهارت رانندگی کنترل ناوگان از معاینه فنی و فضای محیطی ایمن و امنیت داده‌ها و اطلاعات شهروند نیز باید در این حوزه از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مورد توجه قرار بگیرد.

پورسید آقایی ادامه داد: در خصوص تنظیم‌گری تاکسی‌های اینترنتی باید بررسی شود که چه نهادهایی اعم از وزارت کشور، شهرداری، معاونت علمی ریاست جمهوری، اصناف، وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا فناوری اطلاعات در این موضوع متولی هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون تنظیم‌گری بین نهادهای مختلف که مدعی آن هستند به تفاهم نرسیده‌اند و ایران تبدیل به بهشت کسانی شده که به راحتی رشد می‌کنند و به کسب و کار اینترنتی خود رونق می‌دهند زیرا مقرارت درستی وجود ندارد.

شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شهرداری عوارض بدهند

پورسیدآقایی با اشاره به پارامترهای اصلی قانون‌گذاری اظهار کرد: نیاز است ضوابط خودروهای تاکسی اینترنتی به اندازه تاکسی‌های شهری رعایت شود و به عنوان مثال خودروهای بدون معاینه فنی جریمه شوند. این اقدامات نیاز به صرف زمان دو ساله دارد تا خودروهای اینترنتی شرایط خود را با تاکسی‌های شهری تطبیق دهند تا فضای رقابتی ایجاد شود.

وی افزود: به عنوان مثال استفاده از پراید در تاکسیرانی ممنوع است و اجازه شماره‌گذاری پراید داده نمی‌شود اما درصد زیادی از تاکسی‌های اینترنتی پراید هستند. به طور کلی ۲۵ مورد باید در تاکسی‌های ایننترنتی اعم از بیمه شخص ثالث، دو سوخته بودن و معاینه فنی باید انجام شود.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: درباره رانندگان عدم اعتیاد، صلاحیت‌های اخلاقی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سکونت در شهر مورد نظر و پلاک لحاظ شود. همچنین با در نظر گرفتن زمان کافی رانندگان بیمه داشته باشند.

وی تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی تمایل به رگولاری شدن ندارند زیرا در بهشت بی‌قانونی فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال اتومبیل‌های یکی از شرکت‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان تخلف تردد دارد. همچنین تاکسی‌های اینترنتی از خدمات مجموعه شهر  صدها میلیارد درآمد دارند و از بستر شهر تجارت می‌کنند، بنابراین باید عوارض حداقلی را به شهرداری بابت مزیت بدهند.